RÂNDURI PENTRU DOMNIȘOARE (12)
SOCIETATEA
Toleranța
-I-
Avem obligația să respectăm nu doar libertatea, viața sau onoarea semenilor noștri, ci și persoana lor morală. Prin persoană morală înțeleg credințele, convingerile, capacitatea fiecăruia de a dezvolta în sine ce e bun, ce e firesc, ce e drept. Persoana morală e așadar cea mai valoroasă parte din om. Ea s-a format prin educație, mediu, caracter, grad de inteligență. E evident că poate fi foarte diversă pentru că există diferențe mari între ideile care determină purtarea fiecăruia.
-II-
Opiniile tineretului, în general prea categorice, vor fi moderate de experiență. Dar să nu ai opinii indică o lipsă completă de inteligență și de voință. Înseamnă să mărturisești că nu-ți dai niciodată osteneala să gândești, că judeci din capriciu, că acționezi din fantezie, că te lași în voia valurilor vieții.
Unul din cele mai mari foloase pe care tinerii le obțin prin educație e că învață să vadă binele și să aleagă drumul spre el. Totuși puține fete gândesc efectiv. Multe repetă ce aud sau chiar contrarul, dacă își imaginează că așa fac o impresie mai bună și-și dovedesc independența. Mai e rolul de indiferentă care nu se obosește să caute idei, dar care le ridiculizează pe ale altora.
-III-
Nimic nu ne supără mai mult ca atacarea sau luarea în derâdere a propriilor noastre concepții. Acceptăm cu greu că unii nu gândesc ca noi și ne străduim să-i convingem să-și însușească modul de a vedea care nouă ne pare cel mai legitim. Lucru permis, chiar lăudabil, dacă o facem politicos, fără să uităm vreodată față de semeni de acele menajamente pe care le pretindem pentru noi. Iată ce se numește toleranță reciprocă. Doar societatea poate interzice o doctrină, dar numai când îi amenință existența și drepturile.
Fără îndoială una din cele mai mari bucurii e completa identitate de opinii cu cineva, dar se poate întâmpla de asemenea ca întâlnind pe unii care gândesc altfel decât noi să găsim motive de a-i stima și de a-i face să ne înțeleagă mai bine.
-IV-
Înainte de toate toleranța se va aplica ideilor religioase. Aspirațiile sincere spre Dumnezeu își datorează prețuire reciprocă, ceea ce nu înseamnă aprobare, convertire reciprocă. Această stimă pentru un sentiment onest, oricare i-ar fi forma, e o modalitate de a respecta libertatea cuiva.
Conștiința umană nu depinde decât de Dumnezeu și doar El are dreptul s-o cerceteze pentru a o judeca. Se cuvine deci să apreciem orice Religie care nu încalcă legile morale, ci pledează pentru aplicarea lor. Au existat în toate timpurile conflicte provocate de intoleranța religioasă. Cauzele reale ale unor asemenea conflicte au fost arivismul și urile personale, nu Religia. Omul e egoist, violent, tiranic și înclinațiile sale rele i-au învins de multe ori credința.
Cei cu Religii diferite și cei fără Religie au obligația de a fi toleranți unii cu alții. Această toleranță e indiferență? Ne vom mulțumi să ne izgonim ura din inimi? Vom trece fără să-i vedem pe aceia de care ne despart credințele lor, ideile lor? Nu, pentru că am încălca legea milosteniei. Cei care gândesc ca noi și se roagă cu noi sunt frații noștri, dar în afară de Familie și de Familia noastră spirituală, ni se cere să ne iubim chiar și dușmanii. Ne e îngăduit să încercăm să-i convingem pe cei din alte culte sau pe atei, dar amiabil. Cuvântul, fapta, exemplul, binele pe care-l facem sunt cele mai bune mijloace de persuasiune.
-V-
Femeile sunt adesea intolerante din superficialitate. Multe dintre ele dau mai multă importanță formei decât fondului. Și cât bine ar putea face apropiind pe cei învrăjbiți! Sunt împăciuitoare mai ales persoanele foarte religioase pentru că bogăția lor sufletească le determină să fie binevoitoare și altruiste. Cine e înțelept caută întotdeauna ce apropie și nu ce dezbină.
Oamenii care vor sincer binele găsesc întotdeauna o modalitate de a se înțelege. În orice caz mânia, violența verbală sau nu, zeflemeaua sunt pe cât de ridicole pe atât de nedrepte. Să vrei să convingi prin forță e imposibil. Fiecare crede ce i se pare lui adevărat și respinge ce i se pare lui fals.
Femeile, care nu pot miza pe forță pentru a-i influența pe ceilalți, își manifestă intoleranța în felul lor. Ele atacă nu doar divergențele de credință, ci chiar amănuntele meschine ale vieții. Nu permit nimănui să judece o modă, o uzanță altfel decât ele. Vor ca apropiații lor să prefere ce preferă ele și să nu prefere ce nu preferă ele. E ușor, e adevărat, să-ți însușești felul de a vedea al altuia, chiar dacă nu-l admiți. Curios e că nimeni nu dă atenție acestui fel de intoleranță.
-VI-
Să ne apărăm modul de a judeca faptele și persoanele e dreptul nostru. Să ne păstrăm principiile e datoria noastră. Dar să nu fim nedrepți cu adversarii noștri nici când protestăm, nici când discutăm în contradictoriu. În loc să-i condamnăm în bloc pentru că nu sunt de acord cu noi, să ne străduim să vedem binele peste tot unde există.
Mai ales să nu ne rănim niciodată interlocutorul, să ne luăm pentru aceasta toate precauțiile pe care le cer bunul-simț și dreptatea. Un cuvânt aspru sau neîndemânatic care jignește, disprețul în general fac mult rău și trebuie evitate la fel ca brutalitatea fizică. În ciuda celor spuse, firile curajoase, pline de inițiativă, strivesc cu disprețul lor firile pasive, iar ființele impulsive sunt indignate de ființele reci și ponderate. E dificil prin urmare să ne analizăm personalitatea pentru a încerca s-o înțelegem pe cea a aproapelui. Ne-ar fi mult mai ușor să ascultăm, să reflectăm la ce s-a spus și abia apoi să răspundem. Ne-am elibera astfel de impresiile de moment și replica pe care am da-o, chiar critică, n-ar fi ofensatoare.
Numeroși oameni dovedesc lipsă de tact în conversație. Ei își dau cu părerea de parcă ar da cu bâta. Condamnă, iartă, rezolvă repede totul declarând: „E așa cum spun eu”. Contraziși cât de puțin, transformă conversația în pugilat verbal. Din fericire cei pe care-i revoltă această atitudine o temperează. Cinstea ne impune să nu ne ascundem punctele de vedere, dar nu ne obligă să le proclamăm ca indiscutabile și să le ridicăm la rangul de legi generale.
-VII-
Se poate întâmpla ca datoria să ne impună corectarea comportamentului altora. Prietenia, calitatea de părinte, autoritatea socială ne constrâng atunci să dojenim pentru binele lor persoane care nu sunt pe drumul cel bun. Sunt nedreptăți pe care trebuie să li le semnalăm. Sunt simpatii oarbe asupra cărora trebuie să le atragem atenția. Sunt căi periculoase de care trebuie să le avertizăm. În toate acestea e nevoie în primul rând de fermitate îmbinată cu înțelepciune și delicatețe. E apoi extrem de necesar să ne degajăm de prejudecăți, de aroganță, de amorul propriu dominator. Dacă nu înțelegem bine manifestările pe care vrem să le combatem, dacă vom vorbi de sus, dacă, de exemplu, îi vom cere cu ifos cuiva care calcă strâmb să-și schimbe purtarea, vom irita în loc să îndreptăm.
Racine avea o fire sarcastică și agresivă. Într-una din frecventele sale discuții cu prietenul său Boileau acesta sfârși prin a-i spune: „Greșesc, dar prefer să greșesc decât să am dreptate într-un mod atât de vanitos ca tine.” De reținut.
Popescu Angela
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!
|