Monahia Teodora Amariei, stareța mănăstirii Peștera din județul Neamț
Ce este virtutea dragostei creștine?
Despre dragoste ca virtute creștină s-a scris și se vorbește mult, însă puțini sunt cei care o cunosc cu adevărat. Consider că cei mai îndreptățiți să vorbească despre această virtute sunt cei care ard pentru Dumnezeu, ard de dorul și dragostea Lui, adică asceții și marii rugători. Iată, de pildă, ce ne îndeamnă Însuși Domnul Hristos, prin apostolul iubirii – Sfântul Ioan: „Aceasta este porunca Mea: să vă iubiți unul pe altul precum v-am iubit Eu” (Ioan 15, 12). Iar în altă parte spună că „Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul său să-l pună pentru prietenii săi” (Ioan 15, 13), căci „Dumnezeu așa a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat, ca oricine crede în El, să nu piară, ci să aibă viață veșnică” (Ioan 3,16). Acesta este modelul autentic de iubire – Hristos. Toți sfinții, drepții și mărturisitorii au avut acest desăvârșit model.
„Virtutea dragostei se naște în om din multă nevoință, smerenie și rugăciune”
Care este legătura dintre dragoste și celelalte virtuți teologice?
Toate virtuțile se agonisesc cu multă osteneală, însă cel care a dobândit dragostea, se face asemănător lui Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire, după adevărata mărturisire a Sfântului Ioan Evanghelistul: „Cel ce nu iubește, n-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire” (Ioan 4, 8). Dragostea ca virtute teologică este cea mai mare dintre toate, deoarece, prin natura sa, le implică pe celelalte virtuți. Nu poți să iubești dacă nu ai credință puternică și statorică, nu poți să iubești pe Dumnezeu și pe aproapele dacă nu ai spirit jertfelnic, nu poți să iubești dacă nu ai smerenie, nădejde, supunere, ascultare, răbdare îndelungă, bărbăție și multe altele.
Prin ce este dragostea mai mare decât celelalte virtuți?
Dragostea este mai mare decât celelalte virtuți în primul rând prin izvorul său, care este Însuți Dumnezeu și apoi prin puterea, roadele și durata ei, pentru că dragostea „nu piere niciodată” (I Corinteni 13, 8). Dragostea creștină este de la Dumnezeu și este dată omului în dar. Fără puterea dragostei, credința slăbește, iar nădejdea se ofilește și scade mereu. Virtutea dragostei se naște în om din multă nevoință, smerenie și rugăciune. Dragostea este podoaba cea mai frumoasă cu care Dumnezeu înveșmântează inima înfrântă și smerită.
Fericitul Augustin are un aforism folosit din ce în ce mai des: „Iubește și fă ce vrei!” Cum trebuie înțeles acest îndemn?
Dacă-L luăm ca model pe Mântuitorul nostru Iisus Hristos, vedem că El, ca Dumnezeu adevărat și ca om adevărat, S-a purtat cu multă delicatețe și dragoste față de făptura Sa. A biciuit viciul, dar nu omul, a mustrat păcatele, dar pe păcătoși i-a ridicat și i-a iertat dacă s-au smerit, dacă i-au cerut ajutorul și iertarea. Doar pe fățarnici i-a mustrat aspru și fără menajamente. În toate poruncile și legile dumnezeiești, se vede clar mila și iubirea de oameni a lui Dumnezeu, căci toată Legea și toți Proorocii se rezumă la porunca dragostei: „Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din tot sufletul tău și din tot cugetul tău, iar pe aproapele tău ca pe tine însuți”. Aceasta este dragostea creștină.
Iată ce spune unul dintre marii isihaști athoniți, Gheron Iosif: „Când harul te umbrește și suflarea lui Dumnezeu, care este sufletul nostru, se înalță aprinsă de dragoste, atunci se realizează unirea dumnezeiească. Și atât de mult se afundă sufletul în Dumnezeu, încât nu se mai cunoaște și nu se mai distinge unul de celălalt, ca soarele și lumina sau ca focul și fierul înroșit care se unesc cu aevărat”. Iar Sfântul Simeon Noul Teolog afirmă: „O, dumnezeiască iubire, unde Îl ții pe Hristos? Unde Îl ascunzi pe El? De ce L-ai luat pe Mântuitorul lumii și te-ai depărtat de la noi? Deschide-ne și nouă nevrednicilor ușa ta cea mică pentru ca și noi să-l vedem pe Hristos Cel ce a pătimit pentru noi și să credem că prin milostivirea Lui, nu vom mai muri după ce L-am văzut”.
Avem atâta „nor de mărturii” ale sfinților despre această mare virtute pentru că ei au cântat-o, au lăudat-o și mai ales au practicat-o.
„Să ne rugăm mai mult și să criticăm mai puțin”
Care este raportul dintre iubire și dreptate?
Din păcate, omul contemporan este atât de plin de sine, încât nu mai vede frumusețea din jurul său; el se vede doar pe sine, că este nedreptățit, că nu este iubit sau ajutat și nu mai are ochi pentru suferințele altuia. Foarte puțină lume Îi mai mulțumește lui Dumnezeu pentru bune și pentru rele, cum făcea dreptul Iov. Mereu dorim ca Dumnezeu să ne dea și cerem multe, dar când vine vorba să ne dăruim lui Dumnezeu trup și suflet, atunci începem să ne scuzăm și să aruncăm vina pe societate. Dar de ce nu aruncăm vina și pe noi înșine, pentru că și noi facem parte din societatea acestui timp? Nimeni nu are dragoste dacă vedem doar răul celor din jur.
Care sunt mijloacele prin care se poate întări și înmulți dragoastea?
Focul dragostei dumnezeiești se menține numai și numai cu rugăciune multă, făcută cu inima și nu numai cu mintea, făcută cu sinceritate, cu generozitate, cu deschidere față de Dumnezeu și față de oameni. Dacă ne-am ruga mai mult și am critica mai puțin, atunci vom putea cânta împreună cu marele apostol Pavel cel mai frumos imn de laudă adus acestei mărețe virtuți: „De aș grăi în limbile oamenilor și ale îngerilor, iar dragoste nu am făcutu-m-am aramă sunătoare și chimval răsunător. Și de aș avea darul proorociei și tainele toate le-aș cunoaște și orice știință și de aș avea atâta credință încât să mut și munții, iar dragoste nu am, nimic nu sunt. Și de aș împărți toată avuția mea și de aș da trupul meu ca să fie ars, iar dragoste nu am, nimic nu-mi folosește. Dragostea îndelung rabdă, dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește. Dragostea nu se poartă cu necuviință, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândește răul. Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă. Dragostea nu cade niciodată” (I Corinteni 13, 1-8).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|