„Femeile să se supună bărbaților ca Domnului, pentru că bărbatul este cap femeii, precum și Hristos este cap Bisericii, trupul Său, al cărui Mântuitor și este. Ci precum Biserica se supune lui Hristos, așa și femeile bărbaților lor, întru totul”. Iată un text care a suscitat nenumărate comentarii nefavorabile, mai ales în secolul nostru. Mulți au văzut aici o inferiorizare a femeii în raport cu bărbatul. Totuși, acest text e charta mistică a familiei creștine, legea divină pe care Duhul Sfânt i-a revelat-o Apostolului, pentru Biserică. Nu putem vorbi despre experiență mistică, în cadrul căsniciei, fără a o înscrie în acest text sacru. De altfel, Sfântul Pavel își începe discursul oferindu-ne direct cheia înțelegii lui: „Supuneți-vă unul altuia, întru frica lui Hristos”.
Această supunere de bunăvoie celuilalt, adică ascultarea, e legea de bază a vieții comunitare. Pentru ca doi să poată deveni unu, e necesar să existe un al doilea. Dacă acest al doilea e disprețuit, subjugat, desconsiderat, uitat, judecat, trecut mereu cu vederea, strivit - e ca și cum el, de fapt, n-ar exista. Talantul nu mai e cultivat în doi, ci îngropat de-a dreptul. Cu privire la textul de mai sus, Tradiția ortodoxă învață că bărbatul și femeia au parte în egală măsură la autoritate și la independență. Apostolul nu face aici decât să arate că nici unul dintre membrii cuplului nu-și aparține sieși, ci că fiecare aparține celuilalt. De aici perfecta egalitate dintre ei.
(Michel Philippe Laroche, Un singur trup - Aventura mistică a cuplului, Editura Amarcord, Timișoara, 1995, pp. 59-60)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|