<< continuare >> 
 
3.2.4  Cumpătarea și înfrânarea.  Cumpătarea  și înfrânarea sunt un alt aspect esențial al ascezei creștine în  procesul despătimirii și al dobândirii virtuților. Numai printr-o viață  cumpătată și prin înfrânare atotcuprinzătoare ne putem lupta cu patimile  și dobândi virtuțile creștine. „Oricine se luptă se înfrânează de la  toate”, zice Apostolul (I Corinteni 9, 25). Cumpătarea și înfrânarea de  la tot ceea ce poate dăuna vieții duhovnicești trebuie să caracterizeze  pe orice creștin. Credinciosul angajat responsabil în credință se  străduiește să ducă o viață cumpătată, cu măsură, din toate punctele de  vedere; el evită extremele în mâncare, în băutură, în îmbrăcăminte, în  viața conjugală, în odihnă ca și în lucru… Pentru că știe că „extremele  sunt ale dracilor”, cum spun Părinții. 
 Înfrânarea  este mai mult decât cumpătarea și presupune o luptă cu sine însuși, mai  aprigă decât lupta pentru cumpătare. Ne înfrânăm de la orice păcat, fie  cu gândul, fie cu cuvântul, fie cu fapta; ne înfrânăm de la iubirea de  bani și bunuri materiale, de la a judeca pe semeni, de a ne înălța pe  noi înșine prin mândrie și slavă deșartă; ne impunem disciplina postului  alimentar și conjugal pentru ca să ne stăpânim simțurile și să ajungem  la „libertatea fiilor lui Dumnezeu”. Tradiția ortodoxă pune aici un  accent deosebit pe postul alimentar, adică pe abținerea de la carne și  produse animaliere în toate miercurile și vinerile de peste an, ca și pe  perioada celor patru posturi: al Paștilor (șapte săptămâni), al  Crăciunului (șase săptămâni), al Sfinților Apostoli (aprox. două  săptămâni) și al Adormirii Maicii Domnului (două săptămâni). Experiența  milenară dovedește că postul alimentar însoțit de înfrânarea conjugală  (cf. I Corinteni 7, 5), de pocăință și de alte practici ascetice ca  metaniile, rugăciunea de noapte… sunt mijloace excelente de disciplinare  a simțurilor și de stăpânirea lor pentru ca trupul însuși să se  spiritualizeze și să devină întru totul supus minții luminate de  lucrarea Duhului Sfânt. Un autor ascetic spune că dacă omul nu devine  spiritual până în trupul său, va deveni carnal până în sufletul său. Să  subliniem și faptul că postul alimentar înseamnă o adevărată  binecuvântare pentru sănătatea trupului, pentru că mâncarea strict  vegetariană este mai proprie pentru organism decât mâncarea de origine  animală. Prin post și prin toate practicile ascetice care privesc și  trupul, după cum spun Părinții, nu se urmărește omorârea trupului, ci a  patimilor care distrug trupul. „Căci nimeni vreodată nu și-a urât trupul  său…” (Efeseni 5, 29), chiar dacă îl chinuiește și-l supune robiei (cf.  I Corinteni 9, 27) prin post și înfrânare pentru ca să se supună  duhului. 
 
3.2.5  „Trezvia duhovnicească” sau paza minții și a gândurilor. 
 Dacă orice păcat își are originea într-un gând rău venit de la diavolul  și poate fi oprit din fașă când încă nu este socotit ca păcat, ne dăm  seama cât de importantă este „trezvia duhovnicească” sau starea de veghe  a minții pentru a nu primi gândurile rele. Păcatul începe propriu zis  atunci când gândul rău este acceptat și devine poftă sau dorință pentru  că mintea se îndulcește cu ispita diavolului care trece imediat în  inimă. „Deci pofta zămislind naște păcat, iar păcatul odată săvârșit  aduce moarte” (Iacob 1, 15). Când un păcat se repetă timp îndelungat  devine patimă, adică obișnuință rea care paralizează voința și robește  pe bietul om. „Patimile reprezintă cel mai coborât nivel la care poate  cădea ființa omenească” (Dumitru Stăniloae). 
 
Totul  pornește deci de la gânduri, atât binele cât și răul. „Cum îți sunt  gândurile, așa îți este și viața”, zice un Părinte contemporan. În  general, oamenii nu-și dau seama de puterea destructivă a gândurilor  rele, respectiv de puterea pozitivă a gândurilor bune. Chiar și atunci  când un gând rău nu se materializează într-o faptă rea, ci rămâne doar  în minte și în inimă, totuși el tulbură starea sufletească a omului,  care se va repercuta și asupra semenilor și a mediului înconjurător. Un  gând rău primit în inimă poate duce la o adevărată captivitate a minții  și la suferințe indescriptibile. De aceea Părinții ne îndrumă să nu  acceptăm nici un gând rău sau negativ care introduce în sufletul nostru  energii destructive, paralizante, ci numai gânduri bune care ne încarcă  cu energii pozitive. Este adevărat că de multe ori se întâmplă că nu  știm să deosebim între gândurile rele și gândurile bune. Părinții ne  învață să deosebim gândurile după lucrarea lor în suflet: dacă trăim  stări de tulburare, de agitație, mânie, descurajare…, să știm că  gândurile care le provoacă sunt de la diavolul și să încercăm să le  alungăm. Gândurile care vin de la Dumnezeu aduc în suflet pace, liniște,  curaj, blândețe, compasiune… Trezvia sau arta de ași păzi mintea ca și  arta de „a deosebi duhurile” (capacitatea de distinge imediat care  gânduri vin de la Dumnezeu și care vin de la diavolul) este proprie  celor înaintați în viața duhovnicească. Totuși fiecare creștin,  indiferent pe ce treaptă s-ar afla, trebuie să cunoască felul în care se  insinuează păcatul în suflet și cum poate ajunge să-l robească dacă nu  se luptă dintru început cu el prin neacceptarea gândurilor rele. 
 
Va continua 
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.  
(Părintele Alexander Schmemann)
			 
		
		
		
		
		
	
	 |