Ortodoxia nu este religie !
Multora li se pare ca Ortodoxia este una dintre multele religii, ce are ca grijă principală pregătirea membrilor Bisericii pentru viața de după moarte, adică asigurarea unui loc în Rai pentru fiece creștin ortodox. Astfel, se consideră că dogma ortodoxă aduce o asigurare în plus, pentru că e Ortodoxă [2], iar dacă cineva nu crede în confesiunea ortodoxă, acesta este un motiv în plus ca acel om să se ducă în iad, desigur, fară a mai ține cont de faptul că, eventual, va ajunge acolo pentru păcatele sale personale.
Acei creștini ortodocși care cred că acest lucru este Ortodoxia, au legat Ortodoxia în mod exclusiv de viața viitoare. Iar aceia nici nu prea fac multe lucruri în viața de aici, ci așteaptă să moară, ca să se ducă în Rai, pentru că atât cât au trăit, au fost ortodocși!
O altă partidă a ortodocșilor activează în spațiul Bisericii, fiind interesată nu de viața viitoare, ci mai ales de viața de aici. Adică de modul în care Ortodoxia îi va ajuta să trăiască bine în această viață. Astfel de creștini ortodocși se roagă lui Dumnezeu, îi pun pe preoți [3] să le facă rugăciuni, să le facă sfeștanii, paraclise, sfinte masluri, etc., ca să le ajute Dumnezeu să le meargă bine în viața aceasta, să nu se îmbolnăvească, să li se aranjeze copiii, să le asigure fiicelor lor o zestre cumsecade și câte un ginere de treabă, băieții să-și găsească fete bune cu zestre mare ca să se căsătorească, să le meargă treburile bine etc. Astfel, vedem că acești creștini nu diferă prea mult de credincioșii altor religii, care fac și ei aproximativ aceleași lucruri [4].
Adică vedem din cele de mai sus că între Ortodoxie și celelalte religii există două puncte comune: primul, pregătirea credincioșilor pentru viața de după moarte, ca aceștia să meargă în Rai, așa cum și-l imaginează fiecare și, al doilea, să poarte de grijă ca asupra creștinilor să nu se abată în viața de aici necazuri, tristeți, catastrofe, boli, războaie etc., adică Dumnezeu să le facă pe toate după nevoile și poftele lor. Astfel, pentru cei din urmă, religia joacă un foarte mare rol în viața de aici și, mai ales, în viața cotidiană însăși.
În realitate însă, care dintre creștinii de mai sus este interesat dacă există sau nu există Dumnezeu? Care dintre ei Îl caută? Pentru aceștia nu se pune problema dacă există sau nu Dumnezeu, de vreme ce mai bine ar fi să existe Dumnezeu, pentru ca să-L putem invoca și cere satisfacerea nevoilor noastre, ca astfel treburile să ne meargă bine și să avem parte de-o oarecare fericire în viața aceasta.
Vedem astfel că în om se manifestă o foarte puternică tendință de a voi să existe Dumnezeu, de a crede că există Dumnezeu, pentru că este o necesitate pentru om să existe Dumnezeu, ca astfel Acesta să îi asigure cele pe care le-am amintit. Ei, și întrucât există nevoia omului de a exista Dumnezeu, Dumnezeu există!
Dacă omul nu ar fi avut nevoie de-un Dumnezeu și dacă ar fi putut să-și asigure suficiența celor privitoare la supraviețuirea în această viață în vreun alt mod, atunci nu se știe câți oameni ar fi crezut în Dumnezeu. Aceasta se petrece, într-o mare măsură, în Grecia.
Astfel, întâlnim mulți oameni care, deși înainte erau indiferenți față de religie, către sfârșitul vieții devin religioși, poate în urma unui oarecare eveniment care i-a speriat. Pentru că deja nu mai pot să trăiască fară să invoce ajutorul unui oarecare Dumnezeu, adică dintr-o prejudecată superstițioasă. Din aceste motive, chiar firea omului îl ajută pe om să devină religios. Aceasta nu este valabil doar pentru creștinii ortodocși, este valabil și pentru credincioșii de alte religii. Firea omului este pretutindeni aceeași. Astfel că omul, după căderea sa, întunecat fiind după fire, ba mai degrabă împotriva firii, înclină către superstiție.
Astfel, întrebarea care urmează este aceasta: unde se oprește superstiția și unde începe credința adevărată?
Referitor la aceste chestiuni, Părinții Bisericii au poziții și o învățătură clare. Un om care urmează sau care mai degrabă socotește că urmează învățătura Iui Hristos și doar se duce în fiece Duminică la Biserică, care se împărtășește la intervale de timp regulate, care-i folosește pe popi ca să-i facă aghiazme, Maslu, etc., [5] fără a se adânci într-acestea, rămânând la litera legii și nu la duhul legii, acesta trage vreun folos oarecare din Ortodoxie? Iar un altul, care se roagă exclusiv pentru viața viitoare pentru el insuși și pentru ceilalți, dar care este total indiferent față de viața aceasta, acesta, de asemenea, trage vreun folos aparte din Ortodoxie? O tendință este reprezentată de preotul unei parohii și de cei care se adună împrejurul lui în spiritul de mai sus, iar cealaltă de un Stareț în mănăstire, de obicei un oarecare arhimandrit, care se află la pensie și așteaptă să moară, cu câțiva monahi în juru-i. [6]
Întrucât aceste tendințe nu sunt axate pe curățire și luminare dintr-o perspectivă patristică, ele sunt eronate în privința scopului urmărit. Insă numai în măsura în care ele sunt centrate pe curățire și luminare și aplică disciplina ascetică patristică ortodoxă pentru a dobândi rugăciunea minții, numai atunci lucrurile sune așezate pe o temelie adevărată. Aceste două tendințe sunt exagerări duse la extrem. Aceste tendințe nu au un ax comun. Axul comun care susține Ortodoxia și îi întreține coerența, unicul și singurul ax deasupra tuturor chestiunilor care o preocupă și care le așează pe toate celelalte pe un fundament just atunci când este avut în vedere este axul: curățirea luminarea - îndumnezeirea.
Părinții Bisericii, nu sunt interesați exclusiv de ce se va întâmpla omului după moarte, ci ceea ce îi interesează în special este ce va deveni omul în viața aceasta. După moarte nu există vindecarea minții, astfel că vindecarea trebuie să înceapă din viața aceasta, pentru că în iad nu există pocăință. De aceea Teologia Ortodoxă nu este nici supra-cosmică, nici futurologistă, nici eshatologică, ci este pur endocosmică. Pentru că interesul Ortodoxiei este pentru omul din lumea de aici, din viața aceasta, nu după moarte.
Acum, pentru ce anume sunt necesare curățirea și luminarea? Pentru ca omul să meargă în Rai și să fugă de iad? Pentru asta sunt necesare? În ce constă curățirea și luminarea și pentru ce motiv sunt urmărite de ortodocși? Pentru ca cineva să afle motivul și să dea un răspuns la această întrebare trebuie să dețină cheia esențială care este aceasta: toți oamenii de pe pământ au același sfârșit din punct de vedere teologic ortodox. Fie că este cineva ortodox, fie că este budist, fie că este hinduist, fie agnostic, fie ateu, orice ar fi, adică fiecare om de pe pământ are menirea să vadă slava lui Dumnezeu. Va vedea slava lui Dumnezeu în urma sfârșitului comun al umanității, la cea de-a doua Venire a lui Hristos. Toți oamenii vor vedea slava lui Dumnezeu, și, din acest punct de vedere, toți vor avea același sfârșit. Toți vor vedea, desigur, slava lui Dumnezeu însă cu o diferență: cei mântuiți vor vedea slava lui Dumnezeu ca pe o Lumină prea-dulce și neînserată, iar cei pierduți vor vedea aceeași slavă a lui Dumnezeu ca pe un foc consumator, ca pe un foc ce-i va arde. Acest fapt, că toți vor vedea slava lui Dumnezeu, este un eveniment adevărat și așteptat. A vedea cineva pe Dumnezeu, adică slava Sa, Lumina Sa, acesta este un fapt care va avea loc fie că vrem fie că nu. Trăirea acestei Lumini va fi diferită la unii față de ceilalți.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.

Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice.
Biblia
Last edited by Igor_Paslusnik; 14.03.2015 at 22:56:02.
|