Citat:
În prealabil postat de VladCat
Deci sfântul nu a spus că eterodocșii nu se vor mântui, asta e doar ce ai interpretat tu pornind de la spusele sale.
El a zis doar că în afara Bisericii nu e mântuire. Iar tu pornind de la o intelegere mecanicista a Bisericii spui: „toti catolicii o sa piara”. Stii cum „defineste” parintele Porfirie Biserica? Comuniunea cea mai dinainte de veci a Tatalui, Fiului si Sfantului Duh. Sa nu gandim Biserica ca pe „institutia creata la Cinzecime” asa cum o gandesc teologii secularizati ai vremurilor noastre.
|
Bun, un pas inainte in dialogul nostru, am ajuns la faptul ca exista invatatura ca in afara Bisericii nu exista mantuire. Acum ramane sa vedem ce este Biserica si cine face parte din Biserica. Daca te uiti la mesajele de pe acest topic o sa vezi ca am dat aceasta clarificare din catehismul ortodox. Invatatura ortodoxa este sintetizata in catehismul ortodox (asa cum Crezul este un mai scurt rezumat al credintei noastre). Chiar unii sfinti pot gresi intr-o invatatura, dar nu si invatatura Bisericii, care fiind revelata spunem ca este si fara greseala.
Sfantul Nicolae Velimirovici da raspuns si acestei intrebari si e exact formularea din catehismul ortodox. Citez din catehismul sfantului:
"
Cine sunt membrii Bisericii?
Toți aceia, bărbați și femei, uniți prin aceeași credință și nădejde, legați prin aceeași lege dumnezeiască a iubirii, sfințiți prin aceleași Sfinte Taine, și care se află sub îndrumarea unor episcopi și preoți legiuiți."
In primul rand trebuie sa fie botezat, asta e momentul de intrare in Biserica, nu-i asa? Preotii nu boteaza doar pentru ca e o traditie din stramosi, ci pentru ca asa ne-a spus Iisus. Spune Mantuitorul ca cine nu se va boteza nu va intra in Imparatie. Nu spune ca cei ce se boteaza vor intra in Imparatie, ci ca cei ce nu se boteaza nu vor intra, ca sa nu mai fie vreo indoiala.
Parintele Porfirie spune ceva foarte adevarat, dar nu are legatura cu ce discutam, adica cei din afara Bisericii. Ca Biserica a fost infiintata la Cincizecime spune toata invatatura ortodoxa, nu teologi secularizati cum spui tu. Doar ca nu ai inteles ce spune si Parintele Porfirie. Daca ai rabdare o sa scriu in cateva cuvinte. Biserica vazuta, de pe pamant, s-a infiintat la Pogorarea Duhului Sfant, pentru ca atunci a pogorat harul si avem Botez si Sfinte Taine. Biserica nevazuta exista deja, de cand dreptii au fost luati de Mantuitor din Iad si dusi in Rai, la Rastignire. Capul Bisericii este Hristos, asadar putem spune ca Biserica este din vesnicie, impreuna cu Sfanta Treime. Daca dadeai citatul intreg aveam intelegerea completa.
Citat:
În prealabil postat de VladCat
Intre un catolic care in limitele ce i s-au transmis face ce poate el mai bun si mai frumos, si un ortodox care isi trateaza cu nepasare credinta, care e mai vrednic/nevrednic?
|
Niciunul, pentru ca nu doar faptele sunt importante, am dat de multe ori citatul din catehism in care spune ca pentru mantuire e nevoie de trei conditii: har (din Sfintele Taine), credinta (dreapta credinta, nu idolatra sau eretica) si faptele credintei (nu faptele bune ale firii cazute). Ca doar faptele ar avea importanta spune si umanismul ateu. Protestantii spun de credinta si har. Credinta si fapte aveau si dreptii din Vechiul Testament si ajungeau in Iad.
Citeste te rog ce spune Sfantul Serafim de Sarov, ca tot a postat Cristi pe un topic separat. De asemenea, citeste neaparat ce spune Sfantul Igantie Briancianinov, asa si-a dat seama si Daniel care e adevarul, dupa ce am discutat in contradictoriu cateva saptamani. Gasesti pe aceasta pagina postate si paginile din cartea sfantului Ignatie:
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...=16089&page=22