View Single Post
  #10  
Vechi 10.02.2015, 03:58:30
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MarcelEmil Vezi mesajul

Orice abordare calitativă poate fi transformată în una cantitativă atunci când este posibilă instituirea unei unități de măsură și a unei metode de a măsura.
Nu doar când e posibilă (și deseori nu este posibil!) dar mai ales atunci când are sens și este relevantă pentru specificul fenomenului studiat. Întrucât nu măsurăm doar pentru că e posibil sau doar de dragul de a măsura...
Dar dacă ai în vedere strict acțiunea de măsurare a distribuției unei variabile, afirmația este adevărată, desigur. Și cu toate acestea măsurarea este doar un aspect al cunoașterii, iar fenomenele complexe cum sunt cele care țin de personalitate nu pot fi epuizate cognitiv prin măsurare, oricât de minuțioasă ar fi ea.
Această abordare care scoate în față măsurarea e specifică domeniului experimental și statisticii. Are o valoare indiscutabilă în cunoașterea științifică, în limitele date de cadrul epistemologic respectiv. Însă, așa cum probabil cunoști, măsurarea cantitativă oferă doar un tip de date asupra unui fenomen, însă nu ne poate spune nimic despre natura fenomenului studiat, despre semnificațiile lui etc.
Apoi, să nu uităm că nici o măsurare și nici o prelucrare statistică, oricât de savante ar fi, nu pot înlocui interpretarea celor aflate prin măsurare. Practic, în urma unor măsurări avem sarcina să răspundem la întrebări de genul: și ce relevanță au aceste date, ce înseamnă ele, ce impact au, unde și cât contează etc. Orice măsurare e continuată prin interpretări și explicații în acord cu o teorie sau o paradigmă supraordonată. Sper că ești de acord - e banal ce spun aici...

Revenind la problematica strictă a homosexualității, fie ea și modelată ca o poziție pe o scală propusă de cineva, tot ne rămân întrebările de tip calitativ:
a) ce motivație susține modul de a fi al homosexualului; în ce constă ea, cum s-a format și cum se menține
b) care sunt scopurile urmărite, spre ce tinde psihologia și comportamentul persoanei respective
c) ce particularități au trăirile lui afective, emoțiile și sentimentele, pasiunea (considerată morbidă)
d) ce fel de voință are acest om, cum este orientată, ce trăsături îi sunt mai pregnante sau dimpotrivă, slab funcționale
e) care îi sunt mecanismele de apărare specifice; ce trăsături de personalitate îi sunt specifice și cum se raportează între ele
f) ce putem spune despre dinamica relațiilor dintre inconștientul pulsional și celelalte instanțe ale psihismului
g) ce evenimente sunt semnificative în drumul de viață al acestui om? care este scenariul său de viață înlăuntrul căruia trăiește și îi implică și pe alții?
h) are el un anumit specific al vieții spirituale? în ce raport se află cu Dumnezeu și cu semenii?
Aceste întrebări devin și mai complexe dacă ne referim acum nu doar la o persoană ci la un cuplu de homosexuali sau la asociații întregi precum și la relațiile lor cu heterosexualii, apoi cu instituțiile statului, cu Biserica etc.

Tabloul interogației e desigur mult mai vast și mai profund, însă am enumerat aceste întrebări doar pentru a argumenta aspectul calitativ, pe care îl consider esențial atunci când dorim să cunoaștem o persoană și însușirile personalității, cu atât mai mult o comunitate care nu e astăzi deloc discretă și minoră...
Acest aspect, calitativ, îmi pare de departe mult mai important comparativ cu orice modelare cantitativă. Care, la rândul său, are și ea rolul ei, anume când se subordonează corect unei ipoteze ce poate fi operaționalizată și abordată în forma unor variabile măsurabile.

La sfârșit o întrebare: aspectele morale și duhovnicești ale problemei homosexualității au ceva de câștigat, în planul reflecției noastre, prin abordările cantitative? Dacă da, ce anume?
Mie mi se pare că deplasarea atenției asupra problemei măsurării servește de minune mascării aspectului-cheie al homosexualității: natura patologică și căderea morală. Specificul acestora nu poate fi redus la nici o abordare cantitativă. Sunt ireductibile la cifre, oricâte statistici am încropi, ca o găteală, primprejurul lor...