Citat:
În prealabil postat de BebeGeo
Am si eu o intrebare. Poate suna aiurea dar chiar sunt nelamurita.Stiu ca este porunca sa nu minti dar daca minti sau ascunzi adevarul ca sa ascunzi ca ai facut o fapta buna tot este pacat? Pentru ca in acelasi timp Mantuitorul ne indeamna sa nu lasam sa se vada faptele noastra bune inaintea oamenilor si sa le facem intr-ascuns.
|
Doamne ajută!
Cred că Mântuitorul Hristos ne cere, așa cum au mai scris și alți participanți la dezbatere, să fim discreți, smeriți cu faptele noastre bune, netrâmbițându-le în public.
Mă îndoiesc că Domnul Hristos ne-ar fi cerut să ținem ascunse faptele noastre bune cu orice preț (chiar cu prețul încălcării unei porunci, deci cu prețul rostirii unei minciuni), ca și cum acestea ar fi secrete. :)
În Mt6, 1, Domnul ne explică: "luați seama ca faptele dreptății voastre să nu le faceți înaintea oamenilor CA SĂ FIȚI VĂZUȚI DE EI".
Observați propoziția circumstanțială finală "ca să fiți văzuți de ei"?
Cu alte cuvinte, scopul faptelor noastre bune să nu fie construirea unei minunate imagini despre noi înșine în societate, căci "dacă am plăcea oamenilor, n-am mai fi robi ai lui Hristos" (Gal1, 10), , ci dragostea pentru Dumnezeu și față de semeni.
Tocmai de aceea, ni se cere să le ascundem: cu scopul exercitării smereniei, iar nu pentru că, în clipa în care cineva ar afla despre o faptă bună de-a noastră, gata, ne-am pierde răsplata. :)
Tot Domnul nostru Iisus Hristos ne îndeamnă să-L mărturisim în fața oamenilor (Mt10, 32; Lc12, 8 ș. a.), iar mărturisirea pentru Hristos se realizează nu doar prin cuvinte, ci și (mai ales!) prin fapte.
Dacă dorința noastră de a ascunde o faptă bună are drept izvor lăuntric smerenia și urmărește scopul întăririi în această virtute, atunci intenția noastră e binecuvântată de Dumnezeu.
Dacă, însă, aceeași intenție pornește din rușinea de a-L mărturisi pe Hristos... devine preferabil să strigăm cât ne țin puterile că am săvârșit acea faptă, pentru a învinge în noi, fără milă, tendința rușinoasă și lașă de a ne rușina de Domnul.
"Dumnezeu nu judecă fapta, ci intenția" - ne învață Sfinții noștri Părinți.
De aceea, cred că, smerindu-ne pentru faptele noastre bune, urmând discreția lui Hristos (Care, de câte ori săvârșea o minune, evita să fie văzut și chiar le poruncea celor vindecați să nu spună nimănui), avem, totodată, datoria exercitării discernământului duhovnicesc (dreapta socotință), pentru a împlini, cu la fel de multă râvnă, îndemnul Aceluiași Învățător suprem: "așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, încât ei, VĂZÂND FAPTELE VOASTRE CELE BUNE", să-L slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri" (Mt5, 16).
Să vadă oamenii faptele noastre cele bune, nu din laudele noastre (să nu fie!), ci faptele să fie atât de multe, atât de autentic creștinești, încât să atragă atenția fără voia noastră,
iar unicul nostru scop să fie, în orice faptă creștinească pe care o săvârșim,
NU SLAVA DEȘARTĂ, ci IUBIREA!
Domnul fie lăudat!