sursa: http://www.pagesorthodoxes.net/                           
              
          
                                                                                                                Este necesar să încep prin a mă întreba: de ce mi-e rușine în viața  mea? Ce aș vrea să ascund de la fața Domnului și ce aș vrea să sustrag  propriei mele judecăți, de ce mi-e teamă?
                 
                                                                                                                                                                                                                             Mai întâi de toate, fiecare spovedanie, mai presus de orice, trebuie să  fie personală, doar a mea, în niciun caz comună, pentru că ceea ce este  în joc este destinul meu propriu. Iată de ce, oricât de imperfectă ar  fi propria mea judecată despre mine însumi, prin aceasta trebuie să  încep. Este necesar să încep prin a mă întreba: de ce mi-e rușine în  viața mea? Ce aș vrea să ascund de la fața Domnului și ce aș vrea să  sustrag propriei mele judecăți, de ce mi-e teamă?
      Această problemă nu este întotdeauna ușor de rezolvat pentru că ne-am  obișnuit atât de mult să ne sustragem propriei noastre judecăți (una  dreaptă și echitabilă) încât, dacă am privi înlăuntrul ființei noastre,  cu nădejdea și intenția de a descoperi adevărul despre noi înșine, acest  lucru ar fi destul de dificil. Însă cu asta trebuie să începem. Iar  dacă la spovedanie nu spun nimic despre altcineva, abia atunci aceasta  va fi o spovedanie sinceră, a mea proprie.
      Dar sunt încă și multe alte lucruri pe care este bine să le avem în  vedere. Este suficient să aruncăm o privire în jurul nostru și să ne  aducem aminte ce gândesc oamenii despre noi, cum reacționează în  prezența noastră, ce se întâmplă când suntem cu ei și astfel vom găsi un  nou câmp, o nouă bază de date pentru a ne judeca. Știm că nu aducem  totdeauna bucurie și pace, adevăr și bine în viața și destinul  celorlalți oameni. Este de ajuns să aruncăm o privire asupra prietenilor  noștri, asupra apropiaților noștri, asupra celor pe care îi întâlnim  mai mult sau mai puțin, și vom vedea foarte clar cum este viața noastră,  câți oameni am rănit, câți oameni am ignorat, câți oameni am ofensat și  dus în ispite, într-o manieră sau alta.
      Și iată că trebuie să ne înfățișăm înaintea unei noi judecăți, căci  Domnul ne avertizează că ceea ce am făcut celor mai mici dintre ei,  adică unora dintre aceste persoane, i-am făcut chiar Lui Însuși.
      Să ne amintim apoi cum ne judecă oamenii: adesea judecata lor este  acerbă și justă iar noi preferăm să ignorăm ceea ce ei gândesc despre  noi pentru că este adevărat și pentru că judecata lor ne condamnă. Dar  uneori se întâmplă un alt lucru: oamenii ne urăsc sau ne iubesc pe  nedrept. Ne urăsc pe nedrept pentru că acționăm conform adevărului  dumnezeiesc și pentru faptul că acest adevăr nu-și află loc înlăuntrul  inimilor lor. Cât despre dragostea lor, și ea este pe nedrept uneori,  pentru că ne iubesc pentru ușurătatea cu care acceptăm nedreptatea în  viața noastră: ei nu ne iubesc pentru virtuțile noastre, ci pentru felul  nostru de a trăda adevărul dumnezeiesc.
      Astfel, este necesar să ne judecăm iarăși și trebuie să conștientizăm  faptul că uneori trebuie să ne pocăim pentru faptul că oamenii sunt  amabili cu noi, pentru faptul că ne aduc fel de fel de laude. Hristos  ne-a avertizat: vai vouă atunci când oamenii vă vor vorbi de bine!
      În sfârșit, putem să ne îndreptăm privirea spre judecata evanghelică și  să ne întrebăm cum ne-ar judeca Mântuitorul dacă ar vedea un pic viața  noastră, căci de altfel, El o vede foarte bine!
      Să ne punem toate aeste întrebări și vom observa că spovedania noastră  va deveni serioasă și bine pregătită și nu vom mai fi obligați să aducem  la spovedanie tot acest vid, toate aceste copilării, căci nu mai suntem  copii de mulă vreme, așa cum auzim adesea la spovedanie.
      Și mai ales, nu spovediți pe alții: ați venit să vă mărturisiți  propriile păcate și nu pe cele ale altora. Circumstanțele în care ați  păcătuit nu au sens decât dacă ele evidențiază propriul vostru păcat și  propria voastră responsabilitate, în timp ce povestirea a ceea ce s-a  întâmplat, de ce și cum, nu are nicio legătură cu spovedania; asta nu  face decât să vă slăbească conștiința și vina și, mai ales, duhul de  pocăință.
      (Cuvântare a Mitropolitului Antonie Bloom publicată în revista 
Viața creștină, Klin, Rusia, 1999)