Ioane, primul lucru pe te rog să nu-l faci este să te superi pe modul meu cam repezit de a atrage atenția asupra unei capcane dogmatice subtile în care putem cădea cu toții în momentul când cântărim cele dumnezeiești cu măsuri omenești.
Un exemplu de antropometrie aplicată gândirii celor dumnezeiești este ispita de a compara incomparabilele, și anume nașterea din vecie a Logosului și nașterea din Fecioară, ca două secvențe supuse temporalității. Nașterea din vecie a Logosului nu poate fi numit eveniment nici măcar prin analogie îndepărtată, fiindcă cuvântul în sine este legat de parametrul timp atât în sensul originar cât și în derivate, adică se referă la ceva ce n-a fost, n-a existat dar începe în mod excepțional să fie, să existe la un moment dat într-o realitate a devenirii precedată de survenire.
Într-una din Catehezele sale de o mare densitate teologică, Sfântul Chiril al Ierusalimului arată, atâta cât poate fi arătată o mare taină într-un limbaj omenesc, despre ce e vorba. Iată doar câteva fragmente care-ți pun mintea în pioneze:
"Dumnezeu n-a fost mai înainte fără de Fiu și mai pe urmă a devenit Tată, ci dintotdeauna are pe Fiul"
"Tatăl n-a adus pe Fiul din neexistență în existență, nici n-a înfiat pe unul care n-a existat niciodată"
"Tatăl L-a născut nu în modul în care omul ar putea gândi, ci așa cum numai Tatăl știe. Nu numai cerurile nu cunosc nașterea Fiului, dar chiar nici toată firea îngerească. Nici însuși Duhul Sfânt n-a vorbit în Scripturi despre nașterea Fiului din Tatăl. Pentru ce iscodești, deci, acelea pe care nici Duhul Sfânt nu le-a scris în Scripturi?" (Sfântul Chiril al Ierusalimului- cateheza a XI-a la cuvintele "Fiul lui Dumnezeu Unul Născut Care din Tatăl s-a Născut, mai înainte de toți vecii")
Iar ca să înlăturăm orice confuzie, să băgăm la cap formula hristologică ultimă, adoptată la Calcedon:
Urmând deci Sfinților Părinți, am învățat toți să mărturisim într-un glas pe Unul și Același Fiu, Domnul nostru Iisus Hristos, desăvârșit, pe Același în dumnezeire și desăvârșit pe Același în omenitate, Dumnezeu cu adevărat și om cu adevărat, pe Același, din suflet rațional și trup, de o ființă cu Tatăl după dumnezeire și pe Același de o ființă cu noi după omenitate, întru toate asemenea nouă, afară de păcat; înainte de vecii născut din Tatăl după dumnezeire, iar în zilele de pe urmă, Același, pentru noi și pentru a noastră mântuire, din Maria Fecioară, Născătoare de Dumnezeu, după omenitate; pe Unul și pe Același Hristos, Fiu, Domn, Unul-născut, cunoscut în două firi, în chip neamestecat, neschimbat, neîmpărțit, nedespărțit, deosebirea firilor nefiind desfințată nicidecum din cauza unirii, ci păstrându-se mai degrabă însușirea fiecărei firi și concurgând într-o persoană și într-un ipostas, nu împărțit și divizat în două persoane, ci pe Unul și Același Fiu, Unul-născut, Dumnezeu- Cuvântul, Domnul nostru Iisus Hristos
Ar mai fi de spus doar că procedura divină a Întrupării este kenoza, nu metamorfoza. Sfinții Părinți, apărători ai hristologiei Bisericii, au combătut cu vehemență orice aluzie la vreo schimbare sau diferență între Logosul teologic și Logosul iconomic (al Întrupării). Întrucât noi nu putem gândi altfel decât secvențial, ne este greu să percepem Logosul în ființa lui veșnică, iar ceea ce nouă ni se pare a fi transformare în ființa Logosului, este un act de libertate divină suverană, cu totul necondiționat de orice legitate a devenirii care cere în mod necesar ca asumarea inferiorului de către superior să se supună unui proces inevitabil de degradare ontologică. Logosul veșnic rămâne egal cu sine chiar și atunci când se pogoară în modul de existență al creaturii căzute, într-o manieră mai presus de capacitatea noastră de înțelegere.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Last edited by Mihailc; 18.10.2014 at 02:56:45.
|