View Single Post
  #2  
Vechi 02.09.2013, 04:25:34
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

În prealabil postat de antoniap:
"Iisus ne invata sa ne luam crucea (vietii) si sa-L urmam, sfintii ne invata sa obtinem maximum de avantaje duhovnicesti din orice ispita. Psihologul ne invata sa incercam cumva sa evitam crucea, sa fugim de ea. Aici e loc de comentarii."


Într-adevăr, e de discutat. Pe un topic aparte.
Deocamdată spun doar că am întâlnit de multe ori această perspectivă, acest mod de interpretare a raportului dintre Hristos Domnul și ... psiholog.
Raportul e din capul locului comic (prin amestecarea diferențelor de nivel - între Dumnezeu și pământeanul din domeniul psi) și totodată generator de variate confuzii.

O astfel de perspectivă își are rădăcinile, cred, în lipsa de cunoștințe a oamenilor cu privire la profesiile psi. În țara noastră circulă multe mituri legate de psiholog: ba că e un fel de dumnezeu, ba că are puteri magice, ba că e un om foarte inteligent și omniștient, ba că nu are defecte ori probleme personale, ba că îți citește gândurile, ba că e viclean, ba că e manipulator (și este, uneori! în sens terapeutic, însă, precum doctorul sau părintele, în unele situații), ba că e adversar al Bisericii etc.
Sursa majoră a acestei reprezentări eronate o constituie, cred, insuficienta și incorecta popularizare a serviciilor psi de către psihologi. Ce se face acum în școli și mai ales în media e mai degrabă generator de confuzii, decât de clarificare.
Poate, cu anii, s-or mai schimba lucrurile.

O altă posibilă sursă a confuziei poate fi, însă, chiar neînțelegerea, fie și la nivel bazal, a Dumnezeirii. Nu se poate să Îl cunoști pe Dumnezeu, fie și din auzite și totodată să mai crezi că psihologii sunt o echipă/formație/breaslă specializată în a-L concura, ori contrazice, în mod programatic, pe Dumnezeu.

Ar mai fi și "obiectul" de studiu și de intervenție al psihologilor: sufletul omenesc. În mod tradițional, perspectiva de abordare a sufletului a fost religioasă și filosofică. Raportat la această tradiție, psihologia face anumite delimitări din capul locului. Pentru a ști ce e un psiholog (și ce e psihologia), e important mai întâi să înțelegem ce nu este.
O variantă tristă a acestei nedelimitări se află chiar la slujitorii Bisericii, uneori.
Un părinte foarte prețuit la noi în țară a spus răspicat la Trinitas TV, criticînd o tendință destul de răspândită la noi, din păcate: slujirea preotului nu e în nici un caz să facă psihologie. Ci duhovnicie.
Dar unii nu pricep, deocamdată, diferența.

În fine, trebuie să adaug și o opinie personală pe care mulți nu o vor accepta, probabil: în țările apusene, psihologia (mai întâi prin disciplinele de origine, de orientare psihanalitică) a dat tonul acestor confuzii (Freud era ateu într-o lume catolică, iar Jung fiu al unui pastor protestant) iar Biserica i-a ținut isonul. Cred că este o limită serioasă a B.C. și a B.P modul în care a propulsat psihologia, oarecum pe aceeași treaptă sau, în imediată tangență, cu Biserica. Au ajuns chiar să gândească, culmea aberației, că psihoterapia e o etapă indispensabilă (o condiție necesară) a înduhovnicirii și mântuirii omului.
Un creștin răsăritean nu vede în ruptul capului lucrurile în acest mod.
Este o gravă neînțelegere la mijloc. Însă noi, ortodocșii, ar trebui să nu ne așezăm în replică - la polul opus al fraților apuseni.
Ci ar fi nimerit și folositor să punem fiecare lucru la locul lui și să ne folosim, după situație: de psiholog, atunci când problemele noastre sunt de competența psihologului, respectiv de duhovnic atunci când ne confruntăm cu ispite și încercări de natură, evident, duhovnicească.
Reply With Quote