Alt citat, Parintele Serafim (la pagina asta e mai mult:
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...=14734&page=52 )
În realitate - chiar dacă pare un lucru îngrozitor de fundamentalist când îl rostești -
Sfinții Părinți spun că acele zile erau de douăzeci și patru de ore lungime. Sfântul Efrem Sirul chiar le împarte în două perioade, fiecare de câte douăsprezece ore. Sfântul Vasile cel Mare spune că în Cartea Facerii cea dintâi zi nu se numește "ziua întâi", ci "zi una", fiindcă aceasta este ziua cea una cu care Dumnezeu a măsurat tot restul zidirii; adică ziua întâi, despre care el spune că a avut douăzeci și patru de ore, este exact aceeași zi care se repetă în restul creației.
Dacă te gândești mai bine, nu este nimic cu adevărat dificil în această idee, fiindcă zidirea lui Dumnezeu este ceva cu totul în afara cunoașterii noastre prezente. Asimilarea zilelor cu epocile nu are nici un sens; ele nu pot fi făcute să coincidă. Deci pentru ce ai avea nevoie de o zi care să fie de o mie său de un milion de ani lungime? Unii comentatori moderni, încercând să plaseze relatarea Facerii în interiorul scalei temporale evoluționiste, au încercat în zadar să arate că Sfinții Părinți credeau că cele șase zile ale Facerii ar fi epoci îndelungate.
Cei ce au citat în acest scop menționarea de către Sfântul Ioan Damaschin a celor "șapte veacuri ale lumii" (
Dogmatica) au interpretat greșit spusele lui.
Ideea că istoria lumii cuprinde șapte vârste, corespunzând celor șapte zile ale săptămânii Facerii este foarte veche, aflată chiar în perioada precreștină (vezi Damian Thompson,
The End of Time, University Press of New England, Hanover, New Hampshire, 1997, pp. 7 și 29, și Francis Haber,
The Age of the World, Johns Hopkins Press, Baltimore, 1959, pp. 19-21); dar, potrivit acestei idei, cele șapte veacuri vin după săptămâna Facerii. Sfântul Simeon Noul Teolog arată limpede acest lucru când discută despre cele șase zile ale Facerii și despre ziua a șaptea, a odihnei lui Dumnezeu: "Dumnezeu, ca Unul ce cunoaște dinainte toate, a zidit creația într-o ordine și într-o stare bine împodobită, și a rânduit cele șapte zile ca preînchipuire a celor șapte veacuri viitoare". Chiar scrierile Sfântului Ioan Damaschin arată limpede că atunci când vorbește de "șapte veacuri" se referă la istoria lumii de după Săptămâna Facerii, căci spune că "cele șapte veacuri ale lumii prezente cuprind multe veacuri, adică generațiile de oameni" (
Dogmatica). Lucrul acesta e și mai vădit într-un capitol ulterior al aceleiași lucrări, în care scrie anume despre cele șase zile ale Facerii, arătând că el privește lungimea zilelor - chiar a primelor trei zile de dinainte de facerea soarelui - ca având lungimea unei zile solare, din care 365 alcătuiesc "cele douăsprezece luni ale soarelui" (
Dogmatica)
Sfinții Părinți spun din nou, într-un singur glas, ca lucrările ziditoare ale lui Dumnezeu sunt instantanee. Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Ambrozie cel Mare, Sfântul Efrem Sirul și mulți altii spun că, atunci când Dumnezeu creează, El rostește cuvântul și este mai iute decât gândul.
Există multe citate patristice pe această temă, dar nu ne vom ocupa de ele aici. Nici unul dintre Sfinții Părinți nu spune că facerea a fost lentă.
Sunt șase zile ale Facerii pe care ei nu le descriu ca pe un proces îndelungat. Ideea că omul ar fi evoluat din ceva inferior este total străină oricărui Sfânt Părinte. Dimpotrivă, ei spun ca făpturile inferioare au apărut mai întâi spre a pregăti tărâmul fapturii celei mărețe, care este omul, ce trebuia să aibă o împărăție gata făcută înainte de a veni. Sfântul Grigorie Teologul spune că omul a fost făcut de Dumnezeu în ziua a șasea, sosind pe pământul proaspăt zidit.