După patima cea de bună voie a Domnului nostru Iisus Hristos, după  Învierea și după Înălțarea Lui la ceruri, era în Cezareea Palestinei un  sutaș, anume Corneliu, de neam din Tracia. Acesta fiind în întunericul  necredinței, avea lucrările luminii și, deși era păgân, a viețuit ca un  creștin, și pe Hristos, pe care nu-l știa, prin milostenii îl cinstea.  Viețuind în mijlocul lumii celei rele, s-a făcut bun, precum  mărturisește de dânsul Sfântul Apostol și Evanghelist Luca, în faptele  Apostolilor, zicând: "Un bărbat oarecare era în Cezareea, anume  Corneliu, sutaș, din cetatea care se cheamă Italia; fiind cucernic și  temător de Dumnezeu, cu toată casa sa, făcea milostenii multe la săraci,  și se ruga lui Dumnezeu totdeauna" (Fapte 10,1-2). Deci, n-a trecut cu  vederea Dumnezeu aceste fapte bune ale lui, ci a binevoit a-l lumina pe  el cu lumina credinței și a-l aduce în cunoștința adevărului, că  lucrările lui cele bune să nu se acopere de întunericul necredinței.  Acest bărbat temător de Dumnezeu, rugându-se lui Dumnezeu în casa sa,  într-una din zile, a văzut că i s-a arătat lui îngerul lui Dumnezeu,  spunându-i că rugăciunile și milosteniile lui au ajuns înaintea lui  Dumnezeu și poruncindu-i să trimită în Ioppi după Simon, care se chiamă  Petru, și de la dânsul ceea ce va auzi, aceea să facă. Iar el, îndată a  trimis cu rugăminte să cheme pe Petru. Deci, mergând trimișii la Ioppi,  s-a suit Petru în casa de sus, ca să se roage în ceasul al șaselea din  zi și fiind foarte flămând, a avut o vedenie care îl îndemna să nu se  îngrețoșeze a merge la acel bărbat de alt neam din cei netăiați  împrejur, pentru că nu se amestecau evreii cu alte neamuri, ci se  îngrețoșau de dânșii. Vedenia lui Petru a fost astfel: Un vas oare-care  ca o masă de pânză, legată în patru colțuri, se pogora de trei ori din  cer, și un glas îi poruncea lui Petru că cele ce se află în vas, cele cu  patru picioare de pe pământ și fiarele și târâtoarele, precum și  păsările să le junghie și să le mănânce. Lepădându-se Petru, a zis că  niciodată n-a mâncat ce este necurat. Atunci, glasul din cer i-a zis:  "Cele ce Dumnezeu le-a curățit, tu nu le spurca" (Fapte 10,15). Această  vedenie era semnul întoarcerii la Creștinism al lui Corneliu și al  celorlalte neamuri. Foamea lui Petru a însemnat foamea cea scrisă de  Proorocul Amos: "Nu foame de pâine, nici sete de apă, ci foame de  auzirea cuvântului Domnului" (Amos 8,11). Și o foame că aceea era în  casa lui Corneliu și a tuturor limbilor. Că precum do-rea Petru acea  pâine trupească, așa doreau aceia pe cea sufletească. Vasul cel de patru  colțuri legat închipuia biserica Lui care prin patru Evangheliști s-a  întărit în credință.Continuarea - 
http://www.doxologia.ro/viata-sfant/...rneliu-sutasul                 