Invidiosul nu primește doctor pentru boala sa și nu poate găsi leac tămăduitor al suferinței sale, deși Sfânta Scriptură e plină de ele. El, invidiosul, așteaptă ușurarea bolii numai într-un singur fel: să-i vadă prăbușindu-se pe unii dintre cei invidiați. Capătul urii lui e să-l vadă pe cel invidiat din fericit, nefericit, din norocos, nenorocit. Pe unii oameni, cu totul potrivnici, binefacerile îi îmblânzesc. Pe invidioși, însă, binefacerile mai mult îi rănesc, îi înrăiesc. Cu cât invidiosul are parte de mai mari faceri de bine, cu atât mai tare fierbe de ciudă, mai mult se supără și se mânie. Mulțumind pentru darurile primite și mai mult se cătrănește de purtarea binefăcătorului. Ce fiară poate fi mai feroce în răutatea ei? Ce fiară nu întrec ei prin răutatea năravului lor? Ce sălbăticiune nu depășesc ei prin cruzimea lor? Câinii cărora li se aruncă o coajă de pâine se domesticesc, leii cărora li se poartă de grijă se îmblânzesc. Invidioșii, însă, și mai mult se irită când li se arată îngrijire și atenție.
Rănile invidiosului sunt adânci și ascunse, și ele nu suferă vindecare, ca unele ce stau închise de durerea lor oarbă în ascunzișurile conștiinței. Invidiosul este dușmanul propriei sale sănătăți sufletești. Cel invidiat poate să scape și să-l ocolească pe invidios, dar invidiosul nu poate scăpa de sine însuși.
Tu, invidiosule, dușmanul tău este cu tine, vrăjmașul îți este continuu în inimă; primejdia este închisă în adâncul tău; ești legat cu un lanț neîndurător; ești prizonierul invidiei și nici o mângâiere nu-ți vine într-ajutor.
A prigoni pe un om binecuvântat de Dumnezeu și a urî pe cel fericit, iată o nenorocire fără leac". (Sfântul Vasile cel Mare, Despre invidie)
Răbdarea răului, primirea umilinței la care te supune în lumea aceasta, are cea mai uriașă putere asupra răului.
Chip de umilință desăvârșită ne-a dat Iisus pe Cruce. El, Fiul și Slava Tatălui, Dumnezeu adevărat, nu S-a împotrivit ateismului lui Iuda ci a primit toate consecințele lui. A primit să treacă prin cea mai de pe urmă umilire cu putință pe pământ, căci, ca un Dumnezeu, știa ce putere are umilința. Răbdând bătăi, scuipări în obraz, cununa de spini, piroanele și spânzurarea pe cruce, iar peste suflet hulirea celor fără de lege; toate acestea încă nu erau crucea cea mai grea. Pe aceasta o avea la spate. Dar avea Iisus o cruce mai grea, pe care era răstignit cu fața; era neasemănata durere a milei Sale față de oameni. Crucea asta n-o simte decât omul care nu se mai smintește de om; ci înțelegându-l nesfârșit îl iartă și îi stinge veninul cu rouă cerului din sufletul său.
Oamenii aceștia, care boleau de răi ce erau și care nu pricepeau nimic din dumnezeirea lui Iisus, reprezintă acea coaliție a veninului sufletesc contra Mântuitorului. Acești contemporani ai lui Iisus, otrăviți de răutate, reprezintă culmea invidiei omenești contra sublimului, contra lui Iisus. Căci de ce a fost invidiat Iisus? Din cauza minunilor Sale printre cei sărmani și oropsiți, cei dintâi chemați la mântuire.
Flămânzii erau hrăniți; hrănitorul, dușmănit. Morții erau înviați; invidioșii mureau de ciudă. Demonii erau alungați iar Celui ce le poruncea la demoni să iasă, oamenii îi întindeau curse. Leproșii erau curățiți, șchiopii umblai, surzii auzeau, orbii vedeau iar binefăcătorul era prigonit.
In cele din urmă L-au osândit la moarte pe Dătătorul vieții; au bătut cu bice pe Izbăvitorul oamenilor și au judecat la moarte pe Judecătorul lumii (Sfântul Vasile cel Mare, Despre invidie).
- (Din volumul: Din învățăturile Părintelui Arsenie Boca - Omul, zidire de mare preț) -
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Last edited by cristiboss56; 29.09.2014 at 20:22:17.
|