Sf. Arhidiacon Stefan
Sfantul Arhidiacon Stefan (în limba greacă, Stephanos înseamnă „cunună”, „premiu” sau „semn al victoriei”) este primul diacon și martir al Bisericii. Este primul creștin care a câștigat cununa martiriului. Sfântul Ștefan este sărbătorit în Biserica Ortodoxă a treia zi după Nașterea Domnului, pe 27 decembrie.
Din unicul izvor despre viața Sfântului Ștefan, Cartea Faptelor Apostolilor (cap. 6-8:2), aflăm că, la începuturile Bisericii, când cuvântul Evangheliei încă nu se răspândise în afara Ierusalimului, creștinii trăiau împreună și își împărțeau bunurile. Sfânta Scriptură ne istorisește că văduvele creștine provenite dintre păgâni s-au plâns Sfinților Apostolilor că sunt defavorizate la împărțirea ajutoarelor și că văduvele creștine provenite dintre iudei ar fi privilegiate. Ca să facă dreptate și ca plângerile să înceteze, Sfinții Apostoli s-au sfătuit și au hotărât să aleagă șapte bărbați cu reputație bună, care să garanteze tratamentul egal la slujirea la mese. Au fost aleși astfel șapte bărbați, Ștefan „bărbat plin de credință și de Duh Sfânt”, Filip, Prohor, Nicanor, Timon, Parmena și Nicolae, acesta din urmă prozelit din Antiohia, peste care Sfinții Apostoli s-au rugat și și-au pus mâinile și care au devenit astfel, prin harul Duhului Sfânt care S-a pogorât peste ei, primii diaconi ai Bisericii. Sfânta Scriptură îl menționează aparte pe Sfântul Ștefan ca fiind „plin de har și de putere” și „făcând semne și minuni mari în popor” (Fapte 6:8). Acesta este motivul pentru care Biserica îl socotește Arhidiacon, adică „primul dintre diaconi”. Aceeași carte ne povestește cum Sfântul Ștefan a intrat într-o dispută cu membrii mai multor sinagogi. Cum Arhidiaconul Ștefan era plin de înțelepciune și Duhul Sfânt, n-au putut să-l biruiască în cuvânt, membrii sinagogilor au întărâtat poporul spunând că Ștefan a hulit împotriva lui Moise și a lui Dumnezeu. S-a iscat tulburare și indignare și Arhidiaconul a fost dus cu forța în fața Sinedriului, pentru a da socoteală despre spusele ce-i erau imputate. Scriptura amintește și de martorii mincinoși pe care evreii i-au tocmit ca să susțină că Ștefan ar fi spus că Iisus va schimba datinile lăsate de Moise. În capitolul al șaptelea, Cartea Faptelor Apostolilor redă cuvântarea pe care Sfântul Arhidiacon Ștefan a ținut-o în fața Sinedriului. Cuvântare sa este o tâlcuire întregului Vechi Testament considerat din perspectiva venirii Mântuitorului. Inspirat de Duhul Sfânt, Ștefan tâlcuiește cum Avraam a plecat din Mesopotamia ca să vină în pământul făgăduinței, cum a primit tăierea împrejur ca semn al legământului, cum Iacov și Iosif au trăit în nădejdea aceluiași legământ, cum Dumnezeu a izbăvit poporul de foame prin Iosif, și cum, la vremea când poporul Israel era asuprit în Egipt, Dumnezeu l-a scos prin slujitorul său Moise din țara robiei. De asemenea, Ștefan amintește cum, sub conducerea lui Iosua, Dumnezeu a rânduit ca Israel, să intre în pământul făgăduinței – Canaan, cum Solomon a zidit templul, și atrage atenția că toți proorocii pe care Dumnezeu i-a trimis evreilor au fost prigoniți de către aceștia. Tonul mustrător al cuvântării se întețește spre final: „Voi cei tari în cerbice și netăiați împrejur la inimă și la urechi, voi pururea stați împotriva Duhului Sfânt, precum și părinții voștri, așa și voi! Pe care dintre prooroci nu l-au prigonit părinții voștri? Și au ucis pe cei ce au vestit mai dinainte sosirea Celui Drept, ai Cărui vânzători și ucigași v-ați făcut voi acum.” (Fapte 7:51-52) Finalul cuvântării conține o aluzie la Persoana lui Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu Întrupat, pe care evreii Îl uciseseră după trup. Priceperea cu care Arhidiaconul Ștefan a vorbit i-a făcut pe unii învățați să creadă că, înainte de convertire, Ștefan va fi fost ucenicul învățatului Gamaliel.
Plin de Duh Sfânt, Arhidiaconul Ștefan are o viziune a slavei lui Dumnezeu, pe care le-o descrie celor de față: „Iată, văd cerurile deschise și pe Fiul Omului stând de-a dreapta lui Dumnezeu!” (Fapte 7:56) Scriptura istorisește cum cei de față n-au putut suporta această mărturisire a Învierii și dumnezeirii lui Iisus Hristos, și cum, astupându-și urechile, au năvălind asupra lui, și l-au scos afară din cetate, unde l-au bătut cu pietre. Înainte să-și dea obștescul sfârșit, îngenunchiat, Ștefan s-a rugat cu glas mare pentru ucigașii săi: „Doamne, nu le socoti lor păcatul acesta!” (Fapte 7:60) În acest mod a trecut la cel veșnice Sfântul Arhidiacon și întâiul Martir Ștefan. Scriptura notează că „bărbați cucernici au îngropat pe Ștefan și au făcut plângere mare pentru el” (Fapte 8:2), dar și că un tânăr cu numele Saul a încuviințat uciderea lui Ștefan și că a păzit hainele ucigașilor. Saul avea să se convertească și să devină Sfântul Apostol Pavel.
Tradiția spune că evreii i-au lăsat trupul lui Ștefan să zacă pe locul unde fusese ucis, ca sa fie mâncat de animale, însă că acestea nu s-au atins de el. Gamaliel și Nicodim au fost aceia care i-au ridicat trupul Sfântului Ștefan și l-au îngropat cu evlavie. În luna decembrie a anului 415, în urma unei întreite viziuni, un preot cu numele Luchian descoperă moaștele Sfântului Diacon Ștefan la Kefar-Gamala, în nordul Ierusalimului. Ele au fost aduse cu cinste de către patriarhul Juvenal și așezate cu cinste într-o biserică în Ierusalim, pe muntele Sion. Aflarea moaștelor Sfântului Arhidiacon Ștefan este sărbătorită de către Biserică în data de 15 septembrie. Cândva în timpul domniei Împăratului Teodosie cel Tânăr (408-450), moaștele sale au fost mutate la Constantinopol. Evenimentul este sărbătorit de către Biserica Ortodoxă la data de 2 august.
În anul 460, împărăteasa Eudochia a ridicat o splendidă bazilică în afara Porții Damasc a Ierusalimului, locul unde, potrivit tradiției, Sfântul Ștefan suferise martiriul. În anul 614, sub conducere lui Khosroes II, perșii au invadat Palestina și au distrus toate bisericile, mai puțin pe aceea a Nașterii Domnului. Astfel s-a pierdut urma bazilicilor închinate Sfântului Ștefan.
Săpăturile și cercetările arheologice desfășurate între anii 1883-1885 în apropierea Ierusalimului au scos la iveală o biserică de mărime considerabilă, despre care se crede că ar fi bazilica închinată Sfântului Ștefan de către Împărăteasa Eudochia. În anul 1916, călugări catolici salesieni au identificat locul mormântului Sfântului Ștefan, anticul Kefar-Gamala, cu localitatea Bet Gemal din Țara Sfântă, situată la distanță de 30 de km de Ierusalim, loc unde ei au ridicat și o biserică. În 1999, Părintele Andrzej Strus, salesian polonez, a descoperit în apropierea noii biserici, la Khirbet Jiljil, un monument care a fost identificat de către unii cercetători (Fr. Puech, La Revue Biblique, CXIII/1 (2006), pp. 100-126) cu mormântul Sfântului Ștefan.
După cucerirea Constantinopolului de către cruciați în anul 1204, moaștele Sfântului Arhidiacon Ștefan au fost împărțite și au ajuns în diverse locuri. Astfel, capul Sfântului Arhidiacon Ștefan a fost dus la Soissons în Picardia (Franța), iar picioarele sale la Veneția. Brațul drept al Sfântului Arhidiacon Ștefan se păstrează în Lavra Sfintei Treimi, întemeiată de Sfântul Serghie de Radonej, la Serghiev Posad, în anul 1345. De asemenea, moaște ale Sfântului Ștefan se păstrează la Roma, în bazilica San Lorenzo fuori le Mura.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|