1.2.2.1. Precizări importante
La punctul trei din anexa menționată mai sus, a Cancelariei Sf. Sinod, se face precizarea: „primitorul are obligația de a face dovada obținerii de către dăruitor a binecuvântării Chiriarhului eparhiei de unde provin”. Întrucât, nu se poate fotocopia binecuvântarea verbală a unui ierarh și nici credința și evlavia credincioșilor, consider că nu stă în puterea mea să aduc acte de autenticitate a moaștelor sfinților închisorilor de la Aiud, ci revine celor care se ocupă cu întocmirea catalogului să verifice autenticitatea celor scrise de mine și să facă investigații pe măsură.
Deja, minunile și binefacerile duhovnicești, primite de credincioșii din bazinul Dornelor, prin cinstirea acestor moaște, reprezintă pentru Parohia Sf. Treime actul de autenticitate a sfințeniei acestor martiri anonimi, precum și a moaștelor acestora.[5]
2. Câteva repere teologice ale dorinței de a avea moaște ale sfinților închisorilor din România
Motivele care au stat la baza dorinței mele, de a aduce moaște ale martirilor români și nu din alte țări sau de la Athos, sunt acestea:
§ Martirii creștini au lăsat cu limbă de moarte să nu fie răzbunați și nu și‑au acuzat niciodată torționarii de atrocitățile lor[6]. Această atitudine îi face următori lui Iisus Hristos pe Cruce și marilor sfinți martiri ai creștinismului. Martirii români reprezintă coloana vertebrală a neamului românesc creștin și sunt o mulțumire adusă lui Dumnezeu, ca un prinos de recunoștință al întregii creștinătăți;
§ Ei sunt aleșii credinței și ai neamului, lămuriți în focul chinurilor, precum aurul în topitoare. România, sub teroarea roșie a holocaustului comunist, a dat nor de mărturii[7] ale credinței creștine. Pe ei trebuie să‑i asumăm istoric, eclesial și haric, cinstindu‑le moaștele, urmându‑le credința și atitudinea lor morală;
§ Fundamentul Bisericii Ortodoxe este puterea de desăvârșire și îndumnezeire permanentă prin jertfa lui Hristos, care generează jertfa de zi cu zi a credincioșilor ei, și apoi aceasta lucrează dreapta cunoaștere și dreapta trăire a faptei celei bune în Duhul Sfânt. Sfinții închisorilor reprezintă rodul lucrării Sfântului Duh în neamul românesc și în Biserica lui Hristos;
§ Biserica, după ființa sa, este un Organism și un Corp numit „Trupul lui Hristos”[8], care include Națiunea, dar nu se identifică cu ea, ci cu Împărăția lui Dumnezeu, însă scopul Bisericii este de a transforma Națiile în Poporul lui Dumnezeu. În acest sens este chemat creștinul să activeze și să dezvolte mai departe credința, cultura națională și conștiința de sine a unei nații[9], lucrând astfel în Biserica cea una, sfântă, sobornicească și apostolească;
§ Dumnezeu a sădit fiecărui neam o misiune, ne‑a hotărât o creștere în istorie. Fiecare neam este responsabil de trecut și dator să pregătească calea pentru urmași. Sfinții închisorilor și‑au îndeplinit cu prisosință această misiune creștină;
§ Biserica vorbește despre judecata particulară – când fiecare va răspunde pentru faptele sale – și despre judecata universală – când vom da socoteală și ca neam, când vom răspunde pentru istoria la care am fost părtași în timpul vieții, pentru „umărul” pe care l‑am pus, pentru ca neamul românesc să meargă spre înviere;
§ Rolul Bisericii este și acela de a sancționa moral abaterile unei politici abuzive, „spiritualizând” astfel politica și nu politizând Biserica. Prin „a spiritualiza politica” se înțelege că Biserica și slujitorii ei au datoria morală de a arăta politicienilor, asumându‑și orice risc, care sunt exigențele și principiile moralei creștine necesare a fi respectate în viața și activitatea politică[10], făcând astfel politica „posibilă”, adică suportabilă. Cei ce scot dreptatea socială, credința creștină și morala din politică și viața socială transformă lumea în haos și iad.Așa cum umanismul a zdrobit chipul adevărat al omului, „îndumnezeindu‑l în duhul lumii”, tot așa politica fără legea morală a lui Dumnezeu poate să sfâșie ființa umană, să o umilească și să o distrugă.
2.1. Câteva concluzii ș dileme
Reconcilierea națională prin iertarea creștină este soluția vindecării României și a rănilor sufletești, din inimile foștilor deținuți politici sau închiși pe motive de credință și luptă împotriva răului.
Sfinții martiri ai închisorilor i‑au iertat pe torționarii lor și ne îndeamnă acum să îi iertăm la rândul nostru pe torționarii ideologici doar după ce ne împotrivim acestora, cu toată ființa și mărturia noastră creștinească. Mesajul lor este atitudinea acestora din vremea prigoanei comuniste: nu vă lăsați sclavi și încătușați în propria țară fără luptă, împotrivire și mărturie! Lupta împotriva răului de orice fel vă va da demnitatea de martir și vă va asemăna cu sfinții!
Sfinții închisorilor sunt victime ale intoleranței unei politici fără Dumnezeu, care duce la tortură și la crimă. Ei pot reprezenta și un avertisment moral pentru politicieni, să nu mai repete ororile unei politici atee și antinaționale.
Cei morți, alături de cei vii și cei ce se vor naște, alcătuiesc Biserica lui Hristos și Neamul lui Dumnezeu[11].
Dilema mea este următoarea: Noua Catedrală patriarhală, care se construiește, poartă apelativul de Catedrala Mântuirii Neamului. Se poate mântui neamul fără jertfa neomartirilor, uciși în temnițele comuniste, la canal sau deportați, tocmai pentru că au dorit să mântuiască Neamul Românesc de Holocaustul Roșu și ne‑au dat șansa să fim liberi, să putem construi Biserici și Catedrale? Oare construcția în sine poate mântui un neam, fără să‑i punem în Sinaxare și Calendare pe sfinții închisorilor?
Biserica, spațiu liturgic mântuitor, ca loc de întâlnire dintre memorie și actualitate, dintre trecut și prezent în perspectiva viitorului, ca loc al împăcării și al iertării, este chemată să amintească omului și generațiilor că nu putem începe o nouă pagină a istoriei fără mărturisirea greșelilor și a păcatelor în mod personal, comunitar și plenar, în drumul firesc spre înviere, și fără a lua atitudine fermă, personală, dar și civică și eclesială, împotriva oricărei nedreptăți și umiliri care ne bântuie țara și neamul, din ce în ce mai des.
Mântuitorul Iisus Hristos nu a înviat singur, ci cu istoria. De aceea este reprezentat în icoane ținând de mână pe Adam și Eva, în spatele cărora sunt drepții, dar și unele persoane păcătoase din Vechiul Testament, menționate și în Cartea Neamului lui Hristos (Matei 1, 17). Deci, Hristos Și‑a asumat prin aceasta toată istoria, cu cele bune și cu cele rele. La fel trebuie să facă și poporul român prin Biserica sa: să‑și asume istoria și să o sfințească și înnoiască prin exemplul și jertfa lui Hristos. El a venit să le facă pe toate noi (Apoc. 21,5) în istorie prin harul Său, în drumul istoriei spre Eshaton.
Am credința că, la Învierea cea de obște, sfinții români, martiri ai închisorilor comuniste, vor fi în ceata celor ce vor judeca lumea și istoria (1 Corinteni, 6, 2).
Pr. prof. dr. Mihai VALICĂ
|