| 
				 << continuare >> 
 
			
			2.3 Trăsăturile fundamentale ale Bisericii ca și comunitate a credincioșilor
 Ca  și comunitate a credincioșilor, Biserica apare la Rusalii, când Duhul  Sfânt s-a pogorât peste Apostolii Domnului, în chip de limbi de foc și  i-a întărit ca să-l vestească pe Hristos, Cel mort și înviat ca  Mântuitor al lumii. Cei ce au auzit predica lui Petru în acea zi „au  fost pătrunși la inimă”, s-au pocăit și au primit botezul în numele lui  Iisus Hristos spre iertarea păcatelor. Odată cu botezul, toți au primit  și darul Duhului Sfânt (vezi Faptele Apostolilor 2, 37-38). Despre prima  Biserică sau comunitate creștină din Ierusalim, ni se spune mai departe  că membrii ei „stăruiau în învățătura Apostolilor și în comuniune, în  frângerea pâinii și în rugăciuni și nici unul nu zicea că este al său  ceva din averea sa, ci toate le erau de obște” și, de asemenea, că  „inima și sufletul mulțimii celor ce au crezut erau una” (2,42; 4,32).
 
 Avem  aici trăsăturile fundamentale ale vieții creștine centrate pe  comuniunea dintre credincioși care se adună laolaltă pentru a asculta  Cuvântul lui Dumnezeu, pentru a frânge pâinea, adică a săvârși  Euharistia și a se împărtăși cu trupul și sângele Domnului și pentru a  se ruga împreună. Punctul culminant al comuniunii dintre credincioși  este acela că inima și sufletul lor devin una prin detașarea de bunurile  materiale, care dacă nu sunt bine gestionate închid inima în sine și o  despart de ceilalți.
 
 Referitor  la raportul dintre Cuvântul lui Dumnezeu și Euharistie, din perspectivă  ortodoxă, trebuie să spunem că dacă în Vechiul Testament, Cuvântul lui  Dumnezeu (Fiul lui Dumnezeu) se face cunoscut oamenilor prin gura  proorocilor și a oamenilor aleși, în Noul Testament, Cuvântul se face  trup, devine om în Persoana lui Hristos și se adresează direct lumii.  Iar Biserica există în lume prin cele două forme ale prezenței lui  Hristos: Euharistia și Cuvântul, pe care nu le desparte niciodată pentru  că Hristos nu poate fi împărțit. Euharistia este deci Cuvântul  întrupat; Biblia, Cuvântul rostit, consemnat de autorii sfinți. Biserica  (poporul lui Dumnezeu) săvârșește Euharistia și vestește Cuvântul  (Evanghelia) cu care se silește să se conformeze până la identificare.  Cuvântul (Evanghelia) este prelungirea Euharistiei și totodată și  interpretarea ei. În Sfânta Liturghie, Hristos ni se împărtășește sub  forma pâinii, dar ne și învață cum să devenim noi înșine „pâine”, adică  ofrandă unii pentru alții și pentru lume.
 
 Va continua
 
				__________________Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
 (Părintele Alexander Schmemann)
 |