| 
				 << continuare >> 
 
			
			3. Asceza creștină ca mijloc de colaborare cu harul în procesul sfințirii personale
 Cuvântul  „asceză” (gr. askesis) înseamnă exercițiu, câștigarea unei deprinderi  bune prin austeritate, privațiune. Asceza este lupta continuă pentru  desprinderea de patimi și descătușarea sufletului de planul vieții  corupte pentru a ajunge la starea de nepătimire prin dobândirea  virtuților. Ea țintește schimbarea radicală a modului de gândire, care  va influența și modul de viețuire pentru a se ajunge la moartea „omului  trupesc” și învierea „omului duhovnicesc”. Sfântul Apostol Pavel compară  viața creștină cu lupta atleților în stadion. „Nu știți voi că cei care  aleargă în stadion toți aleargă, dar numai unul ia premiul? Alergați ca  să-l luați. Și oricine se luptă se înfrânează de la toate. Și aceia, ca  să ia o cunună stricăcioasă, iar noi, nestricăcioasă. Eu deci așa  alerg, nu ca la întâmplare. Așa mă lupt, nu ca lovind în aer, ci îmi  chinuiesc trupul meu și îl supun robiei; ca nu cumva altora  propovăduind, eu însumi să mă fac netrebnic” (I Corinteni 9, 24-29). În  epistola către Evrei, același Apostol spune: „În lupta voastră cu  păcatul, nu va-ți împotrivit încă până la sânge” (12, 4). Mântuitorul  Însuși zice că: „Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăția  cerurilor se ia prin stăruință și cei ce se silesc pun mâna pe ea”  (Matei 11, 12; Luca 16, 16). Tot El spune: „cel ce voiește să vină după  Mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea și să-Mi urmeze”(Matei 16,  24). Și de asemenea: „Intrați pe poarta cea strâmtă, că largă este  poarta și lată este calea care duce la pieire și mulți sunt cei care  apucă pe ea. Și strâmtă este poarta și îngustă este calea care duce la  viață și puțini sunt care o află (Matei 7, 13-14). Din toate aceste  texte înțelegem că viața creștină presupune o angajare constantă în  lupta cu păcatul care ne împiedică să urmăm lui Hristos sau să intrăm în  Împărăția lui Dumnezeu pe care o pregustăm încă din viața aceasta.
 De  fapt toată Sfânta Scriptură este o descriere a dramei omului căzut în  păcat și a efortului de a se elibera de sub stăpânirea lui. Păcatul este  cea mai mare tragedie a omului, cauza tuturor relelor și suferințelor  omenești care culmină cu moartea. Spiritualitatea ortodoxă consideră  păcatul ca boală adânc înrădăcinată în firea umană de care fiecare om  trebuie să se îngrijească folosind toate mijloacele pentru ca să se  vindece. Desigur vindecarea vine numai de la Dumnezeu, Care, prin  moartea și învierea Fiului Său, Mântuitorul nostru Iisus Hristos, ne-a  eliberat de păcat și de toate consecințele lui. De aceea este absolut  necesar să fim uniți cu Hristos pentru ca harul Lui să lucreze în noi  vindecarea de boala păcatului. Așa cum am spus mai sus, firea (natura)  umană a Domnului, care a recapitulat în sine toată umanitatea, este ca  un aluat care dospește frământătura întregii naturi umane, o vindecă și o  înnoiește. De aceea Sfinții Părinți numesc Sfânta Împărtășanie  „antidotul morții”, leacul care ne procură nemurirea, iar Biserica - în  care îl lăudăm pe Dumnezeu, ne spovedim și ne împărtășim cu Sfintele  Taine, învățăm cum să ne luptăm cu păcatul pentru ca să-l biruim - o  numesc „laboratorul învierii”.
 
 Părinții  tradiției ascetice, marii asceți ai monahismului răsăritean și apusean  au fost, în același timp, și mari cunoscători ai sufletului omenesc.  Acești Părinți, care n-au făcut studii de medicină sau de psihologie, ci  călăuziți de lumina Sfintelor Scripturi și a tradiției ascetice a  înaintașilor ca și de experiența proprie a vieții lor, de căderi și  ridicări în lupta cu păcatul și pentru dobândirea virtuților, analizează  în scrierile lor cele mai subtile procese și mișcări ale sufletului  omenesc. Găsim astfel în scrierile ascetice, descrierea, chiar dacă nu  întotdeauna sistematică, a întregului mecanism al patimilor și al luptei  împotriva lor (căci „cine nu se luptă după legile jocului nu ia  cununa”, (cf. II Timotei 2, 5). Găsim, de asemenea, îndrumări privind  rugăciunea și felul în care trebuie făcută pentru a ajunge, cu harul lui  Dumnezeu, la rugăciunea neîncetată (Luca 18, 1; I Tesaloniceni 5, 17)  și la „simțirea inimii”, adică a harului care lucrează în suflet când  sunt înlăturate obstacolele care-i împiedică manifestarea, ca și sfaturi  practice pentru cele mai diverse stări sau încercări sufletești proprii  fiecărui om. Cele mai cunoscute și apreciate cărți de spiritualitate  ortodoxă sunt: Patericul, Filocalia (în mai multe tomuri) și „Scara”  Sfântului Ioan Sinaitul.
 
 Va continua
 
				__________________Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
 (Părintele Alexander Schmemann)
 |