Subiect: Vise urate....
View Single Post
  #93  
Vechi 16.12.2014, 12:22:08
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Visul, ca activitate, este o elaborare (muncă - de la latinescul laborare) sau, cum spunem noi modernii informatizați, este o procesare de informații orientate de un anumit conținut energetic (emoții, sentimente, resentimente, dorințe, nevoi etc.). Această muncă se face în mod inconștient în tainițele ființei noastre, fără ca noi să cunoaștem direct și explicit ce se întâmplă acolo, în acest înlăuntru din noi, din ființa noastră. De aceea visul apare ca "ghicitură", ca produs deseori bizar, straniu, cu multe deformări și exagerări (după obișnuințele minții noastre din afară, conștiente, raționale și uneori raționaliste). Logica visului este complet diferită de logica noastră conștientă. De aici și dificultatea de a înțelege un vis. Nu oricine se pricepe să traducă mesajele inconștientului. E nevoie de un tălmaci care să cunoască ambele limbaje, ca la traducerea dintr-o limbă în alta. (Cu toate acestea, cărțile de simboluri onirice sunt falsuri. Visul nu se traduce chiar ca și cum am traduce un text din engleză în limba română. Imaginile onirice nu sunt universale, nu există un limbaj uniform și nediferențiat al visului comun pentru toți oamenii ci, întotdeauna, visul exprimă în mod unic și original personalitatea și lumea unui anumit suflet, e activitate mereu personală, ireductibilă la legi generale. Dacă Ion și Maria visează, să zicem, un brad, acesta înseamnă cu totul altceva pentru Maria, comparativ cu Ion. Nu știm ce înseamnă, trebuie să descoperim împreună cu fiecare dintre cei care visează, pe anumite căi consacrate care au rol ajutător; sau prin descoperire de Sus.)
*
Când Părintele Cleopa sfătuiește să nu credem în vise, cred că face foarte bine. Își folosește autoritatea pentru a proteja pe oameni de o înțelegere greșită a limbajului visului, a lumii tainice, subiective foarte. Deoarece avem tendința să înțelegem visul în același mod în care înțelegem datele din afară, guvernate de legi obiective. Or, visul e o exprimare a datelor dinlăuntru, guvernate de legi subiective. Funcționarea inconștientului, așa cum demonstrează psihanaliza și cum dovedește din când în când câte un duhovnic priceput, este radical deosebită de funcționarea conștientului. Nu putem înțelege visul folosind aceleași procedee raționale pe care le folosim când cercetăm date ale lumii obiective.
Părintele precizează "să nu credeți" în vise, adică, atrage atenția asupra faptului că oamenii iau visele ca atare, iau de bune imaginile din vis, ca și cum ar fi veridice. Or, acele imagini sunt doar punctul de plecare pentru o tâlcuire conștientă a visului, iar nu punctul terminus. Visul nu ne e dat pe ecranul minții conștiente doar ca încheiere ci mai ales ca punct de pornire. Iar noi nu știm ce să facem cu un vis, cum să ne folosim de el. De aceea Părintele ne interzice, cu autoritate duhovnicească, să pornim singuri la drumul interpretărilor - spre a nu rătăci, din pricina ignoranței/nepriceperii noastre. Profilactic deci - nu vă ocupați cu tălmăcirea viselor, că vă zăpăciți la cap. Just!
*
Un cunoscut al meu din tinerețe, îmi amintesc acum, a visat că soția lui îl înșela cu un amic comun. Înainte de a da crezare visului, adică înainte de a crede că soția îl înșală cu adevărat, omul a avut inspirația să întrebe cum să înțeleagă visul. Cineva l-a cercetat și, în baza datelor aflate, i-a oferit următoarea interpretare: în vis s-a exprimat trăsătura ta de personalitate, tendința ta de a fi gelos. Nu soția te înșală, ci tu te înșeli singur, din pricina geloziei, crezînd că soția te înșală. Visul te-a anunțat că înlăuntrul tău mocnește gelozia, te-a vestit asupra morbului tău interior. Nu pe soție să o cerți, ci pe tine să te vindeci de gelozie.
Aceasta e o interpretare cu care eu sunt parțial de acord. I-aș fi spus același lucru, ținînd cont de nevoia de moment a omului, de frica și furia lui, precum și de nevoia lui de a avea o explicație liniștitoare. În plus, dacă ar fi dorit să aprofundeze visul, aș fi profitat de experiența onirică pentru a-l ajuta să descopere și alte date ale realității lui subiective. De exemplu, aș fi lansat provocarea: Cine crezi că e, de fapt, soția din vis? L-aș fi încurajat, dacă ar fi fost clientul meu, să investigheze apariția simbolică a "soției". Pentru că personajul din vis părut ca fiind soția, nu e tocmai soția reală ci, cum se întâmplă de obicei, prin acel personaj feminin dinlăuntrul visului se putea exprima, de exemplu, o trăsătură personală neconștientizată, neinvestigată, nefolosită pe care mintea visătorului o acoperea sub masca chipului soției. Sunt multe de spus și de lucrat pe tărâmul viselor... Dar nu de către oricine, cum i se pare la prima vedere. Așa că Părintele Cleopa face foarte bine când spune ce spune. Dar nu toate visele "sunt de la draci", totuși...
*
Inconștientul este, după convingerea mea, acel văzduh lăuntric unde se întâlnesc multe soiuri de duhuri: duhul nostru care exprimă ceea ce trăim în viața conștientă, duhurile care ne păzesc, duhurile demonice etc. Se dau bătălii mari înlăuntrul nostru deoarece inconștientul este o poartă ca în filmele SF gen Star Trek, o poartă stelară, pe unde intră și ies tot felul de personaje. De aceea e cu totul folositor să veghem aceste porți cu singura armă redutabilă care să ne păzească de influențe nocive: arma credinței, arma rugăciunii și toate celelalte oferite în dar de Biserică.
Noi nu putem intra în acest spațiu secret de sub draperiile minții conștiente, nu avem acces direct la dosul scenei, dar cred că e folositor să avem în vedere că întâmplările de după draperie depind mult de ceea ce facem noi pe scena conștientă a minții noastre, sub luminile rampei. O viață de tâlhar are cu totul alte legături și influențe de la lumea din spatele draperiilor decât o viață curată, unde conștiința omului luptă cu bunăvoință să trăiască în mod cuviincios între oameni și cu gândul la Dumnezeu.
Reply With Quote