RÂNDURI PENTRU GENERAȚIA MEA
Morala
-I-
Educația morală nu se termină când ajungem la maturitate.
Atunci ea ne e mai necesară ca niciodată și poate mai folositoare căci singurii de la care învățăm suntem noi înșine și viața.
Viața e un mentor dur dacă nu ne străduim să ne îndreptăm fără să așteptăm pedepsele ei severe.
Copii, nu avem decât mici defecte.
Micile defecte cresc odată cu noi și devin mai urâte și mai supărătoare.
Minciuna, de exemplu, neplăcută la un copil, devine la omul matur un viciu înjositor.
Lăcomia la masă, un păcat neînsemnat la un copil, e o înclinație grosolană, de neînțeles și aproape bestială la un om în toată firea.
Lupta pe care educația ne-a făcut s-o dăm cu defectele noastre când eram copii nu poate înceta niciodată pentru că victoria nu are cum să fie completă și pentru că viața ne scoate mereu în cale tot felul de ispite.
-II-
Ar fi bine ca la vârsta de douăzeci de ani să ne supunem unui examen atent și sincer al naturii noastre morale.
E important să știm ce defecte și ce vicii sunt de reprimat în noi, ce calități și virtuți avem sau putem dobândi.
Acestea făcute am putea încerca, cu voință și curaj, să devenim mai buni.
Să iubim ce e adevărat, ce e bine, ce e mare și nobil!
Fără concesii pentru ce e mediocru, lipsit de generozitate și de frumusețe!
Fără concesii pentru ce e urât, josnic și trivial!
Fără concesii pentru ce e rău și nesănătos!
Indulgență doar pentru oamenii neștiutori sau rătăciți.
-III-
Bunele sentimente și pasiunile generoase sunt de cultivat, de dezvoltat în noi.
Acestea au efecte fericite asupra sufletului și corpului.
Sentimentele și pasiunile generoase combat apatia care uzează omul mai repede decât viciile.
Ele ne sunt însă utile doar dacă le controlăm, doar dacă le subordonăm rațiunii și voinței.
Ele devin astfel ajutoare prețioase în neîncetata luptă interioară dintre virtute și viciu, dintre bine și rău.
-IV-
Morala are ca scop de a ne pregăti să asigurăm victoria binelui în noi și de a ne oferi deprinderi și reguli care fac revenirea agresivă a răului mai puțin frecventă și mai puțin periculoasă.
Ca să fim mai activi în fapte decât în vorbe, ca să nu trebuiască să fim puși pe calea cea dreaptă de conștiință decât în mod excepțional, e necesar ca practicarea binelui să rezulte din norme acceptate și imperative aplicate repetat, firesc și inflexibil.
Așa vom atinge singurul gen de perfecțiune compatibil cu natura umană.
Așa viața ne va fi liniștită și plăcută.
Faptele rele, greșelile își primesc în mod inevitabil pedeapsa.
Ea ne poate lovi în noi înșine prin mustrări de conștiință.
Ea ne mai poate lovi din exterior și material.
Justiția intrinsecă a lucrurilor e rareori inactivă.
Datorită ei răul făcut naște durere, regret și otrăvește viața, în timp ce binele virtutea sunt surse de bucurie.
-V-
Cultivarea calităților morale e o îndatorire a fiecăruia dintre noi pentru că e bună și pentru noi și pentru ceilalți.
Societatea trage foloase de pe urma calităților și virtuților noastre și suferă din cauza defectelor și viciilor noastre.
Cultivarea intelectului e necesară dar nu esențială.
„Știința fără conștiință e ruina sufletului” spunea François Rabelais.
Ce reguli să ne impunem pentru a fi oameni în adevăratul înțeles al cuvântului?
Înainte de toate trebuie să fim sinceri, simpli și firești.
Trebuie să respectăm adevărul în persoana noastră, în vorbele și în faptele noastre.
Prefăcătoria și minciuna sunt lucruri abominabile.
Să te prefaci și să minți înseamnă să nu-ți faci datoria.
Datorăm adevărul celorlalți și nouă înșine.
Cel care minte nu ajunge doar demn de dispreț, ci își face și viața grea, complicată.
Pentru a acoperi o minciună are nevoie de o altă minciună.
Cu cât minte mai mult cu atât se cufundă mai mult în fals.
Situația devine repede insuportabilă.
Dacă nu și-a pierdut orice pudoare, e fără încetare neliniștit și tulburat.
-VI-
Să fim simpli și firești e un mod de a fi sinceri.
Să încercăm să părem altceva decât suntem, înseamnă să ne ascundem, să ascundem adevărul.
Pedanteria și afectarea sunt defecte insuportabile pentru toată lumea.
Dacă avem astfel de înclinații ar fi bine să scăpăm de ele.
O fire complicată nu e întotdeauna ceva frumos.
O existență unde luxul și parada sunt pe primul loc împinge obligatoriu pe planul doi lucrurile importante, cele pentru care merită să trăim.
Fericirea, forța și frumusețea existenței își au în mare parte sursa în simplitate.
Să fim leali, simpli și firești ne determină să fim în același timp sinceri și deschiși, cinstiți și drepți.
Practicarea sincerității și francheții e un mod superior de a arăta exact ce suntem, ce simțim și ce gândim.
Loialitatea se confundă în mare parte cu sinceritatea și cu franchețea.
Ea le completează adăugându-le o siguranță în raporturile de la om la om dictată de sentimentele de probitate și de onoare.
-VII-
În sfârșit, să fim oameni drepți înseamnă să avem toate calitățile pe care le-am trecut deja în revistă: integritate, echitate și fermitate.
Nu există virtute superioară spiritului de dreptate, el rezumă tot ce ne face să fim buni.
Cei care-l vor dobândi își vor desăvârși pregătirea morală.
Ei vor fi făcut deja mult pentru perfecționarea lor și restul va veni aproape de la sine.
Calitățile secundare le vor obține fără mare efort.
Nu ne e permis totuși să le neglijăm pentru că ele își au importanța lor.
Principalele calități secundare sunt:
- cumpătarea în vorbe și în fapte, care dovedește forță de caracter și bun-simț;
- discreția și rezerva, fără care raporturile cu ceilalți oameni, chiar cu prietenii, pot deveni insuportabile;
- modestia, care nu e umilință, dă meritului forță și relief;
- politețea, amabilitatea sunt semnele vizibile ale bunăvoinței;
- ordinea în gânduri, în fapte fără care o parte a rezultatelor acțiunii sau muncii se pierd;
- hărnicia minții care-i dă voinței mijlocul de a fi eficientă;
- sobrietatea și cumpătarea în alimentație.
Acestor calități pozitive e necesar să le adăugăm dezgustul și disprețul pentru ce e grosolan și trivial, pentru indecența în vorbe sau fapte, pentru tot ce coboară omul la nivelul brutei.
Aceeași atitudine se impune să adoptăm și față de plăcerile josnice.
Oare de ce morala actuală se arată atât de indulgentă cu abateri care nu vatămă doar sănătatea corpului, ci și a sufletului?
-VIII-
Gustul și obișnuința unei anumite indecențe morale, pe care unii încearcă să le sădească în noi, sunt deosebit de periculoase.
Va fi mai ușor să ne apărăm de ele înainte de a fi mușcat din acest fruct al pomului răului decât după aceea.
Bucătăria sănătoasă și bună pare fadă după ce ai consumat doar mâncăruri puternic condimentate care distrug stomacul.
Cel mai bine e să nu încercăm experiențe atât de dăunătoare și să opunem ispitelor reguli de comportament fixe și întotdeauna respectate.
Demnitatea vieții, mintea și corpul vor avea de câștigat din aceasta.
Prin demnitatea adusă existenței noastre obținem stima tuturor.
Ori demnitatea constă în a ne respecta pe noi înșine, în a nu face nimic care să ne înjosească în proprii noștri ochi și în ochii celorlalți.
Plăcerile grosolane sau imorale au acest dublu efect.
Dar nu e de ajuns să ne respectăm pe noi înșine, trebuie să-i respectăm și pe ceilalți, în special pe bătrâni, pe femei, pe cei care s-au remarcat prin virtuțile lor, prin talentele lor.
Să fim respectuoși înseamnă să fim binecrescuți.
-IX-
Indisciplina e o dovadă de slăbiciune morală și un mare rău pentru Țară.
Fără disciplină existența unei Națiuni nu e posibilă.
Forța colectivă se obține prin disciplină.
Libertatea, mândria legitimă a omului, nu sunt afectate dacă el se supune, în viață sau în acțiunea în comun, regulilor fără de care Națiunile nu sunt decât gloate neputincioase.
Acceptarea disciplinei sociale nu înseamnă și acceptarea malversațiilor unora dintre mai marii noștri.
Să nu uităm însă că scopul combaterii răului din societate e întărirea Statului, nu slăbirea lui.
Ne va fi ușor să fim disciplinați în societate dacă vom stabili în noi stăpânirea de sine, disciplina minții.
Doar cine știe să se supună va ști să conducă.
-X-
În concluzie:
- să păstrăm respectul, să ocrotim întotdeauna demnitatea vieții;
- să fim disciplinați;
- să iubim adevărul, să fim sinceri, simpli și firești;
- să fim deschiși, cinstiți și drepți;
- să fim cumpătați, discreți, rezervați, modești;
- să fim ordonați și sârguincioși, sobri și cumpătați, binevoitori și amabili.
Acestea sunt îndatoriri de diferite feluri, de importanță inegală, dar sunt îndatoriri și se cer îndeplinite.
Dordea Cosmin
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!
|