View Single Post
  #388  
Vechi 11.08.2013, 03:13:05
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Mii și mii de cărți, tratate, articole, mii și mii de oameni dedicați acestui domeniu (psihologia învățării, psihologia gândirii, psihologia memoriei, psihologia dezvoltării), mii de ani de experiență practică, de reflecție, de căutări, de ipoteze, de soluții parțiale - toate acestea există, sunt reale și așteaptă ca un om, Cătălin din Brașov, dealtfel ca oricare alt om de pe Terra, să le acorde o cât de mică atenție. Spre însăși îmbogățirea bazei lui de cunoștințe, spre lărgirea comprehensiunii, a cunoașterii - nu spre altceva.
Gândește-te, dacă argumentul meu nu te poate deschide, câți sfinți și cuvioși au deținut cunoștințe precise despre ... cunoștințe. Nu erau niște suflete goale închise în ignoranță, ci mari spirite, făclii aprinse ale Duhului, cărți vii.
Ei bine, mulți dintre aceștia s-au frământat să cunoască mintea și sufletul, stihiile omului, componența și funcționarea, așa cum mulți s-au frământat să cunoască trupul, legile lui, creșterea, boala, sănătatea etc. Și Domnul i-a răsplătit pentru efortul lor.
Crezi că Sfântul Isaac Sirul, de pildă, nu ar înțelege ce spun eu despre cunoștințe, ca fapt subiectiv, conținut al sufletului omenesc, pe care le deosebesc de literele dintr-o carte, fie ea și ziditoarea carte de catehism?
Crezi că Sfântul Maxim Mărturisitorul ar reduce viața spiritului omenesc la câteva însemnări pe-o hârtie, fără a trece dincolo de literă, în duh? Căci asta și sunt cunoștințele: duh! Făr de care nici nu am fi după chipul lui Dumnezeu. Iar nu semne goale, pe care dealtfel Mântuitorul le-a ridiculizat odată pentru totdeauna când a scris ceva pe nisip...
Cum nu te cutremuri când citești unele ca acelea notate, despre minte, atât în Scriptură cât și de către sfinții pomeniți precum și de către alți oameni dumnezeiești precum Vasile Cel Mare, Grigorie Palama, Ioan Damaschin și mulți alții?

Cunoștințele (care alcătuiesc dreapta credință, ortodoxă) sunt o componentă a sufletului creștinului, duh prezent simultan în toți credincioșii: idei (de credință), înțelesuri complexe (ale dreptei credințe), teorii (din universul dreptei credințe), valori (creștine), convingeri (creștine), scopuri (întru mântuire) etc.
Ele nu sunt simple litere negre pe o coală albă, pe care să le credem noi, de dragul miopiei și al lenei, ca fiind cunoștințe dintr-o carte. În cărți nu există cunoștințe!!! Acolo, în carte, e doar stimulul, semnul, designantul, semnificantul.
Când omul întâlnește semnul/semnificantul (prin intermediul simțurilor și prin zvâcurile memoriei), el începe, în funcție de întreaga lui structură de personalitate (procese perceptive, reprezentări, gândire, memorie, imaginație, limbaj, caracter, temperament, inteligență etc., etc., etc.) să producă (DA!) informații, înțelesuri, sensuri - unele dintre ele fiind tocmai cunoștințele despre care vorbesc aici (altele sunt doar imagini trecătoare, momentane, care pier din câmpul procesărilor semantice, avînd un rol al lor, însă efemer).

Fă, te rog, deosebirea dintre semnificant și semnificat!
În cărți, oricare ar fi, nu sunt cunoștințe, ci doar semne! Indicatoare, degete îndreptate spre sufletul cititorului, care îl ajută să elaboreze anumite înțelesuri (precum școlarul care a descoperit, teribil lucru, uimitor pentru el, că semnul a înseamnă a, prima literă din alfabet, care intră în alcătuirea cuvintelor avion și mama etc.), încorporate treptat în concepte, categorii, scopuri, teorii etc. - într-un cuvânt: în cunoștințe.
Semnele dintr-o carte, de pildă din Sfânta Scriptură, sunt doar stimuli pentru persoana ta sau a mea, sau a oricărui cititor. Intrînd în relație cu aceste semne, omul poate construi informații despre semnificatul acestor semne/semnificante. Aceste informații, conținuturi ale minții lui, ale sufletului lui, poartă numele de cunoștințe.
De exemplu, întâlnind în Sfânta Scriptură succesiunea următoare de semne: Iisus Hristos,
eu cititorul, ca dealtfel orice om capabil să citească, pot construi un univers, treptat, de date/informații etc. despre ceea ce semnifică acest semnificant - Iisus Hristos, adică despre Cel semnificat aici prin succesiunea de litere.
Astfel, succesiv, prin mii și mi de experiențe de comunicare, omul ajunge să construiască cunoștințe în legătură cu Mântuitorul, îmbogățindu-și sufletul, inițial gol de cunoștințele drepte credințe. Care, repet, nu se află în cărți ca și cunoștințe gata confecționate, ci numai ca semne, propuneri, porți spre universul cunoștințelor, univers pe care și-l construiește fiecare, prin harul Domnului.

Tocmai din acest motiv, deși textul e unul singur, de pildă Evrei 1,1, sunt mii și mii și milioane de cunoștințe create în oameni (câte pălării atâtea cunoștințe), care sunt construite de și în sufletul fiecărui cititor în întâlnirea cu unul și același text.

Cum însă, în virtutea acestei uriașe diversități de re-prezentare a textului în subiectivitatea omului, ne mai și înțelegem între noi, mai cădem și de acord asupra unor termeni ori chiar semnificații/concepții/teorii, asta e deja poveste mare, pe care, dacă dorești, o poți cerceta studiind psihologia limbajului, semiotica și multe alte domenii conexe. Precum și cugetînd la asta, rugîndu-te, chiar...

Eu unul cred că numai Duhul Sfânt face posibilă această comunicare comprehensibilă între ființe atât de diferite înlăuntrul lumii subiective a fiecăruia.
Ca și la Cincizecime, când s-a petrecut acel uimitor fenomen lingvistic pe care, de fapt, eu nu îl văd cu nimic diferit în esența lui de ceea ce se întâmplă chiar acum: tu, cititor al textului meu aici, acum, înțelegi (semnifici și resemnifici, interpretînd) literele și cuvintele și propozițiile tastate de mine aici.
Acolo a fost, să zic așa, o mega-jucare în scenă a ceea ce se face dintotdeauna între oameni: comunicare/înțelegere reciprocă, în ciuda unor universuri subiective cu totul unice și originale, așa cum erau participanții la prima manifestare în chip văzut a Bisericii, întemeiate de Hristos prin Jertfă, pe Cruce.
Comunicare posibilă numai prin Duhul Sfânt, Duhul comuniunii între oamenii distincți, dovadă a Iubirii.
S-a demonstrat clar atunci, acolo, ca să avem dovadă incontestabilă despre puterea Duhului în și între oameni.

Restu-i duh de dezbinare. Întunecare.
Cartea, ca ansamblu de semne (sub forma literelor, cuvintelor, propozițiilor, frazelor și a altor structuri de organizare a semnelor), constituie un mijloc de comunicare. Un "truc", o găselniță strălucită astfel încât o persoană care nu se află în contact direct cu o altă persoană, să poată comunica, totuși, prin intermediul cărții.
Scrisul, de mână sau de tipar, așa cum întâlnim într-o carte, joacă rolul acestui intermediar făcînd posibilă comunicarea dintre persoanele care nu se află în relație directă, interpersonală.
Omenirea posedă așadar un vast sistem de semne care sunt coduri pentru comunicare. Condiția pentru a comunica prin astfel de semne este să le cunoaștem "cheia", semnificația. Dacă nu știu ce înseamnă a, sau, de pildă, aleph în ebraică, nu am cum să comunic cu un semen de-al meu care scrie către mine a sau aleph. Nu văd decât o structură figurativă, mai simplă și nu prea frumoasă în cazul lui a, mai complexă și mai armonioasă în cazul lui aleph (după cum și Designatul desemnat prin aleph e cu mult mai complex și mai armonios...:)

Semn după semn, cuvânt după cuvânt, receptorul unui text începe să elaboreze înțelesuri, ajungînd, astfel, chiar la cunoștințe (idei, teorii etc.) Lectura unui text este o activitate, avînd nu doar motiv și scop ci, subliniez, un caracter esențial activ, constructiv, implicînd o mare parte din subiectivitatea cititorului (adică punînd în mișcare, în procesare, stihiile sufletului). Elaborarea de înțelesuri este cum îi spune și numele latinesc: o muncă, un travaliu, o transpirare (din latinescul "laboro-laborare", parcă).

Dar cine și de ce comunică în acest fel?
O persoană care deține cunoștințe comunică prin semnele textului cunoștințele respective, cu speranța că un alt om, care nu se află de față, va decripta semnele grafice și va construi și el cunoștințe, dacă se poate aflate în relație de izomorfism, cel puțin, cu propriile cunoștințe ale emițătorului. (Acum, e cu totul altă poveste dacă acele cunoștințe sunt în corespondență cu realitatea sau sunt false, integrale sau parțiale etc.)

Un om luminat de Duhul lui Hristos, să spunem Apostolul Matei, deține un univers de cunoștințe în legătură cu Persoana Mântuitorului și cu întâmplările din timpul vieții Lui pământene. Cum va face oare să ni le transmită și nouă pentru ca, la rândul nostru, să căpătăm și noi cunoștințele dreptei credințe?
Așa cum știm, a făcut-o prin scris. A făcut apel la o serie de semne (litere, cuvinte, varii construcții ale limbajului scris, reguli gramaticale etc.) și astfel, prin ceea ce a rezultat - textul Evangheliei după Matei, a făcut posibil ca și noi, citind și decriptînd textul, să dobândim cunoștințele dreptei credințe.

Când spun "să dobândim", nu mă refer la un proces pasiv, cum ar crede careva care consideră că în cartea lui Matei ar fi gata prezente cunoștințele respective, ci la un proces activ, acela la care participăm cu toată ființa noastră când, pornind de la textul scris de Sfântul Apostol elaborăm cunoștințele personale ale dreptei credințe.

Similar, dealtfel, a procedat Însuși Dumnezeu cu tablele lui Moise, precum și Îngerul, când a scris textul sfintei rugăciuni "Cuvine-se cu adevărat..." Dumnezeirea nu ne-a oferit cunoștințe de-a gata, ci, din Cunoștința Sa, Dumnezeu ne-a propus să ne formăm și noi cunoștințe, iar pentru aceasta a folosit ca mijlocitor pe Moise și semnele cărora noi oamenii le construisem deja, prin convenție, un anumit sens - cel al limbii respective (ebraică, respectiv greacă).
Îngerul, însă, a scris personal în piatră, folosind tot semne, comprehensibile omenește.

Last edited by cezar_ioan; 11.08.2013 at 03:22:09.
Reply With Quote