Citat:
În prealabil postat de tot-Laurentiu
Aceasta este o teză falsă,
|
Chiar eram curios sa vad, in sfarsit demonstratia. Ia sa vedem:
Citat:
http://u.jimdo.com/www62/o/s33939bc9...and+heresy.pdf
PR. JOHN ROMANIDES DESPRE VARLAAM ȘI TEOLOGIA PALAMITĂ
De câțiva ani încoace, Părintele Meyendorff afirmă, în diferite studii, că disputa dintre Sf. Grigorie Palama și Varlaam de Calabria nu reprezintă o ciocnire între teologia latină și cea greacă, așa cum se consideră în general, ci mai degrabă o ceartă internă între anumiți umaniști bizantini și un mare segment al călugărilor bizantini și ucenicii lor. Meyendorff se referă de multe ori la Varlaam ca la un umanist, un platonist și un nominalist și pare să considere că neoplatonismul lui Dionisie Areopagitul este baza nominalismului său. Afirmă că un fel de gândire occamistică (Continuarea...)
|
In acest lung citat, nu scrie ca Varlaam ar fi fost catolic. Si nu scrie, dintr-un motiv foarte simplu: fiindca nu a fost. Ambii corifei ai controversei isihaste, si Grigore Palama, si Varlaam de Calabria au fost ortodocsi. Asadar, Varlaam a fost grec ortodox, din parinti greci ortodocsi. El s-a distins in teologie la Bizant, unde a primit si o catedra universitara. A predat teologie ortodoxa la facultate, fiind reputat specialist in scrierile lui Pseudo-Dionisie.
Mai departe, Varlaam a reprezentat Biserica Ortodoxa intr-o polemica teologica cu Ordinul Dominican.
Tot ortodox a fost si Grigore Palama.
Tarziu, mult dupa ce un sinod ortodox a condamnat punctul de vedere al lui Varlaam, acesta, dat afara din facultate si gonit din Bizant, se duce in Italia si face cerere sa fie primit in Biserica Catolica pe care a combatut-o o viata intreaga. A fost primit si, dupa ce a scris o carte in care lua apararea primatului petrin in contra caruia vituperase pana atunci, a primit si un scaun episcopal de mica importanta. A murit, ca si Fotie, ca si, spre zilele noastre, Bulgakov, ca si multi altii, in deplina comuniune cu Biserica Romei, dupa ce ani de zile strigasera de pe acoperisuri cat de mult greseste aceasta si cum s-a mai indepartat ea de la "adevarata ortodoxie".
La randul lui, Grigore Palama a fost tolerat ca sfant prezent in sinaxarul catolicilor rasariteni, pana in ziua de azi.
Prin urmare, ideea ca polemica dintre partida palamita si partida varlamita ar fi fost o polemica intre ortodocsi si catolici este inca una din minciunile ortodoxe, din categoria "lumina de la Ierusalim" sau "catolicii nu au epicleza". Autori care nu se obosesc sa caute ce religie comuna aveau aceasti calugari, copiindu-se unii pe altii, propaga de decenii aceasta mistificare prea grosolana ca sa mai insist asupra ei.