| 
				 << continuare >> 
 
			
			2. Rugăciunea Bisericii: Sfintele Taine și cele șapte Laude, ca fundament al spiritualității ortodoxe
 2.1  Sfintele Taine După  cum am spus, Duhul Sfânt este cel care sfințește totul, omul și  creația. Iar harul Duhului Sfânt, adică puterea lui sfințitoare, ni se  împărtășește în mod obiectiv prin rugăciunea Bisericii concentrată în  Sfintele Taine și prelungită în cele „șapte Laude” zilnice, prin care  credinciosul aduce lauda cuvenită lui Dumnezeu, „Părintele luminilor de  la care vine toată darea cea bună și tot darul desăvârșit” (Iacob 1,  17). Prin Taine înțelegem lucrări ale harului Duhului Sfânt ca răspuns  la rugăciunea credincioșilor, adunați în sinaxă liturgică (rugăciune  comună), de a le sfinți viața. Biserica Ortodoxă, ca și Biserica  Catolică, socotește că șapte sunt Tainele Bisericii: Botezul,  Mirungerea, Euharistia sau împărtășirea cu trupul și sângele Domnului,  Preoția, Spovedania (Pocăința) sau mărturisirea păcatelor, Cununia și  Maslul sau ungerea cu untdelemn sfințit a bolnavilor. Aceste Taine  privesc viața credinciosului și a comunității în cele mai importante  momente și aspecte ale ei. Totuși, în sens larg, orice rugăciune  liturgică sau personală poate fi privită ca taină, pentru că în toate  este prezent și lucrător Duhul Sfânt. Fixarea numărului de șapte este de  origine târzie, scolastică. Sfinții Părinți spun că Biserica însăși  este Taina Tainelor pentru că Biserica se identifică cu Hristos și ca  atare Duhul Sfânt lucrează în orice moment prin Biserică. Biserica, în  aspectul ei mistic, nevăzut, este tocmai realitatea prezenței lui  Hristos în lume până la sfârșitul veacurilor, iar în aspectul ei văzut  este comunitatea credincioșilor care se adună laolaltă ca să slujească  Sfintele Taine și să-L laude pe Dumnezeu prin întreg cultul ei.
 
 ( va continua )
 
				__________________Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
 (Părintele Alexander Schmemann)
 |