View Single Post
  #20  
Vechi 23.07.2014, 00:57:36
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

1.2.2.1. Precizări importante
La punctul trei din anexa menționată mai sus, a Cancelariei Sf. Sinod, se face precizarea: „primitorul are obligația de a face dovada obținerii de către dăruitor a binecuvântării Chiriarhului eparhiei de unde provin”. Întrucât, nu se poate fotocopia binecuvântarea verbală a unui ierarh și nici credința și evlavia credincioșilor, consider că nu stă în puterea mea să aduc acte de autenticitate a moaștelor sfinților închisorilor de la Aiud, ci revine celor care se ocupă cu întocmirea catalogului să verifice autenticitatea celor scrise de mine și să facă investigații pe măsură.
Deja, minunile și binefacerile duhovnicești, primite de credincioșii din bazinul Dornelor, prin cinstirea acestor moaște, reprezintă pentru Parohia Sf. Treime actul de autenticitate a sfințeniei acestor martiri anonimi, precum și a moaștelor acestora.[5]
2. Câteva repere teologice ale dorinței de a avea moaș­te ale sfinților închisorilor din România
Motivele care au stat la baza dorinței mele, de a a­du­ce moaște ale martirilor români și nu din alte țări sau de la Athos, sunt acestea:
§ Martirii creștini au lăsat cu limbă de moarte să nu fie răzbunați și nu și‑au acuzat niciodată torționarii de a­­tro­citățile lor[6]. Această atitudine îi face următori lui Iisus Hristos pe Cruce și marilor sfinți martiri ai creș­tinismului. Martirii români reprezintă coloana vertebrală a neamului ro­mânesc creștin și sunt o mulțumire adusă lui Dumne­zeu, ca un prinos de recunoștință al întregii creștinătăți;
§ Ei sunt aleșii credinței și ai neamului, lămuriți în focul chinurilor, precum aurul în topitoare. România, sub teroarea roșie a holocaustului comunist, a dat nor de măr­turii[7] ale credinței creștine. Pe ei trebuie să‑i asumăm is­to­ric, eclesial și haric, cinstindu‑le moaștele, urmându‑le credința și atitudinea lor morală;
§ Fundamentul Bisericii Ortodoxe este puterea de desăvârșire și îndumnezeire permanentă prin jertfa lui Hristos, care generează jertfa de zi cu zi a credincioșilor ei, și apoi aceasta lucrează dreapta cunoaștere și dreapta tră­ire a faptei celei bune în Duhul Sfânt. Sfinții închisorilor re­­prezintă rodul lucrării Sfântului Duh în neamul ro­mâ­nesc și în Biserica lui Hristos;
§ Biserica, după ființa sa, este un Organism și un Corp numit „Trupul lui Hristos”[8], care include Nați­unea, dar nu se identifică cu ea, ci cu Împără­ția lui Dumnezeu, însă scopul Bisericii este de a transforma Națiile în Popo­rul lui Dumnezeu. În acest sens este chemat creștinul să activeze și să dezvolte mai departe credința, cultura na­ți­onală și conștiința de sine a unei nații[9], lucrând astfel în Biserica cea una, sfântă, sobornicească și apostolească;
§ Dumnezeu a sădit fiecărui neam o misiune, ne‑a hotă­rât o creștere în istorie. Fiecare neam este responsabil de trecut și dator să pregătească calea pentru urmași. Sfin­ții închisorilor și‑au îndeplinit cu prisosință această misiune creștină;
§ Biserica vorbește despre judecata particulară – când fiecare va răspunde pentru faptele sale – și despre ju­decata universală – când vom da socoteală și ca neam, când vom răspunde pentru istoria la care am fost părtași în timpul vieții, pentru „umărul” pe care l‑am pus, pentru ca neamul românesc să meargă spre înviere;
§ Rolul Bisericii este și acela de a sancționa moral abaterile unei politici abuzive, „spiritualizând” astfel po­li­ti­ca și nu politizând Biserica. Prin „a spiritualiza poli­tica” se înțelege că Biserica și slujitorii ei au datoria mora­lă de a a­răta politicienilor, asumându‑și orice risc, care sunt exi­gen­țele și principiile moralei creștine necesare a fi res­pec­ta­te în viața și activitatea politică[10], făcând astfel politica „po­sibilă”, adică suportabilă. Cei ce scot dreptatea socială, credința creștină și mo­rala din politică și viața socială transformă lumea în haos și iad.Așa cum umanismul a zdrobit chipul adevărat al omului, „îndumnezeindu‑l în duhul lumii”, tot așa po­litica fără legea morală a lui Dumnezeu poate să sfâșie ființa uma­nă, să o umilească și să o distrugă.
2.1. Câteva concluzii ș dileme
Reconcilierea națională prin iertarea creștină este so­luția vindecării României și a rănilor sufletești, din ini­mi­le foștilor deținuți politici sau închiși pe motive de cre­dință și luptă împotriva răului.
Sfinții martiri ai închisorilor i‑au iertat pe torțio­na­­rii lor și ne îndeamnă acum să îi iertăm la rândul nostru pe torționarii ideologici doar după ce ne împotrivim acestora, cu toată ființa și mărturia noastră creștinească. Mesajul lor este atitudinea a­ces­tora din vremea prigoanei comuniste: nu vă lăsați sclavi și încătușați în propria țară fără luptă, împotrivire și mărturie! Lupta împotriva răului de orice fel vă va da demnitatea de martir și vă va asemăna cu sfinții!
Sfinții închisorilor sunt vic­ti­me ale intoleranței unei politici fără Dumnezeu, care duce la tortură și la crimă. Ei pot re­pre­zenta și un avertisment moral pentru politicieni, să nu mai repete ororile unei politici atee și antinaționale.
Cei morți, alături de cei vii și cei ce se vor naște, al­că­tuiesc Biserica lui Hristos și Neamul lui Dumnezeu[11].
Dilema mea este următoarea: Noua Catedrală patriarhală, care se construiește, poartă apelativul de Catedrala Mântuirii Neamului. Se poate mântui neamul fără jertfa neomartirilor, uciși în temnițele comuniste, la canal sau deportați, tocmai pentru că au dorit să mântuiască Neamul Românesc de Holocaustul Roșu și ne‑au dat șansa să fim liberi, să putem construi Biserici și Catedrale? Oare construcția în sine poate mântui un neam, fără să‑i punem în Sinaxare și Calendare pe sfinții închisorilor?
Biserica, spațiu liturgic mântuitor, ca loc de în­tâl­nire dintre memorie și actualitate, dintre trecut și pre­zent în perspectiva viitorului, ca loc al împăcării și al ier­tă­rii, este chemată să amintească omului și generațiilor că nu putem începe o nouă pagină a istoriei fără mărtu­ri­sirea gre­șelilor și a păcatelor în mod personal, comunitar și ple­nar, în drumul firesc spre înviere, și fără a lua atitu­dine fer­mă, personală, dar și civică și eclesială, împotriva ori­că­rei nedreptăți și umiliri care ne bântuie țara și nea­mul, din ce în ce mai des.
Mântuitorul Iisus Hristos nu a înviat singur, ci cu is­to­ria. De aceea este reprezentat în icoane ținând de mână pe Adam și Eva, în spatele cărora sunt drepții, dar și unele per­soane păcătoase din Vechiul Testament, men­ți­onate și în Cartea Neamului lui Hristos (Matei 1, 17). Deci, Hristos Și‑a asumat prin aceasta toată istoria, cu cele bune și cu cele rele. La fel trebuie să facă și poporul român prin Biserica sa: să‑și asume istoria și să o sfințească și în­no­iască prin exemplul și jertfa lui Hristos. El a venit să le facă pe toate noi (Apoc. 21,5) în istorie prin harul Său, în dru­mul istoriei spre Eshaton.
Am credința că, la Învierea cea de obște, sfinții ro­mâni, martiri ai închisorilor comuniste, vor fi în ceata ce­lor ce vor judeca lumea și istoria (1 Corinteni, 6, 2).
Pr. prof. dr. Mihai VALICĂ
Reply With Quote