Citat:
	
	
		| 
					În prealabil postat de cristiboss56   | 
	
 
                                                                                       	                                                                   
                                                                      	   Acest mare mărturisitor al luminii Sfântului Duh s-a înălțat ca un  astru deasupra pământului rusesc, la 19 iulie 1759, în epoca în care  spiritul așa-numit "al Luminilor" invada Europa și Rusia, pregătind  deja, din depărtare, timpurile întunecate ale ateismului și persecuției  religioase.
  	    Fiu al unor negustori cucernici din orașul Kursk, el a crescut în  smerenie și dragoste față de Biserică și a avut parte la vârsta  copilăriei de arătarea milei Maicii Domnului, care l-a vindecat în chip  miraculos.
  	    La 17 ani părăsi lumea, cu binecuvântarea mamei sale, și intră în  Mănăstirea Sarov, unde a devenit repede un model de ascultare și virtuți  monahale. Îndeplinea cu bucurie și zel toate sarcinile, chiar cele mai  obositoare, pentru folosul fraților, postea pentru a înfrânge pornirile  trupului și își păstra, ziua și noaptea, mintea ațintită la Dumnezeu, cu  ajutorul rugăciunii lui Iisus.
  	    După câtva timp, el s-a îmbolnăvit foarte grav și, în ciuda  durerilor, refuza ajutorul medicilor, cerând numai acel unic leac, care  este potrivit celor ce au părăsit totul pentru Dumnezeu: Sfânta  Împărtășanie. Când, crezându-se că va muri, i-a fost adusă merindea cea  sfântă pentru calea din urmă, Preasfânta Maică îi apăru, în mijlocul  unei puternice lumini, însoțită de Sfinții Apostoli Petru și Ioan  Teologul. Arătându-i-l pe tânărul novice, ea le spuse: "Acesta este din  neamul nostru!". Puțin după aceasta, se însănătoși cu totul și construi o  bolniță pe locul acelei apariții minunate.
  	    La capătul a opt ani de ascultare ca frate în mănăstire, a fost  tuns monah, primind numele Serafim ("înfocat", "arzător"), nume care îi  spori și mai mult zelul în a urma pe acești slujitori ai Domnului,  netrupești și arzând de dragoste pentru El. Hirotonit diacon, el  petrecea noaptea întreagă în rugăciune, înainte de a săvîrși  dumnezeiasca Liturghie; și sporind fără încetare în sfintele nevoințe,  Domnul îi dărui ca răsplată nenumărate clipe de extaz și mângâieri  duhovnicești. Fiind îndrumat cu grijă de cei mai înaintați în vârstă și  înțelepciune, el nu a căzut în păcatul slavei deșarte de care este  pândit cel care se bucură de darurile lui Dumnezeu; dimpotrivă ele l-au  făcut să se smerească și mai mult, învinovățindu-se pe sine în tot  timpul și căutând și mai mult singurătatea.
  	    La puțină vreme după hirotonirea sa și după moartea duhovnicului  său, el a primit încuviințarea de a se retrage în singurătate, în  adâncul pădurii, la 6-7 km de mănăstire. Aici el își făcu o colibă de  lemn, înconjurată de o mică grădină, pe o colină, pe care el a numit-o  "Sfântul Munte", gândindu-se la Athos. El petrecea acolo toată  săptămâna, întorcându-se la mănăstire numai duminicile și în zilele de  sărbătoare, stăruind în rugăciune, citirea Sfintelor Scripturi și  chinuindu-și trupul pentru a plăcea Domnului.
  	    Orice ar fi făcut, își păstra mintea înălțată la lucrările lui  Dumnezeu; era cu totul lipsit de orice pângărire, nu se îngrijea deloc  de trup și suporta cu răbdare asprimea iernii și năvălirile insectelor  vara, fericit că poate fi astfel părtaș la suferințele Domnului, dorind  să-și curățească sufletul. Căra mereu în spate o Evanghelie grea,  numind-o "povara lui Hristos", și se ducea în anumite locuri din pădure,  pe care le numise, după Locurile Sfinte: Betleem, Iordan, Tabor,  Golgota, citind acolo pericopele evanghelice corespunzătoare. El  retrăia, astfel, în mod intens, în fiecare zi, viața și Patimile  Domnului nostru Iisus Hristos.
  	    Meditația continuă pe textele Sfintei Scripturi nu-i dăruia numai  cunoașterea adevărului, dar și curățenia sufletului și străpungerea  inimii, în așa fel încât în afara slujbelor dumnezeiești făcute la ore  fixe și în afară de miile de îngenuncheri de fiecare zi, el era în stare  să se roage fără încetare, având mintea unită cu inima.
  	    La început se hrănea cu pâinea primită de la mănăstire, apoi numai  cu roadele grădinii sale; dar putea foarte bine să se lipsească de  tainul său pentru a-l împărți animalelor care veneau la coliba sa, mai  ales unui urs uriaș, dar ascultător ca o pisică.
  	    Văzând viața sa atât de plăcută lui Dumnezeu și atât de apropiată  de cea a netrupeștilor puteri, dușmanul de totdeauna al neamului  omenesc, diavolul, ars de invidie, porni împotriva pustnicului  obișnuitele lui atacuri: gânduri de slavă deșartă, zgomote infernale,  apariții înspăimântătoare ș.a.; dar viteazul ostaș alunga toate acestea  prin rugăciune și semnul Crucii. Cum războiul gândurilor se întețea tot  mai mult, sfântul hotărî să lupte ca stâlpnicii de odinioară: el petrecu  o mie de zile și o mie de nopți pe o stâncă în picioare, sau  îngenuncheat, repetind fără încetare rugăciunea vameșului: Dumnezeule,  fii milostiv mie, păcătosului (Luca 18, 13). Astfel, el a fost eliberat  pentru totdeauna de lupta gândurilor.
  	    Dar diavolul nu s-a dat bătut și a trimis trei tâlhari, care,  furioși că n-au găsit la sărmanul monah banii la care sperau, l-au bătut  cu ciomegele și cu dosul unui topor, lăsându-l pe jumătate mort, cu  totul însângerat și cu oasele rupte. Cu toate că avea o constituție  robustă, blândul Serafim nu a încercat nici o clipă să se apere și s-a  lăsat cu totul în voia lor, cu gândul că astfel se făcea părtaș  suferințelor Domnului. În starea de plâns în care se afla, a reușit  totuși să se târască până la mănăstire, unde, după cinci luni de  suferință, a fost vindecat în chip minunat printr-o nouă apariție a  Maicii Domnului, asemănătoare celei din timpul uceniciei sale în  mănăstire. A rămas totuși gârbov până la sfârșitul zilelor sale și nu se  putea mișca decât cu mare greutate, sprijinindu-se într-un toiag.
  	    Această infirmitate l-a făcut să urce o nouă treaptă pe scara  vieții lui îndreptate spre cer și să înceapă, din 1807-1810, lupta  tăcerii, în deplină singurătate. Odată însănătoșit, se reîntoarse în  "pustia" sa și, nemaiputând veni la mănăstire cu regularitate, cum făcea  înainte, el încetă cu totul să mai vorbească cu oamenii. De fiecare  dată când întâlnea pe cineva în pădure, i se închina până la pământ,  fără a scoate un cuvânt, rămânând așa până când omul se îndepărta. El a  reușit astfel să-și păstreze mintea înălțată la Dumnezeu fără  întrerupere și fără abatere.
  	    Între timp, egumenul mănăstirii muri și unii călugări au început să  se arate dușmănoși față de sfântul pustnic, acuzându-l că s-a despărțit  de comuniunea cu Biserica. Până la urmă i-au poruncit chiar să se  întoarcă în mănăstire. Sfântul s-a supus fără nici o împotrivire și s-a  stabilit într-o chilie strâmta, unde a început o nouă etapă a vieții  sale ascetice: recluziunea (închiderea cu totul în chilie).