View Single Post
  #49  
Vechi 20.06.2013, 19:48:15
Florinvs Florinvs is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.12.2012
Locație: Husi, judetul Vaslui
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.893
Implicit

Si ca sa va arat ca nu sunt de acord sub nici o forma cu tulburarea ordinii si linistii publice, de catre oricine ar face-o (indiferent ca e minier ori golan), am sa va spun si parerea mea despre mineriada mai putin discutata - cea din septembrie 1991:

Desi Petre Roman, primisera informatii din partea SRI ca starea de nemultumire a minerilor din Valea Jiului este accentuata si ca acestia se pregatesc sa vina la Bucuresti, a facut cateva gafe majore:

-Nu s-a deplasat personal in Valea Jiului (asa cum au facut Nicolae Ceausescu si Ilie Verdet in 1977), pentru a discuta cu liderii minerilor;
-Nu a ordonat organelor MI si MAPn ca statiile CFR din Valea Jiului sa fie protejate cu politisti inarmati si inclusiv tehnica de lupta (tab-uri, tancuri), pentru a preveni devastarea acestora, agresarea personalului CFR si punerea in pericol grav a sigurantei circulatiei feroviare.

Astfel, atunci au avut loc intamplari teribile:

Astfel, la 24 septembrie 1991, minerii condusi de Miron Cozma vin in gara Petrosani si solicita trenuri pentru deplasarea spre Bucuresti. Fiind refuzati, ei devasteaza gara, agreseaza personalul CFR, ocupa acceleratul 244 si deturneaza alte doua garnituri de trenuri. Miron Cozma l-a „somat” pe seful de tura de la regulatorul de circulatie sa puna la dispozitie garnituri pentru minieri. Minierii l-au sechestrat pe adjunctul sefului de statie Petrosani Marin Pera. Personalul de manevra a incercat sa se opuna, dar a cedat dupa ce minierii l-au lovit in cap cu o coada de topor pe Iulian Geamanu.
In aceste conditii, s-au format doua garnituri cu trenuri pentru minieri, ce pleaca spre Bucuresti. Locomotivele care au tractat aceste trenuri au fost: EC-110, EC-093 si DA-499, toate apartinand depoului Petrosani.
Impegatul de miscare din statia Livezeni primisera aviz negativ de circulatie a trenurilor cu minieri.
Mecanicul de locomotiva Mircea Marin a declarat ca in halta Cotofeni, unde trenul a stationat cateva minute din cauza unei pene de curent, minerii l-au amenintat „ca-i vor lua gatul” daca nu pune trenul in miscare.
Un alt mecanic de locomotiva declara ca a fost la un pas de comiterea unui accident feroviar la intrarea in gara Lainici, cand tensiunea de alimentare a liniei de contact a fost oprita. Mecanicul a reusit sa opreasca garnitura cu putin timp inainte de Lainici, iar atunci cand a consultat registrul de dispozitii al sefului garii, in el figura un ordin al conducerii S.N.C.F.R. ca trenurile cu mineri sa fie oprite si parasite de ceferisti, in apropierea anumitor statii.
Impegatii de miscare din statiile Petrosani, Livezeni, Jupanesti si Craiova au fost batuti de minieri!
Din ordinul primului ministru Petre Roman, a sefilor politiei si a conducerii S.N.C.F.R., garniturile cu mineri sunt oprite in gara Craiova. Traian Basescu sustine ca ar fi solicitat interventia trupelor speciale a SRI, pentru eliberarea personalului de locomotiva. Din pacate, ministru de interne de atunci (Doru Viorel Ursu) nu a dat curs cererii! A fost o decizie neinspirata, minerii devastand gara Craiova. Relevanta in acest sens este declaratia adjunctului sefului statiei Craiova, Marin Ghinea: „A fost o adevarata teroare, securi, topoare, bate, un vandalism cum n-am mai vazut in viata mea. Au intrat peste femeile de la casele de bilete, au spart geamurile si tot ce-au intalnit in cale.Era imposibil sa vorbesti cu ei, pentru ca multi erau beti. Nu stiu a cui mana este, pentru ca nu cred ca niste oameni obisnuiti pot face, din mintea lor, asa ceva.Traim sub teroare, mai rau ca pe vremea lui Ceausescu”.
Un grup de minieri a devastat gara Craiova, iar impegatul de miscare este doborat la pamant cu o lovitura de bata. Prabusit la pamant, este lovit in continuuare cu bate si furtunuri!
Petre Roman declara ca aprobat venirea trenurilor cu mineri la Bucuresti, dupa ce a primit informatii de la Ministerul Transporturilor ca mecanicii de locomotiva si ceilalti ceferisti erau amenintati cu cutitele de mineri, existand pericolul ca sa fie maltratati. Roman a spus ca a luat aceasta decizie cand trenurile cu mineri ajunsesera deja in gara Craiova.
La sosirea in Bucuresti, liderii minerilor i declara sefului statiei Bucuresti-Baneasa, Ilie Popa, ca „urmaresc schimbarea guvernului si a presedintelui tarii”.

Pentru aceste fapte, Miron Cozma si ceilalti minieri se fac vinovati de infractiunea de "terorism" si "atentat contra sigurantei nationale", iar pedeapsa legala si morala pentru asa ceva ar trebui sa fie pedeapsa cu moartea!

S-a speculat atunci ca Ion Iliescu i-ar fi instigat pe minieri sa vina la Bucuresti! Dovezi fizice pentru asa ceva nu exista, dar tacerea sa din acele zile este dubioasa- dar vorba aia "hotul neprins sau nedovedit e negustor cinstit"! El trebuia sa se deplaseze personal in Valea Jiului (cum a facut Nicolae Ceausescu in 1977) si cu siguranta minierii il ascultau si nu mai veneau la Bucuresti.
Practic aceea mineriada nu a rezolvat nimic, situatia economico-financiara a "Regiei Autonome a Huilei" nu s-a imbunatatit, iar conditiile de viata si de munca a minierilor au ramas tot foarte grele.

Eu sunt de acord ca Petre Roman a fost catastrofal ca prim-ministru, adoptand masuri economice total contraproductive, si trebuia dat jos din fruntea guvernului, dar nu prin asemenea metode, ci respectand procedurile legale.

Din pacate, desi atat Teodor Stolojan cat si Nicolae Vacaroiu erau tehnocrati si buni economisti, din motive care nu le-am inteles foarte clar (desi intentii bune parea atunci ca au si stiau si cum e cu economia) nici ei nu au reusit redresarea economica a tarii.
Reply With Quote