DESPRE VESNICIA CHINURILOR IADULUI
,,INVATACELUL: Am auzit pe unii crestini spunand ca iadul nu poate fi vesnic,  caci aceasta vesnicie ar contrazice bunatatea lud Dumnezeu.  
PREOTUL:  Noi stim cu buna intemeiere, din marturiile Sfintei  Scripturi, ca muncile iadului pentru pacatosi vor fi vesnice. Iata ce  zice Sfanta Evanghelie in aceasta privinta: "Atunci (la Judecata de  apoi) va zice (Imparatul) si celor de-a stanga: Duceti-va de la Mine,  blestematilor, in focul cel vesnic, care este gatit diavolului si  ingerilor lui" (Matei, 25, 41). Apoi, in continuare, aratand rezultatul  Judecatii de apoi, zice: "Si vor merge acestia (pacatosii) la osanda  vesnica, iar dreptii, la viata vesnica" (Matei, 25, 46). De asemenea,  Mantuitorul, voind sa defineasca vesnicia chinurilor iadului, le-a numit  "...gheena, focul cel nestins, unde viermele nu moare si focul nu se  stinge" (Marcu, 9, 43-48). Si in alt loc Mantuitorul, referindu-Se tot  la vesnicia chinurilor iadului, a zis: "Iar daca mana ta sau piciorul  tau te sminteste, taie-l si arunca-l de la tine, caci este mai bine  pentru tine sa intri in viata ciung si schiop, decat, avand amandoua  mainile si amandoua picioarele, sa fii aruncat in focul cel vesnic"  (Matei, 18, 8). Marele prooroc Isaia, adeverind realitatea vesniciei  focurilor iadului, a spus urmatoarele: "Si cand vor iesi, vor vedea  trupurile moarte ale celor ce s-au razvratit impotriva Mea, caci  viermele lor nu va muri si focul lor nu se va stinge. Si ei vor fi  pentru toata faptura priveliste de groaza" (Isaia, 66, 24). Iar Daniel  proorocul zice, aratand acelasi lucru: "Si multi dintre cei ce dorm in  tarana pamantului se vor scula, unii la viata vesnica, iar altii spre  ocara si osanda vesnica" (Dan., 12, 2). Cuvantul "multi" inseamna aici  "toti", fiind vorba de "multi" in inteles de multime a mortilor care vor  invia. 
INVATACELUL: Unii spun ca nu se poate ca chinurile iadului sa  fie vesnice, de vreme ce citim in Sfanta Scriptura: "Vrajmasul cel din  urma oare va fi nimicit este moartea" (I Cor., 15, 26). De aici ar  rezulta ca moartea - adica iadul - nu va fi. Deci, ceea ce se numeste  iad sau moartea cea vesnica nu va fi altceva decat o distrugere sau o  nimicire a celor pacatosi, spre a nu fi in veci (Apoc., 20, 9). Iadul  propriu-zis nu ar fi altceva decat ebraicul "seol" (groapa de mormant)  sau grecescul "hades" (infern, adica loc subteran, locuinta celor  morti). Iar expresia "foc" sau "chin" vesnic nu ar insemna ceva fara  sfarsit, ci numai o moarte, o aruncare in pamant. Caci omul nu are  suflet nemuritor si de aceea moartea insemneaza numai intoarcerea in  pamant. 
 
PREOTUL: Daca ar fi dupa aceasta intelegere, atunci nici  Judecata de apoi nu ar trebui sa mai fie, nemaiavand nici un rost. Noi  insa stim, atat din dumnezeiasca Scriptura, cat si de la sfintii parinti  si dascali ai Bisericii lui Hristos, ca Judecata cea de apoi urmeaza a  se face, mai ales pentru patru lucruri: 
 1) ca sa arate dreptatea lui Dumnezeu; 2) ca sa arate  nedreptatile oamenilor; 3) ca sa fie rasplatite faptele cele bune ale  celor drepti; 4) ca sa fie pedepsite cu chinuri vesnice pacatele celor  rai (Rom., 2, 5; II Petru, 3, 7; Iov, 34, 11 , Ps. 61, 11; 95, 13;  Pilde, 24, 12; Ecl., 11, 9; 12, 14; Ier., 17, 10; Matei, 16, 27; 13, 43;  25, 46; Isaia, 13, 11 s.a.). 
Daca omul nu este decat "pamant", fara suflet, muritor, cum  se face totusi ca unii vor invia? Si cum se face ca Mantuitorul ne  invata sa pretuim sufletul mai mult decat trupul si, de asemenea, sa nu  cautam spre cele ale trupului, ci spre cele ale sufletului, ca unele  care sunt - ca si sufletul - netrecatoare? Ti-am dat explicatii mai pe  larg la capitolul despre cinstirea sfintilor. Mantuitorul ne invata ca  sufletul nostru este mai scump decat toata lumea (Matei, 16, 26; Marcu,  8, 36) si ca este nemuritor (Matei, 22, 31; Marcu, 9, 4 s.a.).  Mantuitorul Hristos ne spune ca iadul este un loc de chin vesnic (Matei,  18, 8; Marcu, 9, 45; Luca, 16, 23-28; Apoc., 14, 10-11; 20, 10).  Dumnezeiasca Scriptura ne arata ca in iad sufera trupul si sufletul  chinuri vesnice (Deut., 21, 21; Marcu, 9, 43; Rom., 2, 9) si ca va  exista o osanda vesnica (Matei, 5, 22; 25, 46; Marcu, 3, 29; II Tes., 1,  9, Apoc., 14, 11; 20, 10; Isaia, 66, 24; 10, 26-27 s.a.). 
 
INVATACELUL: Mai este o parere, foarte veche, ca Dumnezeu  este atotbun, ca iubirea Lui este nemarginita fata de oameni si de aceea  este cu neputinta sa pedepseasca pe oameni cu chinuri vesnice. El le  este tuturor Tata, si ce fel de Tata ar fi, daca si-ar pedepsi fiii  neascultatori cu pedepse vesnice? Oare un tata nu este intotdeauna  iertator fata de fiii lui ? Cu atat mai mult Dumnezeu, Tatal nostru, va  fi iertator fata de noi. 
 
PREOTUL: Intr-adevar, Dumnezeu este iertator si indelung  rabdator fata de cei ce gresesc asupra noastra numai in viata aceasta,  fiindca numai acum este timpul nostru de indreptare, iar dobandirea  iertarii din partea Lui depinde de pocainta noastra, in viata de dincolo  insa, noi nu ne mai putem pocai (Ioan, 9, 4), deoarece acolo Dumnezeu  nu ne mai judeca dupa atotputernicia si iubirea Sa, ci dupa dreptatea  Sa, rasplatind fiecaruia dupa faptele sale (Int. Sir., 16, 16; Matei,  25, 35; 10, 41 s.a.). Daca Dumnezeu ar fi iertat toate pacatele  oamenilor fara dreptate, atunci ce rost ar mai fi avut ca El sa ne  infricoseze necontenit cu grozavia chinurilor celor vesnice, daca ele nu  ar exista? Cum ar fi cu putinta, oare, ca Dumnezeu sa ne minta pe noi,  in loc de a ne spune adevarat ? 
 
INVATACELUL: Totusi, cum se poate ca, pentru niste pacate  savarsite in viata trecatoare, de aici, sa primeasca cineva pedeapsa  netrecatoare? Aceasta pedeapsa trebuie sa fie, si sub raportul  durabilitatii, in proportie cu pacatul; un pacat trecator nu poate fi  pedepsit cu o pedeapsa eterna, caci aceasta ar constitui o judecata  nedreapta din partea lui Dumnezeu, Care se numeste drept si atotbun. 
 
PREOTUL: In cazul acesta, nici fericirea dreptilor nu ar  trebui sa fie vesnica, fiindca aceeasi proportie exista intre aceasta  fericire si faptele de vrednicie pe care ea le rasplateste. Sau poate ai  vrea ca rasplata si fericirea dreptilor sa tina o vesnicie, iar munca  si osanda celor rai sa fie vremelnice? Dumnezeu da fericire vesnica  pentru faptele cele bune facute de cei drepti vremelnic, pe acest  pamant, dar fiind Dumnezeu drept, pedepseste tot vesnic pe cei pacatosi  ce au pacatuit vremelnic. Pentru ce? Pentru ca urmarile pacatului  neispasit in viata de aici, prin pocainta corespunzatoare, raman vesnic  nesterse inaintea lui Dumnezeu; pentru ca si fata lui Dumnezeu - pe care  o defaimam noi facand pacate cu voie libera - nu are sfarsit intru  slava, putere, dreptate si intru toata desavarsirea insusirilor Sale. De  aceea chinul pentru pacate nu are sfarsit. 
 
Nu ai vazut sau nu ai auzit  atat ea cazuri intamplate chiar  in viata de aici, cand cineva, pentru pacatele facute intr-o clipa sau  intr-un minut, primeste osanda pe ani indelungati sau chiar pe viata,  pana la moarte? Caci nu durata de timp in care s-a savarsit greseala  este hotaratoare in stabilirea pedepsei, ci gravitatea ei si intentia.  Unul, cu o arma automata, secera sute de oameni intr-un minut, dar daca a  facut  atat ea ucideri nedrepte in acest timp, pentru fapta sa nu va fi  pedepsit numai un minut. Trebuie stiut ca cel ce moare in pacate grele  moare indepartat de Dumnezeu, iar in viata de dincolo nu se mai poate  indrepta (Ioan, 9, 4); acolo pacatele lui raman vesnice si de aceea si  chinul lui urmeaza sa fie vesnic. 
 
INVATACELUL:  Mai sunt si alte marturii in Sfanta Scriptura despre vesnicia chinurilor iadului ?  
PREOTUL: Sunt destule. Daca vrei sa le cunosti, citeste in  Sfanta Scriptura la aceste locuri: Matei, 18, 8; 23, 33; 25, 41-46;  Marcu, 9, 44; 3, 29; Luca, 3, 17; II Tes., 1,9; Evrei, 10, 27; Apoc.,  14, 11, 20, 10; Isaia, 33, 14; 66, 24; Dan., 12, 2 s.a"
Sursa:
 http://www.crestinortodox.ro/carti-o...lui-79928.html
		 
		
		
		
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Last edited by antoniap; 06.10.2013 at 19:13:52.
					
					
				
			
		
		
		
	
	 |