View Single Post
  #7  
Vechi 10.01.2015, 02:19:26
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

Liberul arbitru în Ortodoxie: http://savatie.wordpress.com/2008/06...berul-arbitru/

"Ortodoxia, așa cum se înfățișează ea epocii moderne, pare să nu lase nici un loc de acțiune liberului arbitru pe care orice om îl are din fire. Această impresie nu poate fi contrazisă nici de sistemul cazarmă al seminariilor teologice, nici de relația milițianistă superior-inferior instaurată la nivelul clerului, unde frica de a fi exclus din tagmă paralizează orice inițiativă sau opinie personală.

Totuși, dacă este să urmărim felul în care Hristos se impune în fața poporului, vom vedea că lucrurile stau cu totul altfel. De prea multe ori auzim din gura Stăpînului a toate invitații în loc de porunci: „Cel ce voiește să-Mi urmeze Mie, să-și ia crucea sa și să vină după Mine”; sau „de voiești să fii desăvîrșit, vinde tot ce ai și urmează-Mi Mie”. La fel și Fericirile rostite pe munte nu sînt niște porunci, ci niște aspirații puse înaintea ascultătorilor. Îndeobște toată predica lui Hristos stă sub semnul lui: „Cine are urechi de auzit, să audă!”

Relația dintre Hristos și ucenici era una de familiaritate și nu de autoritate. De prea multe ori îi vedem pe ucenici cerîndu-i Învățătorului explicații pentru o pildă rostită sau pentru o nereușită a lor: „dar noi de ce nu am putut să-l scoatem?” – întreabă ucenicii atunci cînd nu reușesc să izgonească demonul din tînărul mut. Sau arată o îndrăzneală copilărească: „Învățătorule, poruncește să vin la Tine pe apă!” – exclamă Petru cînd îl vede pe Hristos mergînd pe valuri.
Ca să nu mai spunem că, pentru a lăsa loc de acțiune liberului arbitru al fiecăruia, Hristos nu se înfățișează doar făcînd minuni, ci se arată pe Sine și umil, spălînd picioarele ucenicului sau chiar bătut, scuipat și în cele din urmă ucis.

Apostolii arată același respect față de liberul arbitru al fiecăruia: „Toate-mi sînt îngăduite – spune Apostolul Pavel –, dar nu toate de folos”. [1] Sau: „Trăiți ca oamenii liberi – îndeamnă Apostolul Petru –, dar nu ca și cum ați avea libertatea drept acoperămînt al răutății”. [2]
Așadar, aceasta nu este interpretarea unui modern asupra Evangheliei, ci viziunea tradițională a Ortodoxiei, exprimată de dascălii ei cei mai de seamă.

Încurajarea liberului arbitru în rîndul credincioșilor nu era un lucru de scandal nici mai tîrziu, în epoca de aur a Ortodoxiei. În Cuvîntul către tineri, Sfîntului Vasile cel Mare (330-379), arhiepiscop al Cezareei Capadociei, autor al unei Liturghii slujite pînă azi, dar și al unui șir de Canoane disciplinare, deci personalitate cu autoritate apostolică în Biserica Ortodoxă, face afirmații care pun în încurcătură pe cei obișnuiți să stăpînească peste o turmă docilă și impersonală. Ca să nu mai spunem că Sfîntul își începe alocuțiunea cu versurile unui poet păgîn, Hesiod:

Cel mai bun om este omul care, prin el însuși știe ce trebuie să facă;
Bun este și acela care urmează celor spuse de alții;
Dar cel care nu-i în stare nici de una, nici de alta, în toate-i nefolositor

Punînd înainte autoritatea vîrstei, dar și „participarea din destul la bucuriile și neplăcerile vieții”, pe care le numește „dascăli în multe privințe”, Sfîntul Vasile nu se ferește să dea sfaturi, oferind însă o lecție de discernămînt, nu de acceptare oarbă a unor adevăruri. Poeții lăudați la începutul cuvîntării, au, totuși, neajunsurile lor:

Nu vom lăuda, deci, pe poeți nici cînd spun vorbe de ocară, nici cînd batjocoresc, nici cînd înfățișează pe îndrăgostiți sau pe bețivi, nici cînd spun că fericirea stă într-o masă bogată și în cîntece nerușinate; dar cea mai puțină atenție le vom da cînd vorbesc de zei și, mai cu seamă, cînd povestesc că sînt mulți și nu se înțeleg între ei [
] Să lăsăm pentru actorii de pe scenă adulterele zeilor, amorurile și împreunările lor în văzul tuturor, dar mai cu seamă destrăbălările lui Zeus, corifeul și șeful tuturor zeilor, după cum spun ei, pe care e rușine să le spui chiar despre animale. [6]

Iată, așadar, atitudinea unui ierarh, denumit mai tîrziu de Biserică „mare dascăl al lumii”, în cazul unei probleme atît de spinoase cum este citirea cărților profane de către credincioși. Sfîntul Vasile nu vine cu o interdicție, ci cu o invitație la studiu, studiu pe care el însuși l-a efectuat mai înainte.

Trebuie, deci, și voi să citiți scrierile autorilor profani, așa cum fac albinele; acelea nici nu se duc fără nici o alegere la toate florile, nici nu încearcă să aducă tot ce găsesc în florile peste care se așază, ci iau cît le trebuie pentru lucrul lor, iar restul îl lasă cu plăcere. Noi, dacă sîntem înțelepți, să luăm din cărți cît ni se potrivește nouă și cît se înrudește cu adevărul, iar restul să-l lăsăm. Și după cum atunci cînd culegem flori de trandafir dăm la o parte spinii, tot așa să ne și ferim de ce este vătămător.

Trebuie să ne dăm seama că aceste afirmații ieșeau din gura unui ierarh creștin la jumătatea secolului V, cînd autoritatea filozofiei și literaturii profane încă mai făcea, în ochii multora, concurență Evangheliei. Prin urmare, riscul unei înțelegeri greșite a îndemnului de a citi cărțile poeților în detrimentul Scripturii nu era mic.

Dacă Sfîntul Vasile, pe lîngă autoritatea culturii sale nu ar fi fost și un mare ascet, cunoscător desăvîrșit și exeget al Sfintei Scripturi, mare diplomat și, nu în ultimul rînd, făcător de minuni, atitudinea sa nu ar fi putut fi una de referință pentru creștinii secularizați de astăzi. Însă influența pe care a avut-o Sfîntul Vasile în epocă și faptul că, pînă astăzi, Biserica îl cinstește în rîndul „celor trei ierarhi” cei mai de seamă, ne face să credem că atitudinea sa deschisă față de liberul arbitru al fiecăruia caracteriza epoca de aur a creștinismului, deci este proprie Ortodoxiei în expresia ei cea mai autentică."

Last edited by cristirg; 10.01.2015 at 02:28:25.
Reply With Quote