RÂNDURI PENTRU DOMNIȘOARE
SOCIETATEA
Solidaritatea socială
-I-
Practicarea virtuților familiale în afara Familiei ne permite să ne facem datoria față de cei care nu ne sunt rude. E ceea ce se numește la nivel social frăție. Existența nu ne rămâne circumscrisă în cadrul relativ restrâns al căminului. Fiecare are destinul lui, adevărat, dar destinul i se împletește cu destinele altora. Dacă am vrea să ne izolăm din diferite motive, am simți că legături nenumărate ne țin alături de ceilalți fie prin îndatoriri, fie prin drepturi, fie prin sentimente. Primim, dăm și existența noastră însăși e făcută din aceste schimburi.
Constatăm zilnic că nu ne putem rezuma la noi, că avem neîncetat nevoie de aproapele nostru, că influențăm și că suntem influențați. Viața socială seamănă cu acele cercuri făcute de o piatră aruncată în apă. Ea merge de la ai noștri până la străini, până la persoane pe care nu le vom vedea niciodată. O amenințare la adresa unuia dintre teritoriile noastre, o epidemie, o calamitate oarecare ne emoționează, chiar dacă nu suntem afectați direct. Orice suferință, orice bucurie găsește în noi o fibră de simpatie pe care o face să vibreze.
-II-
Se poate remarca faptul că durerea celorlalți stârnește în noi mai multe ecouri ca bucuria lor. Unii văd aici o formă de egoism: răul semenului ne poate afecta, bucuria lui ne face invidioși. Cred că e o interpretare mai bună de dat acestui sentiment: nefericiții au nevoie de noi, fericiții nu. Cuvintele celebre ale poetului antic Terențiu, „sunt om și nimic omenesc nu-mi poate fi străin”, caracterizează bine puternicele sentimente frățești care dau unitate unei Națiuni.
Pe unele persoane deosebit de generoase, instinctul de simpatie care-i unește pe cei de un Neam le face capabile de fapte mari. E ceea ce-l determină pe soldat să se sacrifice pentru Țară în vreme de război. E ceea ce-i dă artistului dorința de a crea opere de valoare care să ne aducă bucurie și prestigiu. Această simpatie naturală dă tărie unei comunități.
-III-
Omul, obligat să trăiască singur, ar fi și incomplet și neputincios în fața existenței, iar multe dintre calitățile lui nu s-ar putea manifesta. Robinson Crusoe a refăcut cu multă trudă toate lucrurile necesare vieții atât de ușor de obținut prin asociere. La fel de greu a evitat abrutizarea, de care marinarul Selkirk, modelul romancierului, nu a scăpat. Bucuria lui Robinson când și-a găsit ca tovarăș de singurătate un biet sălbatic, dovedește în ce măsură avem nevoie de semenii noștri. Suntem născuți pentru a trăi în comun. Societatea e ca o boltă ce s-ar prăbuși, dacă pietrele din alcătuirea ei nu s-ar susține una pe alta. Această imagine a lui Seneca e cel mai frumos și cel mai emoționant simbol al solidarității.
La fiecare pas simțim imposibilitatea de a ne izola, necesitatea de a fi ajutați, datoria de a ne ajuta semenii. Viața socială se compune din munca tuturor oamenilor unii pentru alții, meseriile, carierele nu au decât acest scop, iar banul e doar expresia materială a acestor schimburi.
-IV-
Acțiunea reciprocă, de care vorbeam mai sus, se exercită mai întâi asupra acelora care ne sunt cei mai apropiați. Există, am spus-o, mai multe societăți mici în cea mare, prima fiind Familia, apoi venind oamenii din aceeași localitate, din aceeași Țară. Toate existențele de care se leagă, direct sau mai puțin direct, existența noastră compun grupul din care facem parte și care are mai întâi nevoie de noi. Măsura limitată a inimii noastre și a forțelor noastre ne impune să începem cu această parte a marelui univers, care e câmpul restrâns al muncii noastre, înainte de a ne ambiționa să slujim omenirea. Viața multora va trece fără ca ei să aibă ocazia să-și extindă acțiunea. Ceea ce e cu atât mai adevărat pentru femei. Ele se pot consola că sunt creatoarele, obscure poate, dar eficiente, ale prosperității Familiei lor și Țării lor, că binele făcut de ele se adaugă eforturilor pentru realizarea binelui general.
De altfel au fost întotdeauna femei care, fără Familie, s-au identificat cu toți dezmoșteniții de pe lumea asta. Cea mai mare parte a faptelor milostive importante au pornit din inimi feminine. Maica Tereza nu a fost o excepție. Găsim femei în școli unde predau, în spitale unde îngrijesc, în organizații caritabile unde arată că solidaritatea nu e o vorbă în vânt, adică peste tot unde le poartă nevoia irezistibilă din ele de a face bine, de a alina suferința. Ele se achită astfel de datoria pe care o avem toți față de aproapele nostru. Femeile pot în prezent să participe la viața politică. E cazul, fără să cădem pradă unor ambiții iraționale și unor revendicări aberante, să ne pregătim prin dezvoltarea ființei noastre intelectuale și morale pentru prerogativele ce le-am putea dobândi. E cazul de asemenea să nu scăpăm din vedere că Popoarele nu pot împrumuta unele de la altele decât cu foarte mare prudență, fiecare dintre ele avându-și temperamentul său și obiceiurile sale. Nimic nu e mai ridicol ca încercarea unor tinere de la noi de a imita comportamentul tinerelor din alte Țări fără să aibă cheia unei educații întemeiate pe o stare socială diferită de a noastră.
Dar cel mai important pentru femeie e să formeze cetățeni. Ea își va învăța fii că în momentele când marea datorie socială vorbește datoria zilnică trece pe planul doi, că aparțin mai mult Patriei decât Familiei. Acționând astfel ea însăși se comportă ca o cetățeancă și dă dovadă de patriotism prin sacrificarea afecțiunii sale materne. Toți, bărbați și femei, fiecare la nivelul nostru și în sfera noastră, purtăm în noi trei iubiri, cea de Dumnezeu, cea de Patrie, cea de Familie și toate trei se reduc la același precept: să nu facem niciodată rău, să facem întotdeauna bine după puterile noastre.
-V-
E o mare binefacere că societatea ne învață să fim mai puțin egoiști. E o mare binefacere și ajutorul pe care consimțim să ni-l dea ceilalți pentru că la rândul lui ne face mai buni. Solidaritatea e mulțimea obligațiilor reciproce care unesc persoanele și diferitele grupuri ale Națiunii transformându-le într-un tot. Depindem unii de alții. Această dependență, atât de mare în Familie, se regăsește în comunitate, limitându-ne libertatea prin cea a aproapelui, cointeresându-ne la realizarea binelui comun, obligându-ne în folosul nostru să acceptăm asocierea. Nu putem fi total independenți decât cu prețul unei izolări asemănătoare cu cea a lui Robinson Crusoe pe insula sa.
Astfel în grupurile naturale sau voluntare există o solidaritate mutuală, care nu împiedică egalitatea și o autoritate, condiție esențială a progresului material și moral.
-VI-
S-a comparat adesea societatea cu un edificiu. Pentru a-l construi e nevoie de muncitori numeroși de diferite profesii care, conduși de șefi, lucrează la el după puterile lor. Nimeni nu-l poate construi singur, munca tuturor e indispensabilă. Fie că e vorba de meserii sau de asociații cu scop științific, filantropic, etc. aceeași lege se impune: nu există pentru noi niciun câștig și în consecință fericire adevărată decât în asocierea cu semenii noștri.
Solidaritatea muncii nu e singura formă de solidaritate, mai e și solidaritatea morală. Istoria unui Popor e aceea a acestei din urmă forme de solidaritate, e povestea tradițiilor din care trăiește și pe care le continuă, e dezvoltarea de-a lungul secolelor a persoanei sale morale realizată de generații succesive. Beneficiem astăzi de eforturile făcute de înaintași timp de două mii de ani și cei din viitor vor beneficia de ale noastre. Chiar în clipa de față, fiecare dintre noi acționează asupra anturajului său prin faptele sale bune sau rele. În mod strict societatea nu e răspunzătoare de greșelile unuia dintre membrii săi, dar e totuși afectată de ele și are prin urmare dreptul să le condamne. Majoritatea, chiar dacă nu împărtășește opiniile unora, chiar dacă e uneori nedreaptă în judecățile sale, e totuși respectabilă și nimeni nu are dreptul s-o jignească. O faptă rea, prin însăși existența sa, vatămă întotdeauna pe cineva. În luptă câțiva viteji pot da curaj camarazilor lor, câțiva lași pot declanșa panica. În exemplul bun nu e vorba doar de contagiune, ci și de stimularea celor mai bune însușiri ale sufletului la vederea unei fapte nobile.
Din opinii și din exemple se naște tradiția, alt efect al asocierii indivizilor. Astfel în aceeași Țară datinile, concepțiile, atitudinile se generalizează, astfel oamenii din aceeași Națiune ajung să se simtă apropiați.
-VII-
Avem un trecut mare. Cine susține contrariul fie nu ne cunoaște istoria, fie e rău intenționat în ce ne privește. Ne-am confruntat aproape permanent timp de două mii de ani cu adversari mai puternici ca noi, dacă eram lași sau lipsiți de înțelepciune pieream demult. Lupta comună pe care am dus-o sub conducerea voievozilor noștri, a regilor noștri pentru a ne apăra ființa națională, pământul, religia, limba română și tradițiile e expresia perfectă a legăturilor de solidaritate dintre noi.
Popescu Angela
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!
|