View Single Post
  #417  
Vechi 30.08.2013, 22:16:40
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit




BRÂUL MAICII DOMNULUI, COMOARA DE MARE PREȚ A VATOPEDULUI

Cea mai mare comoară a Vatopedului o reprezintă Brâul Maicii Domnului, țesut din păr de cămilă (Irinarh Șișman, care l’a văzut îndeaproape, „cu binoglu”, spune că „e din două bucăți și îi țesut din ațe de păr de cămilă, și în mijloc îi cusut cu ațe de aur de mâna împărătesei Zoi, care au primit tămăduire de la acest sfânt brâu”) chiar de către cea care a luat în pântecele ei pe Cel necuprins, spre mântuirea noastră.

Dăruit în chip minunat apostolului Toma, care venea prin văzduh către locul unde fusese înmormântată, el a fost în acest chip și semn al ridicării Preacuratei la cer. Pentru o vreme, brâul sfânt a rămas în Ierusalim și tot aici s’a întors, grație credinciosului împărat Theodosie cel Mare (379-395), după ce un timp a zăbovit în Cappadocia. Cel care l’a adus la Constantinopol în anul 395, a fost tocmai Arcadius, fiul lui Theodosie cel Mare și cel despre care se spunea că a fost salvat dintr’o furtună pe mare, chiar de Maica Domnului (Vatos-paediou – copilul din tufișuri). A fost păstrat în Nea Roma de mai multe biserici: mai întâi în cea a Sfinților Apostoli, apoi în ctitoria împărătesei Pulcheria, Vlaherne (până în timpurile lui Justinian aici s’a aflat la loc de cinstire împreună cu „broboada, acoperământul capului” – de la care vine sărbătoarea Acoperământului Maicii Domnului din 1 octombrie), Chalkopatri (de la anul 565) și Hagia Sophia. Zoë, soția lui Leon cel Înțelept (886-912), a fost vindecată de duhuri necurate prin puterea acestui sfânt brâu („Zoi, avea boala epilepsiei și s’a închinat la sfântul brâu, puindu’l pre ea și s’a făcut sănătoasă”) și în semn de prețuire și recunoștință, l’a cusut cu fir de aur și l’a reașezat în racla în care’l pusese Arcadius (eveniment marcat în calendarul ortodox la 31 august).

Vlahii și bulgarii lui Ioniță Caloian iau din Constantinopol neprețuita cingătoare a Maicii Domnului („biruind pe Alexios Angelos al III-lea, ca recompensă de despăgubire a luat… cinstitul brâu”), pentru ca aceasta să fie dăruită în veacul următor mănăstirii Vatopedou, de către cneazul sârbilor Lazăr I Hrebeljanoviæ 1372-1389 („Lazăr, cu adjutorul lui Dumnezeu, regele Sîrbiei și împărat al grecilor, dăruiesc această sfântă cruce cu brâul Maicii Domnului monastirei Vatopedului, a împărăției mele anul 1389”, scrie pe dosul unei cruci păstrate în mănăstire.). Se pare însă că basileul Ioan VI Kantakuzenos (1347-1354) – monahul Ioasaf de mai târziu, apărătorul isihasmului și al sfântului Grigorie Palamas (pe care l’a și răscumpărat din robia turcească!) – și nu craiul sârb, a adus cele trei părți ale brâului Maicii Domnului spre păstrare vatopedinilor. Eruditul monarh și monah avea să moară la Mistra în 1383, însă neprețuita cingătoare a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, n’avea să mai părăsească sfânta mănăstire athonită, decât pentru binecuvântate pricini (cum a fost cea în care a îndepărtat ciuma din 1813 de pe pământurile Valahiei, sau holera din imperiul otoman, la 1871).

Două părți mai mici ale brâului au fost dăruite la 1522, mănăstirii de maici Kato Xenias (din eparhia Volosului), bucata cea mai mare fiind păstrată și astăzi la Vatopedu într’un sipet de argint, frumos lucrat de meșterii Ungro-Vlahiei secolului al XVIII-lea. Marea prețuire pe care au arătat’o dintotdeauna românii acestui veșmânt al Fecioarei Maria s’a materializat într’un paraclis cu hramul „Brâului Maicii Domnului”, zidit în mănăstirea athonită de binecredinciosul voievod Neagoe Basarab în timpul domniei sale (1512-1521), refăcut apoi, tot cu danii românești la 1796 și înzestrat în veacul al XIX-lea cu o remarcabilă catapeteasmă nouă.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote