Citat:
În prealabil postat de dobrin7m
"1. Mulți presupun multe și diferite pricini pentru căderea lui Adam: unii – necredința, alții – neascultarea, cei de ai treilea – mîndria și iubirea de slavă, alții zic alte diferite pricini.
Noi însă pe nici una din acestea n-o socotim ca fiind întîia, fără numai lipsa de judecată și nesocotința tuturor lucrurilor.
2. Cea dintîi poruncă a lui Adam în rai a fost aceea de a face și a păzi, adică de a face cu judecată ca să priceapă bine [ceea ce face] și de a păzi porunca spre a o nu încălca. Dar de vreme ce el nu a lucrat cu judecată, nici porunca nu o a păzit. Căci de la nelucrarea minții mai întîi de toate în Adam s-a ivit necredința – necredința în Dumnezeu Care a zis și a poruncit –, apoi de la necredință s-au născut neascultarea și călcarea de poruncă; iar călcarea poruncii a dus la căderea din harul Domnului și la înstrăinarea de dragostea Lui cea dumnezeiască.
3. Dacă Adam ar fi cunoscut pe Făcătorul-de-bine și ar fi cugetat la poruncă, n-ar fi avut necredință față de poruncă, iar dacă ar fi avut credință, n-ar fi călcat porunca, n-ar fi gustat din pomul poruncit, n-ar fi fost izgonit din rai, n-ar fi căzut sub moarte și stricăciune și Dumnezeu n-ar fi trebuit să lucreze pentru noi atîtea minuni spre a ne aduce întru cunoștința și pătrunderea tuturor lucrurilor.
4. Așa cum Adam a căzut de la Dumnezeu și din harul Lui nu pentru altă pricină, fără numai pentru lipsa de judecată, astfel și noi nu putem să ne realipim Lui fără numai prin dreaptă cugetare și cunoașterea tuturor lucrurilor. Căci cel ce s-a cunoscut pe sine cu adevărat acela a cunoscut pe Dumnezeu și cine a cunoscut pe Dumnezeu acela pe sine s-a cunoscut. Unul ca acesta s-a unit cu Dumnezeu și, odihnindu-se de toate lucrurile și ostenelile sale, a intrat în sfințitorul lui Dumnezeu și totdeauna aduce lui Dumnezeu slujba cea înțelegătoare [a minții]." Sf. Dimitrie al Rostovului
|
Foarte aproape de cea mai buna explicatie!
In esenta este un indemn la
cugetare (pentru luminarea mintii) si
luare aminte (pentru a nu pierde lumina cunostintei).
Lipsa de judecata se aplica atat lui Lucifer cat si lui Adam.
Lipsa de judecata este izvorul Raului, asa cum dreapta judecata este izvorul Binelui.
Sf. Dimitrie al Rostovului precizeaza ca
lipsa de judecata a lui Adam a venit prin
neluarea aminte la porunca - luarea aminte la Dumnezeu a fost inlocuita de luarea aminte la forme - care a cauzat intunecarea mintii, imprastierea/fragmentarea acesteia in cele vazute ale creatiei.
Terenul mintii era deja minat, vulnerabil, cand Sarpele si-a strecurat ispita.
O mica fisura intre Adam si Creator, care permis neascultarii sa produca marea ruptura.
O interpretare mai logica decat cea a "
liber-arbitrului absolut".
********************
Pentru ca Adam si-a pierdut stralucirea cunostintei prin
neluare aminte [la porunca], sugereaza
insa ca nu a fost creat desavarsit.
Aproape de desavarsire, dar nu perfect.
O minte desavarsita nu mai are nevoie de un
efort de concentrare (de o luare aminte care necesita o anumita doza de straduinta, volitie).
Concentrarea este starea ei naturala.