Dragoș,
Părerea mea este că dezbatem un subiect extrem de sensibil, practic stablim noi norma unor Sfinte Taine. Nimeni nu poate îngrădi libertatea omului de a avea o relație unică și tainică cu Hristos. Dar pentru că noi suntem căzuți din Har, avem nevoie de un povățuitor, de un duhovnic. Iar ceea ce duhovnicul binecuvântează devine "normă" pentru ucenic. Duhovnicul poate impune ucenicului un ritm, o normă, în funcție de starea sufletească și trupească a ucenicului. Hristos, la fiecare Sfintă Liturghie, ne cheamă, prin gura preotului, la masa Sa, iar noi, politicos, Îl refuzăm pentru că suntem nepregătiți. Asta o facem ori cu știință, ori fără de știință care este de fapt scopul Sf. Liturghii.
Și sunt pentru ideile părintelui Pruteanu pentru ele sunt în concordanță cu ceea ce Sfinții Părinți au susținut: deasa împărtășanie și nu norme și idei împântenite. Nu există canon care să lege împărtășania de spovedanie, asta nu înseamnă că ne putem împărtăși oricând, ci doar cu binecuvântarea duhovnicului. Bineînețeles, că unuia care este la început de drum îi este necesară o normă și împărtășania să fie legată de spovedanie, dar nu poți cere, de exemplu, unui monah îmbunătățit să urmeze aceeași "normă" sau unui preot să se spovedească de fiecare dată când slujește și care normal se împărtășește. În concluzie, BOR nu susține "altceva", pentru că cei din BOR nu se spovedesc de fiecare dată înainte de a se împărtăși.
|