Citat:
În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit
Albert, multumesc pt text, foarte util. O singura rugaminte, cand ai timp. O talcuire patristica la I Tes 4. 16-17. Multumesc anticipat, nu-i graba. Seara placuta.
|
Pelerinule, referitor la solicitarea ta am gasit un citat al Sfantului Ioan Gura de Aur in cartea "Inaltarea Domnului" pag. 8 - http://www.hexaimeron.ro/Hexaimeron/...a_domnului.pdf
La Înăltarea Mântuitorului la cer, iată ce se zice în istoria Apostolilor despre îngeri:
" … doi bărbati au stat înaintea lor în haine albe, care au si zis: Bărbati galileeni, ce stati căutând spre cer? Acest Iisus, care S-a înăltat de la voi la cer, asa va veni, precum L-ati văzut mergând la cer" (Fapte 1, 10-11).
Ascultati acum cu luare aminte. Pentru ce vorbesc ei asa? Nu aveau oare ucenicii ochi? Nu văzuseră ei însisi ceea ce s-a petrecut? Nu spune evanghelistul că S-a înăltat înaintea ochilor lor? (Fapte 1, 9). Pentru ce, oare, s-au înfătisat atunci îngerii si le-au spus că El S-a înăltat la cer? Pentru două pricini:
Întâi, fiindcă ucenicii erau întristati pentru despărtirea de Hristos. Cum că ei în adevăr erau tristi, aflăm din cuvintele Domnului:
"Nimeni dintre voi nu mă întreabă: Unde Te duci? Ci, fiindcă v-am spus acestea, întristarea a umplut inima voastră" (Ioan 16, 5-6).
Când noi ne despărtim de prieteni si de rude, ne pare rău. Cum ar fi putut acum ucenicii să nu jelească si să nu simtă durerea, când vedeau că se desparte de dânsii Izbăvitorul lor, Dascălul si Sprijinitorul cel plin de dragoste, cel blând si bun? De aceea li s-au arătat îngerii; ei trebuiau să aline durerea ucenicilor pentru ducerea Domnului de la dânsii, prin făgăduinta revenirii Lui. "Acest Iisus, care S-a înăltat de la voi la cer, asa va veni, precum L-ati văzut mergând la cer". Vă pare rău că El se ia de la voi, însă nu vă întristati, El iarăsi va veni. Aceasta este întâia pricină a arătării îngerilor.
Pentru a doua pricină, nu mai mică decât prima, îngerul a adăugat: "El S-a înăltat", adică S-a înăltat, S-a ridicat la cer. Distanta era prea mare si ochii omenesti nu puteau să privească trupul ce se înălta până a ajuns la cer. Precum o pasăre, care se ridică la înăltime, se ascunde tot mai mult de ochii nostri, asa si trupul lui Hristos, cu cât mai sus se ridica, cu atât mai mult se depărta de ochii ucenicilor, fiindcă slăbiciunea vederii nu putea să urmărească lungimea distantei.
De aceea s-au înfătisat îngerii, spre a încredinta pe ucenici despre înăltarea Sa la cer, ca ei să nu creadă că El a fost luat la cer ca Ilie. Ilie a fost luat ca un rob al lui Dumnezeu, iar Iisus ca Domn; Ilie cu o cărută de foc, Iisus a fost luat de un nor, căci si Tatăl, precum zice Isaia, "sade pe nor" (Isaia 19, 1). Ilie, la înăltarea sa, a slobozit cojocul său asupra ucenicului său Elisei; dar Iisus, după ce S-a înăltat, a făcut să se pogoare asupra ucenicilor Săi darurile Harului si a făcut nu numai un prooroc, ci mii de prooroci, care au fost cu mult mai mari si mai slăviti decât Elisei.
Asadar, iubitilor, să priveghem si să îndreptăm ochii duhului nostru la a doua venire a Domnului.
Apostolul Pavel zice:
"Însusi Domnul întru poruncă, la glasul arhanghelului, Se va pogorî din cer, si cei morti întru Hristos vor învia întâi. După aceea, noi cei vii, care vom fi rămas, vom fi răpiti împreună cu ei în nori, întru întâmpinarea Domnului" (I Tesaloniceni 4, 16-17). Însă nu toti. Ascultă ce zice Hristos: "Atunci vor fi două măcinând la moară, una se va lua, alta se va lăsa; în noaptea aceea vor fi doi într-un pat, unul se va lua, altul se va lăsa" (Matei 24, 41; Luca 17, 34).
Ce înseamnă aceste vorbe neîntelese? Cele de la moară sunt săracii si chinuitii (la iudeii antici, slujnicele sau roabele erau datoare să macine făină în râsnită), cei din pat sunt bogatii, care au si comoditate, si prisosintă. Domnul voieste asadar să spună că atât dintre săraci, cât si dintre bogati, numai unii se vor mântui, altii însă vor pieri. Dreptii vor fi răpiti în nori, spre întâmpinarea Domnului, iar păcătosii vor fi lăsati si dati osândei.
Când un rege vizitează o cetate, obisnuiesc a iesi înaintea lui cei ce îi sunt favoriti; iar criminalii se tin în cetate, spre a astepta pedeapsa lor. Tot asa va fi când Domnul va veni la judecată. Vom fi, oare, si noi atunci dusi spre întâmpinarea Lui? Ah, eu cunosc păcatele mele si nevrednicia mea!
Deci, să nu se laude bogatul întru bogătia sa si săracul să nu se creadă mizerabil si nenorocit. Mai vârtos fericit, si sigur fericit, si de trei ori fericit este cel care se va arăta vrednic în ziua aceea a iesi întru întâmpinarea Domnului, de ar fi el si cel mai sărac decât toti.
Iar noi, păcătosii, să ne tânguim pe noi însine, si nu numai să ne tânguim, dar să ne îmbunătătim, să ne schimbăm, pentru ca toti să primim cu vrednicie pe împăratul îngerilor si să putem gusta acea sfântă fericire întru Hristos Domnul nostru, Care fie proslăvit împreună cu Tatăl si cu Duhul Sfânt, în vecii vecilor. Amin".
|