RÂNDURI PENTRU GENERAȚIA MEA
Suflet și corp
-I-
Mens sana in corpore sano.
Știu că spunând aceasta repet ce spun toți educatorii.
Nu contează, maxima e bună, trebuie să ne-o însușim.
Ea rezumă ceea ce înțelepciunea ne arată că e bine să ne dorim: o minte sănătoasă într-un corp sănătos.
Nu sunt două lucruri diferite.
Starea de sănătate sau de boală a corpului afectează starea sufletului și reciproc.
Echilibrul moral nu există decât dacă suntem fizic echilibrați.
Invers, nu putem conta pe o sănătate durabilă cu o fire neliniștită și melancolică.
Pentru a fi sănătoși nu e de ajuns să ne fortificăm corpul.
E necesar, dar nu suficient.
E necesar pentru că dezvoltarea forței, a rezistenței la oboseală, suplețea, agilitatea nu se obțin fără exercițiu, fără antrenament.
Nu e suficient pentru că e nevoie de mai mult.
Fortificării corpului se impune să-i adăugăm fortificarea sufletului.
Sufletul e ansamblul facultăților noastre morale și intelectuale.
El poate ajuta corpul să suporte poverile vieții, să lupte cu relele ei, să-i evite pericolele.
El are asupra corpului o influență importantă și incontestabilă.
Acțiunea corpului asupra sufletului e și ea evidentă.
Boala slăbește, paralizează, anihilează uneori complet inteligența, sensibilitatea, voința.
-II-
Sentimentele intense, patimile, mișcările dezordonate ale sufletului provoacă tulburări ale corpului, aduc boala sau chiar moartea.
O spaimă violentă, o bucurie mare, neașteptată, o mânie fără limite au produs adesea accidente grave sau decese.
Corpul tremură de frică la fel cum tremură de frig.
E universal recunoscut că teama de bolile contagioase ne expune contaminării și că răul lovește de preferință oamenii speriați.
Aceia care nu se lasă cuprinși de teama de boli sunt, în general, sănătoși.
Tăria de caracter, curajul exercită o acțiune binefăcătoare asupra corpului.
Goethe a evitat prin forță morală o boală gravă în timpul unei epidemii.
„E greu de crezut, spunea el, câtă putere are voința într-o astfel de situație.
Ea pune corpul într-o stare de activitate care îndepărtează toate influențele vătămătoare.”
Iată ce dovedește eficiența, în cele mai grele împrejurări, a acțiunii sufletului de apărare a corpului.
Aceasta se confirmă, în plus, prin imunitatea de care se bucură, în spitale, în mijlocul bolnavilor contagioși, medicii și infirmierele.
Sentimentul datoriei, seninătatea profesională, tăria de caracter îi ajută să înfrunte cu succes pericolul permanent
Persoanele care se plâng mereu de sănătatea lor, care gem sub povara relelor, sunt cele care nu arată în viață nici hotărâre, nici fermitate, nici curaj.
Firile slabe își impun slăbiciunea corpurilor celor mai robuste și le pregătesc pentru boli și infirmități.
Dimpotrivă, bolile, indispozițiile rămân lipsite de gravitate, nu se dezvoltă, dacă nu ne gândim prea mult la ele, dacă ne vedem în continuare de viața noastră.
Activitatea arde toți acești germeni morbizi.
Unele boli sunt rezultatul evident al unei lipse de echilibru sufletesc.
Proasta dispoziție constantă, egoismul, lipsa de stăpânire de sine dau naștere unor rele vagi sau distincte care fac existența scurtă, neplăcută și dureroasă.
-III-
Cine se lasă copleșit de necazuri, cine e morocănos, insuportabil, viciază totul în el, slăbește, piere.
Cine se lasă dominat de nervi devine isteric.
Cine se preocupă excesiv de sine, de sănătatea sa își va descoperi boli fictive și va ajunge în final să se îmbolnăvească de-a binelea.
Dacă toți aceștia ar face apel la rațiune, la voință, dacă ar acționa, dacă și-ar găsi preocupări mai nobile, mai înalte, ei și-ar vindeca tarele sufletului și ar evita suferințele corpului.
Ipohondria și isteria nu erau cunoscute anticilor.
Să fim nobili ca dacii și energici ca romanii!
Astfel aceste rele teribile vor dispare.
Moralul are, prin urmare, o acțiune puternică asupra fizicului.
Rațiunea, voința, noblețea sentimentelor contribuie la apărarea corpului nostru de boli, ne fac viața mai sănătoasă și mai lungă.
Să fim convinși, să fim conștienți de puterea pe care o avem asupra corpului nostru și asupra sufletului nostru!
Să avem încredere în noi!
-IV-
Prin acțiunea noastră morală putem evita, în mare măsură, boala.
Dar putem contribui și la vindecare dacă ne îmbolnăvim?
Cu siguranță, da.
Calmul, curajul de care dăm dovadă când suntem bolnavi, voința de a scăpa de boală ne ajută mult în procesul de însănătoșire.
Medicii știu câte ceva despre aceasta.
Să ai ca bolnav un om cu sentimente superioare și cu caracter ferm e un adevărat noroc.
Medicul găsește la el un element serios de succes pentru tratamentul pe care-l prescrie.
O credință, un sentiment au efecte la fel de binefăcătoare într-o boală ca voința.
Sunt multe exemple autentice de oameni țintuiți la pat de o paralizie a picioarelor pe care credința sau spaima i-au lecuit.
Un paralitic e dus duminica la biserică, la slujbă.
Se răspândește zvonul printre credincioși că de la circ a scăpat un leu și că a fost văzut în vecinătate.
Cuprinși de panică oamenii fug.
Bolnavul nostru se vede abandonat.
Sângele-i îngheață în vine, nervii îi sunt încordați la maxim.
Disperat se roagă febril și paralizia îi dispare.
După ce pericolul a trecut omul nostru e găsit la mare înălțime, într-o firidă, unde a ajuns nu se știe cum și de unde nu a fost ușor să fie coborât.
Casa altui paralitic ia foc.
Teama îl cuprinde la gândul morții oribile care-l amenință și-l face să-și regăsească uzul picioarelor.
Sare din pat, fuge și se salvează.
Nu doar credința sau teama produc efecte atât de extraordinare.
Pe un om o boală de nervi îl împiedica să-și miște limba și să vorbească.
Medicul său a inventat un instrument capabil să-l vindece.
El îi vorbea uneori despre invenția sa bolnavului care aștepta cu nerăbdare ca instrumentul să fie gata.
Momentul folosirii lui veni.
Bolnavul era foarte emoționat.
Înainte de a începe operația medicul a vrut să-i ia temperatura pacientului și i-a introdus un termometru în gură.
Acesta a crezut că era instrumentul așteptat.
Emoția sa a fost atât de mare că a început să vorbească.
N-am mai termina povestind lucruri de acest fel ce pot fi considerate dovezi ale influenței sufletului asupra sănătății corpului.
Această influență e reală și nu poate fi negată.
-V-
Moralul acționează și asupra aspectului exterior al omului.
Există o armonie incontestabilă între expresia chipului, sentimente și gânduri.
Astfel de lucruri durabile nu pot să nu lase urme acolo unde lucruri trecătoare ca bucuria, frica, entuziasmul se reflectă în mod atât de expresiv.
Bunătatea, noblețea și demnitatea vieții se citesc pe fața omului la fel ca viciul, josnicia și răutatea.
Nu trebuie să fii mare fizionomist ca să ghicești dintr-o privire omul de moravuri rele.
Dezmățul aplică pe chip un stigmat care nu înșeală.
Influența vieții morale asupra frumuseții se constată și mai bine atunci când revedem, după ani, o persoană al cărei fel de a fi s-a schimbat profund.
Un tânăr cu purtare ireproșabilă, pe care nu l-am mai întâlnit de mult, a fost viciat de anturaj.
Îl vedem apoi din nou fără să știm ce s-a întâmplat între timp.
E palid, încercănat, tras la față și pare mai vârstă cu cel puțin zece ani.
Frumusețea femei e reflexul sufletului ei.
Iată o tânără cu mers simplu și demn, cu ochi limpezi, sinceri, lăsând să i se citească gândurile.
Ea e fizic frumoasă pentru că moral e frumoasă.
Ea e dintre acelea pe care le-aș dori ca soții pentru băieții mei când vor fi mari.
Frumusețea e fiica sănătății, a rațiunii cumpănite și a sentimentelor nobile.
Dordea Cosmin
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!
|