Citat:
În prealabil postat de Doriana
Cunosc si eu destui ortodocsi, insa unii pot fi ortodocsi fara sa fie ortodoxisti; sa-si iubeasca confesiunea fara sa si-o apere pana la absurd, pornind de la premiza: "Daca vorbim cu un np, sigur vorbim cu unul care vrea sa ne atace, discrediteze, umileasca, deci, in garda, ortodocsi!"... Pot recunoaste si cand altul are dreptate, si asta ii ridica mai mult in ochii celorlalti, si pe ei si pe confesiunea lor.
|
Desigur ca un ortodox poate avea relatii amiabile cu un neoprotestant, ba chiar trebuie sa iubesca pe toti oamenii. Singura restrictie este cand acel neoprotestant incearca sa converteasca pe ortodox si stim ca multi neoprotestanti doar al asta se gandesc, asa sunt invatati.
Mai sunt si unii ortodocsi care folosesc de obicei cuvantul ortodoxisti (cuvant care era folosit in alt sens inainte, se referea la nationalisti, la legionarism, de exemplu) pentru ceilalti, acestia au de obicei conceptii ecumeniste, adica au preluat invataturi protestante din ecumenism si au devenit astfel ortodoxo-protestanti. De obicei spun ca toate cultele sunt la fel si e firesc ca si neoprotetstantii ii apreciaza, pentru ca le spun ce vor si ei sa auda, ca sunt la fel si ortodocsii si neoprotestantii. Dar daca cineva are patima bauturii si altul il lauda, cel ce bea va fi incantat sa il auda pe cel ce il lauda, pentru ca ii zice ce vrea el sa auda.
Citat:
În prealabil postat de Doriana
Eu as fi vrut sa pot citi si alte carti ne-ortodoxe, cum ar fi cele sapte carti ale lui Tertulian despre profetia extatica, de exemplu, unde montanistii se aparau de acuzatiile Bisericii majoritare... dar ele nu mai exista. In multe cazuri avem doar marturii ortodoxe care sustin, ghici ce? Pozitia ortodoxa. Iar noi numim asta, pretentios, istoria crestinismului, pe care noi ne bazam credinta...
|
Ortodocsii isi beazeaza credinta pe adevarul revelat, protestantii si alte culte pe credinta cate unui ratacit, care s-a gandit la un moment dat ca intelege mai bien decat ceilalti. De exemplu protestantii il cred orbeste pe Luher si l-au urmat. Asadar ei presupun ca un singur om, fost calugar catolic, care avea si probleme cu controlul greutatii (e o gluma), a stiut mai bine decat toata Biserica de pana atunci (pe care nu o cunostea, stia doar de catolicisim, nu si de ortodoxie). Asta cu greutatea o spun ciar neoprotestantii, de exemplu aici:
http://romaniaevanghelica.wordpress....ei-31-10-2013/ "Rolul pe care l-a jucat personalitatea lui Luther în Reforma timpurie uimește în special dacă ținem cont de urâțenia sa fizică remarcabilă: era foarte gras, butucănos, cu fâșii de barbă nerasă pe obraji, din cauza cutelor de grăsime care-l împiedicau să se radă cum trebuie." In plus scrie ca avea crize de depresie: "Când nu se afla în mijlocul unei crize de depresie, era fermecător, plin de umor, cu picioarele pe pământ, într-un cuvânt, era total."
Noi nu ne luam orbsteste nici macar dupa un sfant, care poate a zis si ceva gresit, si uite ce viata si traire aveau sfintii.
Asadar, nu era vorba in istoria Bisericii de doua tabere egale care isis disputau invatatura, cum vor unii scriitori protestanti sa ii pacaleasca pe confratii lor in credinta. In cazul ereziilor aparea un singur om care spunea ca el intelege mai bine decat ceilalti si decat invatatura revelata. De aceea ereziile purtau numele initiatorilor lor, arianism de la Arie, montanismul de la Montanus, un preot pagan frigian convertit la crestinism. La fel si in cazul protestantismului, ei s-au desprins de catolicism, care au ales sa pararaseasca Biserica si sa urmeze pe papa si ratacirile sale (Filioque si primatul). Dupa Luther au urmat alti incepatori, calvinism de la Calvin, apoi si cultele neoprotestante, fieacre cu inteleptul sau profetul lor. De mai multe ori am mai spus ca penticostalismul mi se pare unic in istoria omenirii, nu mai stiu de o alta religie sau cult care sa il fi expulzat pe insasi intitiatorul ei. Pastorul baptist care a inventat penticostalismul s-a dvedit a fi homosexual si a fost exclus din cult. Ortoodcsii au ca intemeietor al cultului pe Iisus si ii urmeaza invatatura, penticostalii pe un homosexual. Daca nu ar fi tragic ar fi ceva comic.