http://cristiboss56.blogratuit.ro/Pr...a-b1-p2064.htm
Există în om un instinct infailibil de a discerne binele de rău. A fi onest cu tine și cu viața ta în general presupune frecvent o deschidere largă în fața suferinței. Aceasta determină, poate, ca onestitatea să fie ceva mai rară în zilele noastre?
La o discuție la care am asistat, în care s-a vorbit despre onestitate, s-a spus că ea înseamnă a fi cinstit, corect și incoruptibil, calități raportate la baza de principii în care credem și la care aderăm. S-a spus că este o calitate morală de mare preț, ce presupune judecată dreaptă și un acord între ceea ce simțim, spunem și facem. Poate presupune durere și o renunțare la binele personal, în virtutea a ceea ce credem. Este o trăsătură de caracter lucrată de-a lungul vieții, nu moștenită genetic și deși noțiunile se pot ușor confunda, este cumva diferită de sinceritate. Afirmația aceasta poate contraria, dar cunoaștem probabil situații de viață în care am fost onești, chiar alegând să nu fim total sinceri, cel mai adesea ca să nu rănim. Am fost onești față de principiul nostru de a pune binele celuilalt pe o treaptă importantă a valorilor pe care le respectăm.
Sinceritatea ca scuză pentru a-l lovi pe celălalt
Onestitatea folosește sinceritatea, dar e mai mult decât atât. Sinceritatea poate fi privită astfel și ca o alegere, care diferă cu situațiile și relațiile care o generează, pentru că există limite până la care o putem folosi. Aceste limite sunt date natural de răspunsul la întrebările: dacă alegând sinceritatea totală urmăresc un bine, un ajutor sau îmi rănesc aproapele? Deci sinceritatea poate avea fețe, dar onestitatea este una singură. Fețele sincerității și limitele până la care o putem folosi nu sunt întotdeauna ușor de distins. Poate pentru aceasta Dostoievski afirma că „nu există lucru mai greu decât sinceritatea“.
Putem ști absolut sigur că tot ceea ce spunem aduce cu adevărat un bine, nu rănește și este de ajutor? În unele ocazii, poate mult mai frecvente decât am putea crede, acest răspuns rămâne o necunoscută, chiar și în fața celor mai bune intenții, motiv pentru care se cer folosite cel puțin două ajutoare de seamă. Să cântărim cu atenție cuvintele rostite și să le îmbrăcăm în blândețe, pentru că putem transmite același mesaj în moduri foarte diferite. Deci, să nu folosim sinceritatea ca scuză pentru a-l lovi pe celălalt și să nu uităm că dacă alegem să rănim, se pierde mult din ce am vrut cu adevărat să spunem. Al doilea ajutor, care este de fapt mereu primul, este rugăciunea. Înainte să rostim ceva despre care credem că ar putea avea un efect important în celălalt, să spunem o rugăciune scurtă. Nu sunt căi dificile, dar ne devin cu adevărat utile numai dacă alegem să le folosim frecvent, făcându-le un mod de viață.
Un far în întuneric
S-a spus că onestitatea duce la Dumnezeu. Sau că odată cu apropierea noastră de Dumnezeu, gradul de onestitate crește. Această calitate morală funcționează ca un far în întuneric, luminând realist atât calitățile, cât și defectele noastre, arătând dureros dimensiunile nebănuite ale faptelor noastre.
Onestitatea se învață. În timp, odată cu maturizarea noastră, parcurgem un drum în care alegem ceea ce este important pentru noi. . .
Link permanent catre articolul complet
http://cristiboss56.blogratuit.ro/Pr...a-b1-p2064.htm