View Single Post
  #96  
Vechi 10.02.2015, 08:36:07
MarcelEmil MarcelEmil is offline
Banned
 
Data înregistrării: 08.02.2015
Mesaje: 38
Implicit Unele aspecte privind moralitatea.

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
La sfârșit o întrebare: aspectele morale și duhovnicești ale problemei homosexualității au ceva de câștigat, în planul reflecției noastre, prin abordările cantitative? Dacă da, ce anume?
Întotdeauna și pentru oricine un plus de informație este un câștig.

Important este ca o biserică să ia decizii pe baza cunoașterii faptelor. Faptele, în special cele de științifice, nu sunt întotdeauna așa cum credem că ar trebui să fie. Parcurgând în ultima săptămână acest forum am constatat că în sânul bisericii se propagă multe informații care contravin realității și multe confuzii. (Am găsit pe acest forum informația că "Biserica Creștină (Ortodoxă) oferă consiliere duhovnicească și SPITALICEASCĂ pentru păcatul sodomiei" care, în mod evident, este greșită.) Informațiile greșite, în mod inevitabil, pot conduce la concluzii greșite. Părerile, opiniile, credințele de tot felul, atunci când se constată că sunt în contradicție cu datele științifice cred că ar trebui schimbate. Soarele nu se învârte în jurul Pământului chiar dacă vreo 10 sfinți de primă mărime, printre alții, au susținut acest lucru și nu cred că, în prezent, vreun profesor de religie îi învață pe copii așa ceva chiar dacă aceasta a fost opinia bisericii mai multe secole.

Biserica Catolică, de exemplu, are propriile institute de cercetare și patronează universități, în domenii cât se poate de laice. Probabil că apreciază că are ceva de câștigat din această stare a lucrurilor. Voi încerca să arăt în altă ocazie cum și-au schimbat alte biserici creștine părerea despre homosexuali și despre homosexualitate dar schimbările produse în alte părți nu-s obligatorii și la noi.

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Mie mi se pare că deplasarea atenției asupra problemei măsurării servește de minune mascării aspectului-cheie al homosexualității: natura patologică și CĂDEREA MORALĂ. Specificul acestora nu poate fi redus la nici o abordare cantitativă. Sunt ireductibile la cifre, oricâte statistici am încropi, ca o găteală, primprejurul lor...
Judecățile morale trebuie să se circumscrie unor limite de aplicabilitate. Natura, de exemplu nu poate fi judecată după principii morale. Dacă plouă sau nu plouă nu-i treaba moralei iar ploaia nu este nici morală, nici imorală și nici amorală. Ceea ce simte omul fără voia lui se abstrage judecăților morale. Faptul că unei persoane îi este foame sau sete, că îi vine să râdă sau să plângă nu intră în competența moralei. În particular, homosexualitatea, la fel ca și heterosexualitatea, este instinctuală și ca atare este parte a naturii, indiferent cum am considera originea ei, biologică sau non-biologică, la fel cum parte a naturii sunt foamea, setea, râsul, plânsul etc. Comportamentul sexual, inclusiv homosexual, poate intra în sfera de reglemantare a moralei.

Există, că ne place sau că nu ne place, mai multe sisteme morale. Fiecare biserică și fiecare societatea are sistemele ei morale, în general diferite de la o zonă geografică la alta, de la o perioadă istorică la alta, și există un șir nesfârșit de sisteme morale create de către filosofi. Conviețuirea dintre oameni face necesară tolerarea altor sisteme morale, indiferent cât de putenice ar fi convingerile noastre asupra corectitudinii unui anume sistem moral. (Anul acesta se împlinesc 10 ani de când o româncă, învățată prin mănăstirile Moldovei că ecumenismul este lucrătura diavolului, a găsit de cuviință, cu mintea ei slabă, să ucidă, în Franța, un pastor nonagenar care-și dedicase viața ecumenismului.) În baza acestei toleranțe necesare, în opinia mea, nici statul nu trebuie să impună bisericii obligații care ar contraveni normelor morale ale acestora și, similar, nici biserica statului. Astfel, dând exemple inspirate din ceea ce am citit că se întâmplă în alte părți, statul nu trebuie să impună bisericilor să oficieze cununii între persoane de același sex și nici bisericile să nu se opună ca statul să reglementeze oficierea de căsătorii civile între persoane de același sex.

Am citit deseori acuzații de relativism moral, susținute dinspre poziții religioase, și de excesiv conservatorism, susținute de pe poziții liberale, și nu doar la noi în țară ci pretutindeni pe unde am acces la informații. Da, moala nu este un dat, nici măcar cea religioasă deși se susține deseori contrariul, ci evoluează în timp. Sinodul Apostolic de la Ierusalim (cca. 46) a produs o revoluție în sistemul moral prin renunțarea la Legea lui Moise. Evoluțiile canoanelor reflectă evoluția moralei. În unele biserici / societăți morala evoluează mai repede, în altele mai încet. Dacă analizăm cauzele profunde ale schismelor și multitudinii de biserici creștine existente în prezent constatăm că ele sunt în primul rând generate de evoluții diferite ale sistemelor morale.

Nu arareori, chiar în cadrul aceluiași sistem moral, intră în conflict unele norme morale. Conflictul trebuie rezolvat. Un exemplu la îndemână, din sistemul moral al BOR, rezolvat corect, este cel al avortului atunci când sarcina pune în pericol viața mamei. Într-o împrejurare cardinalul Vienei a făcut o alegere de natură morală, ca între două rele, argumentând în favoarea uniunilor civile între persoane de același sex în maniera: decât un lanț de legături pasagere este preferabilă o legătură stabilă. Cum apreciați acestă alegere admițând, măcar ipotetic, că nu există altă alternativă? (Deși teoretic alternativa există în practică ea nu este viabilă.) Iau ca exemplu, ipotetic și pur teoretic, că ar intra în conflict dreptul la viață și la sănătate al unui homosexual, pe care sunt convins că BOR nu-l neagă, și dreptul clerului BOR de a-i acuza pe homosexuali. Mai precis, cum ar trebui să acționeze BOR în condițiile în care s-ar dovedi că homofobia susținută de către biserică îi omoară pe homosexuali? În opinia mea ar trebui ca în această împrejurare biserica să lupte împotriva homofobiei

Last edited by MarcelEmil; 10.02.2015 at 09:20:10.