Ortodoxia si artele martiale - Interviu cu Parintele Mihai-Andrei Aldea
			 
			 
			
		
		
		
			
			Sunt invataturi bisericesti sau Sfinti Parinti care propovaduiesc impotriva practicarii artelor martiale? 
 
 Nu, nu exista asa ceva. Dimpotriva, Sf. Ioan Gura de Aur ii lauda pe  osteni pentru ostenirile lor, la fel Sf. Vasile cel Mare si alti Sfinti  Parinti. Sunt dati ostenii drept pilda si de Sf. Ap. Pavel si de multi  altii, pentru crestinii cae vor sa duca lupta cea buna. Pentru ca toti  crestinii care vor sa duca lupta cea buna trebuie sa o duca asemenea  ostasilor. Sf.  Clement Romanul ii da ca pilda pe ostasi. Sf. Ignatie  Teoforul si multi alti sfinti ii dau ca pilda pe ostasi, in cele bune,  desigur. Sf. Ioan Botezatorul atunci cand este intrebat de ostasi ce  trebuie sa facem ca sa ne mantuim, nu le spune “renuntati la arme”. Ci  le spune “nu nedreptatiti pe nimeni, nu jefuiti pe nimeni, fiti  multumiti cu solda voastra”. Vedeti, aici e un cuvant ingrozitor pentru  cei care cred ca orice folosire a fortei, a violentei, este rea. Sf.  Ioan Botezatorul cel mai mare nascut din femeie, dupa cum spune Insusi  Mantuitorul, nu le spune soldatilor sa renunte la solda, nu le spune sa  se lase de meseria armelor, ci le spune dimpotriva, sa fie multumiti cu  solda lor. Deci  ii indeamna practic sa ramana in armata fiind multumiti  cu solda lor. Supunandu-se comandantilor, dar ferindu-se a nedreptati  pe cineva, ne jefuind pe cineva. Facandu-si meseria de ostasi cu  dreptate. Deci Sf. Ioan Botezatorul ii indeamna pe ostasi sa ramana asa  mai departe dar sa nu savarseasca nedreptati din starea in care  sunt. Canonizarea unor sfinti care au fost ostasi pana la sfarsitul  vietii lor, ca Sfantul Dimitrie Izvoratorul de Mir, Sfantul Andrei  Stratilat, Binecredinciosul Voievod Stefan cel Mare si altii asemenea  arata si ea faptul ca Biserica a primit ostasia ca o cale de mantuire.  Iar ostasie fara pregatire de lupta nu exista. Aceasta pregatire de  lupta este cea numita adesea, astazi, arte martiale. 
 
Dar, intorcandu-ma la intrebare, vedem ca in realitate niciunul  dintre Sfintii Parinti nu a osandit niciodata folosirea fortei, a  violentei, decat daca a fost facuta cu nedreptate. Acesta este “punctul  pe i”, aici este locul in care se aluneca fie intr-o parte, fie in alta.  Pentru ca unii spun “nu este voie deloc sa folosesti forta”, ceea ce  este o minciuna, este o incalcare a cuvantului lui Dumnezeu, iar altii  spun “foloseste forta cand vrei tu”, eventual „persecuta pe cei din alta  natie sau de alta credinta”, ceea ce iarasi este o minciuna si o  incalcare a cuvantului lui Dumnezeu. Exista o dreapta socoteala, o  deosebire a duhurilor de care trebuie sa dam dovada in aceasta privinta.  Sf. Ioan Gura de Aur spune ca Dumnezeu nu a lasat trupului omenesc  arme, in sensul armelor pe care le au fiarele – coarne, colti, ghiare si  altele asemenea – pentru ca exista vreme in care sa iei armele si  exista vreme in care sa le lasi. Acest cuvant al Sf. Ioan Gura de Aur  este potrivit cu cel al Ecleziastului care spune ca este vreme pentru  toate lucrurile de sub cer; este vreme de pace si este vreme de razboi.  Lucrurile nu se interpreteaza numai duhovnicesc. Ca daca este s-o luam  duhovnicesc extrem de rar este vreme de pace, ca dracul ne ataca  neincetat. Este vreme de pace si este vreme de razboi in viata de toate  zilele. Este vreme in care sa iei armele si sa le folosesti si este  vreme in care sa nu le iei. Dar! Cum ai putea sa iei armele sa le  folosesti cand tu nu le stii, nu le cunosti, sau cu atat mai putin stii  sa le folosesti? Si daca nu stii sa iei armele si nu stii sa le  folosesti ai incalcat cuvantul lui Dumnezeu care spune ca este vreme de  pace si este vreme de razboi. Ai incalcat cuvantul lui Dumnezeu care  spune ca de aceea poarta stapanirea sabie, ca sa pedepseasca.
		 
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Last edited by Parascheva16; 10.06.2013 at 15:37:44.
					
					
				
			
		
		
		
	
	 |