View Single Post
  #13  
Vechi 17.02.2015, 16:12:59
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Ei, Antonia, nu știm noi cât de simplă era analiza de sine făcută de cuviosul din film...:)

El era convins că l-a omorât pe fratele său și cred că asta, așa cum vedem și în altă operă rusească ("Crimă și pedeapsă"), i-o fi dat serioase frământări de conștiință.
Dumnezeu cunoaște cum o fi simțământul de vinovăție al celui care a comis un omor sau care crede că l-a săvârșit... Depinde de multe... Iar uneori căința poate lipsi cu desăvârșire, ba chiar fărădelegea produce satisfație. Să luăm de pildă doar exemplul "doamnelor" care avortează senin, ani în șir... Și rămân veșnic blonde și surâzătoare!
Uite, și Cain a ucis (și nu reiese din textul biblic că l-ar fi chinuit conștiința după actul crimei) și Karamazovii aveau printre ei un ucigaș care se autoîndreptățea etc. Unii oameni se căiesc și pentru o privire urâtă adresată semenului, alții omoară cu seninătate, în serie...

Sfântul din Ostrov era învăluit de Duhul lui Hristos. Căința lui venea în dar de la Domnul și, spre deosebire de alții, el a primit darul, prin libera alegere. Așa a funcționat liberul lui arbitru - să primească harul căinței și al pocăinței, probabil pentru că era de fapt un tânăr curat cu inima, neînvârtoșat. Atunci când a comis fărădelegea împotriva fratelui său, tânărul era înfricoșat de spectrul morții pe care i-l sugeraseră soldații nemți. La fel și fata gravidă, venise la cuviosul înfricoșată de duhurile lumești, temătoare pentru cinstea și viața ei printre oameni, dar sfântul i-a primenit erminia, cu tact duhovnicesc și astfel a salvat-o din păcatul uciderii. Cred că într-un fel se regăsea în ea, el cel de demult... Dealtfel îi și zice, parcă: "poate și eu am omorât pe cineva...". Iar amiralului îi atrage atenția că îl cunoaște pe dracul acela care o chinuia pe tânăra femeie, îl cunoștea din cercare și din luptele duhovnicești; deci cuviosul se regăsea în necazurile celorlalți și le arăta și meșteșugul depășirii situației - în esență, primirea harului dumnezeiesc. Chiar și de la un cărbunar, cum era el!

Analiza de sine e o componentă a oricărei conștiințe reflexive. Ține de ultimul stadiu al dezvoltării inteligenței care, în mod normal, se cam încheie în adolescență. În acest stadiu de dezvoltare, omul începe să își vadă critic propria persoană, propria cugetare, se decentrează de pe sine (de infantilismele dulcegi ale inimii sale) și se privește cu alți ochi, mai puțin împătimiți de sine, mai puțin pueril. Capătă o anumită "obiectivitate" (nu am alt termen acum). Sau, poate mai apropiat de adevăr, devine ceva mai autonom în cugetare, capătă mobilitate și e mai liber să se exploreze din perspective variate pentru a extrage apoi, prin comparații multiple, o nouă imagine despre sine - dincolo de prejudecățile induse de o educație agresivă și îngustă, de enclavă.
Dar abia înmugurește acest mecanism al cercetării critice de sine, că vine repede și dracu să își bage coada! Vin, vai omului, iarăși învățătorii!! Toți isteții își dau iarăși mâna pentru a furniza tânărului proaspăt scos din grădinița umedă a copilăriei lentila "adevărată" prin care să se scruteze pe sine. Și dintr-odată, ceea ce era o achiziție nouă făcută în dar prin Mâna lui Dumnezeu, a devenit armă periculoasă, cu potențial sinucigaș. Conștiința reflexivă e un lucru natural, oarecum neutru față de idiosincraziile noastre morale. Numai că imediat ea se umple de filtre morale, religioase etc. Și nu toate sunt de la Dumnezeu, vai!

Atunci când lucrezi cu tine sau cu un client (în cazul că ești psiholog) întâmpini două mari probleme:
a) are sau nu are omul conștiința reflexivă (mulți nu o au, pur și simplu!)
b) sub ce influențe lucrează ea!

Mulți oameni au învățat să se cerceteze pe sine prin lentila unor filosofii mincinoase, sterile. Frumos ornamentate, aceste erminii au în miezul lor stricăciunea: mândria și egofilia, întunericul și prostia. Indiferent că vin din partea unor învățați ai lumii acesteia sau chiar din partea unor "slujitori spirituali", lentilele acestea sunt duhuri ale putreziciunii, ale stricăciunii. Ele îmbolnăvesc și ucid.
Noi însă, în Biserică, avem Duhul lui Hristos. El lucrează mai întâi în anumiți oameni dar pentru noi e greu să aflăm în care anume. Nu oricine, indiferent cine ar fi în vreo ierarhie, este purtător de Dumnezeu și doctor al sufletului. Nu acreditările, nici recunoașterile publice și nici vreo haină anume fac pe om lucrător al binelui și adevărului. Nici măcar barba (ori chelia). Dar acestea sunt lucruri deja știute de mulți, mă opresc aici.

Psihologia de bună credință oferă omului câteva repere în a se apropia de sufletul său, dincolo de mecanismele de apărare nevrotice, dincolo de ignoranță crasă, dincolo de iluzii copilărești. Ea nu mântuiește! Nu salvează sufletele din iad. Ci doar ajută la descoperirea unor lucruri accesibile oricui: care îmi sunt însușirile care mă caracterizează ca personalitate? Cum îmi autoîntrețin singur anumite convingeri, conduite, fapte? Ce valori am și care îmi e ierarhia (importantă mai ales în împrejurări de conflict subiectiv dar și cu semenii)? Cum să îmi autoreglez stările emoționale, volitive, atenționale? Cum să îmi dezvolt anumite însușiri ori să îmi perfecționez anumite activități? (de pildă învățarea, munca etc.) Cum să trec peste anumite resentimente, cum să îmi înțeleg întâmplările, necazurile, bucuriile? Sunt multe de spus.... Contează și vârsta și sexul etc.
Psihologia e un adjuvant inițiatic, un înlocuitor temporar pentru omul lipsit de orice orizont duhovnicesc. În ziua de azi ea a devenit o cârjă tot mai indispensabilă, cu cât lumea se cam duce pe coclauri... Dar nu e bne ca omul să se oprească la această ușă, el trebuie să îndrăznească mai mult! Dacă avem de câștigat prin apropierea de psihologie, începem grabnic să pierdem pe măsură ce o transformăm în idol, în fals profet, într-un aparent dumnezeu. Ea e o simplă treaptă pe o scară, avem nevoie de ea în condițiile lumii naostre, însă e decisiv să o batem și să pășim mai departe. Unii o idolatrizează, alții o demonizează. Primii rămân pe treapta asta, în veci. Ceilalți o neagă și vor să sară peste ea și îi învață și pe semenii asupra cărora au o eventuală influență același lucru. Eu cred că și unii și alții se află în înșelare.

Un lucru e cert pentru mine: fenomenele duhovnicești se exprimă în planul psiho-comportamental, iar nu în ciuda sau prin omorârea acestuia. Ele depășesc psihologicul natural dar sunt în legătură cu acesta, așa cum sufletul depășește corpul dar rămâne mereu în legătură cu el, cât omul e viu pe pământ. Problema nu e să sfidăm psihologia omului, să o negăm sau să o ucidem - așa cum problema nu e să omorâm trupul omului, să îl negăm sau să îl sfidăm. Problema e ca și corpul și sufletul să se transfigureze prin cele duhovnicești astfel încât omul, în întregime, trup și psihic (suflet) să se sfințească și să se mântuiască. Nousul omului poate ajuta la aceasta, de nu e cu totul corupt sau mort.

De aceea, cei care defăimează psihologia și pe psihologi, au, de la un punct încolo, soarta celor care defăimează corpul și pe medici: boala și moartea fără de glorie. Sunt înșelați, căzuți adânc în noianul fără fund al ispitelor "de dreapta".

Last edited by Ioan_Cezar; 17.02.2015 at 19:27:26.
Reply With Quote