Într-adevăr, Pelerinule.
Apoi, în "Deuteronomul" întrezărim scopul acelor practici tradiționale evreiești - unul pedagogic, întrucât practica zeciuielii implică și deprinderea omului cu frica de Dumnezeu: "ca să te înveți a te teme de Domnul Dumnezeul tău în toate zilele". (Deut. 14, 23)
Reluînd mereu, ca un Părinte iubitor, legământul cu poporul ales, Dumnezeu îi îndeamnă pe oameni să mențină și să sporească lucrarea duhovnicească. Frica de Dumnezeu, ca scop principal al activității din Templu, este dublată și de rodul acesteia: "mănâncă acolo înaintea Domnului Dumnezeului tău și te veselește, tu și familia ta." (Deut. 14, 26)
Tatăl îi vrea așadar pe copii, adunați laolaltă, cu El și cu întreaga familie, pentru a lua masa și a se veseli!
În acest sens al bucuriei pe care omul o poate trăi doar Acasă (în templu), doar în intimitate cu Dumnezeu, cheamă Domnul pe poporul Său.
Dar, așa cum bine ai punctat, Pelerinule, cu timpul poporul s-a răcit, a pierdut sensul dintâi al Legământului și, răcinud-se cu inima a desacralizat, pur și simplu, actul inițial, sacru, duhovnicesc. (Întâlnim, iată, o situație pe care azi noi o numim secularizarea Bisericii.)
Cu câtă durere, oare, Fiul lui Dumnezeu vede cum stau lucrurile în Templu?...
În loc ca oamenii să se apropie de Dumnezeu și să sporească în lucrarea duhovnicească, mâncînd și veselindu-se în dar, ei se ocupă, la modul cel mai lumesc, cu afacerile economice.
În gestul Domnului întrezărim, poate, nu atât furia împotriva unor bișnițari (dacă putem afirma așa, întrucât ei aveau îndrumare chiar din Deut. 14, 24-26 spre a cumpăra "boi, oi, vin, sicheră și orice îți poftește sufletul tău"), cât mai ales amărăciunea și gestul aprig, prompt, spre trezirea din alunecarea ori căderea evreilor din demnitatea sortită lor: aceea de aleși pentru o lucrare duhovnicească de excepție, unică în istoria lumii.
Este gestul unui Tată îndurerat și al unui Învățător hotărât să îndrepte lucrurile pe făgașul lor binecuvântat.
|