View Single Post
  #22  
Vechi 25.09.2013, 23:38:36
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iliegh Vezi mesajul
E vorba de iubirea de sine ? Eu asa vad dorinta de a trai vesnic. De ce ar crede cineva ca e asa important incat sa trebuiasca sa traiasca vesnic ? Ce beneficii i-ar aduce ? Si de ce ar trebui sa gandim in termeni de beneficii ?
Spui că "vezi" dorința de a trăi veșnic drept iubire de sine. Apoi aduci în discuție presupusul criteriu al importanței de sine. Acestea sunt amorsele tale, înțeleg, lentilele prin care interpretezi chestiunea. O.K.

De dragul adevărului, probabil ești de acord că această interpretare este una particulară. Adică sper să accepți că sunt și alte interpretări posibile, în baza altor amorse ori repere prin care se interpretează tendința omenească spre un Creator și aspirația omului spre veșnicie.

Înainte de a scrie o mărturisire personală ca răspuns la întrebările tale (pe care le consider firești, cu totul caracteristice cugetării omenești), permite-mi să-ți atrag atenția din capul locului la caracterul vicios/circular al explicației ipotetice pe care ai propus-o.
Spun "vicios/circular", în lipsă de alt termen, mai potrivit, pentru a mă referi la mecanismul explicației: o trăsătură omenească psihologică este explicată prin altă trăsătură omenească psihologică. Or, acesta este tocmai psihologismul, o formă printre altele a tendinței minții noastre de a reduce complexitatea condiției umane doar la însușirile ei psihologice.
Pentru ca o trăsătură a sufletului omenesc să fie explicată valid, este absolut necesar, însă, cel puțin în temeiul logicii cunoașterii (fac acum apel la epistemologie sau la filosofia gândirii), să luăm în calcul alte paliere ale ființării.
De exemplu, dacă voim să explicăm gândirea, pentru a nu pica în psihologism chiar înlăuntrul psihologiei, musai apelăm la:
- substratul cerebral (organic) al gândirii, anume activitatea lobilor frontali și parietali despre care neuropsihologia cunoaște astăzi o mulțime de lucruri (desigur nu pe toate);
- contextul cultural în care se desfășoară un act al gândirii;
- contextul social sau măcar psihosocial-interpersonal (cazul minim fiind al diadei);
- pentru credincioși, intervenția lui Dumnezeu.

Încercînd așadar să evit reducționismul psihologist, voi aminti că întreaga istorie a umanității, așa cum o cunoaștem din primele scrieri care au ajuns până la noi, dezvăluie preocuparea omului pentru aceste dileme.
Toată istoria culturii și întreaga istorie a religiilor ne stau la dispoziție pentru a cunoaște când, cum și ce au gândit și crezut oamenii despre nemurire și Creator. De la "gânditorul de la Hamangia" la Immanuel Kant, de la Buddha la Socrate și Iisus Hristos, omenirea primește varii învățături pe această temă.
Pentru gânditorul creștin, explicația este clară, fiind considerată una revelată de Însuși Dumnezeu. Biblia rezumă aceste învățături revelate care, înainte de a fi scrise, au fost împărtășite oamenilor prin profeți, prin Hristos, prin Apostoli și prin sfinții/cuvioșii care au împodobit Biserica până azi.

Orice om are de ales: acceptă învățătura creștină (pe care, dacă o aprofundăm, de-a lungul anilor, avem toate șansele să o găsim validă și minunată) sau continuă să emită ipoteze varii, muncindu-se să găsească un tâlc definitiv.
Mulți gânditori au dat mărturie că învățătura creștină este un liman de odihnă în infinit a cugetului omenesc. Citindu-i pe aceștia, de pildă pe filosofii care au devenit apologeți ai creștinismului (exemple Iustin Martirul și Filosoful sau Dionisie Areopagitul), vom găsi răspunsuri uluitoare la mai toate piedicile gândirii de până la Evanghelia lui Hristos (precum și din timpul care s-a scurs până azi).
În fine, cunoașterea răspunsului la aceste dileme are un caracter aparte: ea nu se desfășoară doar prin reflecție intelectuală, ci este deopotrivă simțită și trăită într-un mod anume. Adevărul este experimentat concret, cu întreaga ființă a omului.
Nu orice om poate avea acces deplin (experimentat) la aceste învățături, ci doar omul care, crezi sau nu, a fost străpuns în inima lui de Duhul lui Hristos. Această străpungere e o mare taină, pe care unii o trăiesc, alții nu. Ea poate surveni chiar în urma unei lecturi sau a unei convorbiri concrete cu un credincios. Este însă imposibil ca oamenii care nu au trăit taina străpungerii să înțeleagă până la capăt gândirea, simțirea, credința celor pătrunși de Duhul lui Hristos.
Cele două lumi sunt, practic, radical diferite, deși există Un Fir de comunicare între ele.
Cel care a fost purtat și în lumea credinței îl poate înțelege pe cel care încă mai caută, dar cel care nu a fost purtat încă, nu poate să-l priceapă pe cel credincios și din acest motiv îl reduce, în interpretarea de tip cerc vicios, la diverse determinări psihice sau de altă natură, nicidecum luînd în calcul Duhul lui Dumnezeu, pe care din păcate, necunoscîndu-L Îl neagă sau, în cel mai "bun" caz, Îl ignoră.
Nemurirea și conștiința Creatorului sunt daruri pe care Dumnezeu le face omului, pentru a-l bucura, a-l ferici, a-l desăvârși, a-l împlini.

P.S. Dacă nu mă înșel, cred că ți-ar fi de folos, pentru o atingere mai consistentă a prospețimii sufletești, să citești câteva capitole dintr-o carte "tare". Dacă Psalmii, de pildă, nu te-au mișcat în momentele mai tensionate ale vieții de până acum (poate nu i-ai avut atunci la îndemână sau poate nu ai crezut că îți vor aduce vreun beneficiu, vreo împrospătare), mă hazardez și îți propun să citești din Filocalia vol.X - Sfântul Isaac Sirul, "Cuvinte despre nevoință". Îmi pare foarte probabil ca orizontul și miezul gândirii tale să sufere un adevărat șoc, unul fericit, binecuvântat, din care vei ieși, dacă nu cu totul deschis spre alte orizonturi, cel puțin cu senzația durabilă a unei reîmprospătări autentice în întreaga ființă. M-aș bucura să se întâmple chiar așa, ba chiar pariez pe asta!...:)

Last edited by cezar_ioan; 25.09.2013 at 23:52:54.
Reply With Quote