CONFESIUNILE UNUI FOST ATEU (2)
Dumnezeu
-I-
Patimile ascunse în spatele unor motive aparent onorabile și orgoliul tineresc amestecat cu revolta contra oricărei autorități au jucat rolul cel mai important în evoluția inițială a ideilor mele. Asemenea înclinații, înnăscute în om, nu sunt absolut condamnabile, dar au nevoie de îndrumare, de moderare.
-II-
Egoismul ne face să ne considerăm centrul universului. Rațiunea noastră trufașă vrea să cuprindă totul, să supună totul. Credem că știm, dar de fapt nu știm nimic. Unii, mai filozofi, se întreabă dacă tradițiile, dogmele, misterele, împotriva cărora li s-a răzvrătit inteligența, nu ascund un sens profund. Alții, mai puțin filozofi, se poticnesc în negații și cu toate că nu au habar de firea omenească, de învățămintele istoriei se consideră superiori multora. Înainte să mă aflu în acest impas eram anticreștin, dar nu ateu. Întâlnindu-l pe Dumnezeu în drumul meu, ca Iov, nu L-am recunoscut decât pe jumătate.
O minte metodică rezumă, sintetizează, privește în ansamblu orice obiect de studiu pentru a-l analiza mai bine. Așa am ajuns într-o primă etapă să-L admit pe Dumnezeu ca încarnare a misterelor universului, marele X pe care fiecare îl descifrează cum poate. Apoi am remarcat că ateismul e aplicabil felului cum încercăm să ni-L reprezentăm pe Dumnezeu, nu lui Dumnezeu, adică misterului însuși, perfecțiunii idealului.
-III-
Să presupunem că am suprima cuvântul Dumnezeu din vocabular ca să nu-i rănim pe ateii care nu-L înțeleg. Procedând așa ar trebui să suprimăm multe alte cuvinte. Oare noi înțelegem mai bine căldura, electricitatea, lumina, gravitația decât îl înțeleg ateii pe Dumnezeu? Sunt realități, se va spune. Fiindcă dăm nume unor realități, nu ar fi ridicol să suprimăm numele a ceea ce, din punct de vedere filozofic, e chiar absolutul?
Ateismul rezultă dintr-o lacună de gândire. Un obiect nu poate exista fără să fie făcut de cineva. Or universul, capodoperă de ordine, de armonie, e infinit mai complex ca orice obiect. Suntem, prin urmare, îndreptățiți să-i considerăm la fel de iraționali și pe cei care spun despre un obiect că s-a creat singur, și pe cei care spun același lucru despre univers. Există deci un creator. L-am numit Dumnezeu. I-am fi putut da alt nume, dar fondul ar fi rămas același. Obiectul dovedește prin existența sa, existența celui care l-a făcut.
-IV-
Nu-L putem cunoaște pe Dumnezeu, dar nu e de mirare, dată fiind infinitatea Sa și micimea noastră. E un motiv să-I negăm existența, când peste tot El ne ridică o mulțime de alte întrebări grele pe lângă cea despre sine? Ateul, confruntat cu ele, va folosi pentru a le da răspuns formulări ca Natură, Hazard, Destin, Forța lucrurilor, ceea ce e un alt mod de a vorbi tot despre Divinitate.
Panteiștii nu admit un Dumnezeu concret, deosebit de materie. Sistemul lor filozofic complică lucrurile, iar bunul-simț li-l respinge. Am putea spune și noi ca Goethe într-o discuție cu Eckermann: ”Nu am întâlnit încă pe nimeni care să știe ce înseamnă cuvântul panteism.”
-V-
Mintea noastră, împinsă de curiozitate să meargă la surse, nu e satisfăcută decât când ajunge la sursa a toate, pe care nu o pricepe fără îndoială, dar care răspunde ideii înnăscute în noi că nu există efect fără cauză.
Imperceptibil prin simțuri, Dumnezeu e indispensabil înțelegerii omului și universului. Pământul se învârte în jurul soarelui. Omenirea se învârte în jurul soarelui său intelectual și moral, care e Dumnezeu. Nu-L putem cuprinde pe Dumnezeu cu mintea așa cum nu ne putem uita la soare. Deși ambii ne orbesc cu razele lor, relația existentă între devenirea omului și Divinitate o putem găsi fără să căutăm prea mult. Iată de ce atunci când mă consideram mai
liber-cugetător ca niciodată, mi s-a părut pueril să-L neg pe Dumnezeu.
-VI-
Marele dușman al lui Dumnezeu ne e arătat de vorba de duh a unui umorist: ”Dumnezeu L-a creat pe om după chipul și asemănarea sa, iar omul I-a plătit cu aceeași monedă.” Nici cei mai înțelepți nu scapă antropomorfismului. Îl concepem întotdeauna pe Dumnezeu mai mult sau mai puțin asemănător cu noi, îi atribuim patimile noastre, ideile noastre și desfigurându-L ajungem să nu mai credem în El.
Nimic mai firesc la urma urmei ca antropomorfismul și mă întreb cum ne-am putea descotorosi de el chiar după ce am cunoscut viziunile sublime ale Bibliei, dar îmi pare că de la Evanghelie ceva s-a schimbat.
Predescu Virgil
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!
|