Citat:
În prealabil postat de glykys
Am citit de curand o carte, "Duhovnicul si ucenicul"de pr. Vladimir Vorobiev, care vorbea, printre altele, despre dificultatile pe care le intampina duhovnicul la spovedanie cu diferiti penitenti, cu copii, cu oameni care vin pentru prima oara la spovedanie, cu incepatori care nu prea stiu cum sa se spovedeasca, dar si cu oamenii imbisericiti, care nu au ei pacate grosiere, dar care se scalda intr-o nepasare duhovniceasca si nu mai au traire:
"Aici noi avem de-a face cu oameni care deja cunosc Evanghelia, cunosc ca trebuie sa se impartaseasca des, ca nu trebuie sa savrseasca pacate de moarte, si cu adevarat, nu le mai savarsesc. Nu desfraneaza, nu fura, nu beau, nu fac avorturi, nu se leapada de credinta, nu merg la alte rataciri... Astazi sunt membri ai Bisericii si duc o viata in sanul ei. Vietuire in Biserica si in har este insa aceasta?... Nici lacrimile nu mai curg, nici rugaciunile lor nu mai izvorasc din inima, cu mare greutate isi citesc rugaciunile de seara si de dimineata. Toate au devenit o povara. Evanghelia nu-i mai atrage deloc, iar literatura duhovniceasca nu-i mai aprinde atat de mult. Chiar si slujbele Bisericii au devenit, iata, un obicei. Ei merg la acestea, le asculta, caci li se pare ca ele sunt de trebuinta, insa asculta formal, inima lor tacand. Nu se roaga lui Dumnezeu, ci doar asculta. Flaacara inimii lor s-a stins."
"Dar de ce se intampla astfel? De ce atunci cand s-au intors la Dumnezeu din ateismul lor si si-au jertfit fara crutare patimile, viciile si obisnuintele lor, s-au rupt de viata pacatoasa pe care o duceau, pasind pe calea nevointei, iar nevointa lor a dat indata, fara zabava, rod bogat? Acum viata lor a incetat sa mai fie o nevointa, a devenit un obicei. De indata ce nevointa s-a dus din viata lor, au disparut si roadele duhovnicesti...
Duhovnicul trebuie sa stie sa explice ca acum nevointa este alta, ca acum este nevoie de osteneala rugaciunii, de smerenie, de dragoste, de ascultare, de nevointa necontenitei lupte cu patimile, cu mandria, cu iubirea de sine, cu iubirea de stapanire, cu irascibilitatea, cu oricare alta patima. Trebuie sa ai permanenta luare aminte catre tine insuti, catre viata ta duhovniceasca, o atentie deosebita. Trebuie sa iti observi fiecare pas inselator, sa te caiesti, sa te indrepti. Fara o asemenea viata duhovniceasca, fara osteneala duhovniceasca, nu aflam har dumnezeiesc in inima omului. Si in cel mai mare grad este nevoie de smerenie."
Se vorbeste apoi despre formalismul caldicel al oamenilor din biserica, aceia care "doresc sa treaca prin urechile acului: sa nu aiba nicio nevointa, dar si de viata duhovniceasca sa se bucure!". Acestia sunt intr-o situatie mai proasta decat cei incepatori, pentru ca se complac in starea lor.
Se mai vorbeste si despre diferenta dintre viata sufleteasca si cea duhovniceasca, despre oamenii bolnavi sufleteste, cum ar trebui sa aiba loc imbisericirea copiilor...
Au fost destule dati in care si eu am alunecat in starea descrisa in fragmentele citate de mai sus, si poate ca si altii, de aceea mi-ar placea sa avem o discutie asupra lor.
|
Dar ce sunt păcatele de care se tot vorbește? Niște greșeli? O treabă de penitenți? (ce ciudată formulare, ce stranie concepție...) Niște acte făptuite ba cu juma de gură, ba cu toată puterea?
La asta se reduce păcatul omenesc?
În acest caz mă tem că nu prea se poate face nimic cu omul care vine la biserică. Decât, așa cum deplânge părintele, să se târască prin plictiseala rutinei obiceiurilor. Un automatism religios, o mortificare oarecare printre alte mortificări.
Boala sufletească nu constă în simptome și semne (am făcut cutare, vai! am gândit cutare, vai! am drăcuit, vai-vai!) ci într-o tulburare /alienare /schimonosire/ mutilare/ dereglare mortală a întregii ființe, când viața curge categoric prin serpentinele sclipicioase și plăcute ale iadului.
Doctorul știe că febra nu e o boală, ci manifestarea unei boli. Deși produce și ea complicații, uneori extrem de periculoase, febra nu e boală.
Similar, păcatele pe care le spovedesc credincioșii de care se plânge părintele nu sunt boala noastră mortală numită păcat, ci doar semnul lui vizibil. Păcatul este, așa cum înțeleg eu, o perturbare mult mai gravă și mai adâncă/tainică a ființei umane. O prăbușire și o zacere în moarte, în iad, a ființei umane.
Văzut așa, în acest mod mult mai puțin exterior și comportamentalist, păcatul îmi pare mai degrabă ca un ocean decât ca o picătură de noroi care îmi pătează o clipă obrazul (Dar nu-i bai, că mă șterg sau mă spăl... Apoi mă murdăresc iarăși apoi iar mă spăl până când, firește, mă plictisesc de tot și merg doar așa din inerție și obișnuință ritualistă la slujbă și celelalte.)
NU, nu așa e păcatul și procesul dezrobirii. În nici un caz așa. E ridicol să gândim așa, e stupid, e ruinător pentru mântuire, e minciună.
PĂcatul e un ocean de moarte și de iad pe care omul TREBUIE să-l treacă pentru a ajunge în Rai. Nu ajunge nimeni în Rai, cred, dacă nu a traversat iadul și moartea. Tocmai aici e și statutul Bisericii: ea e bolniță dar e și Arcă pentru traversarea morții și iadului fiecăruia dintre noi. Cine înnoată singur pe lângă Arcă va obosi și va pieri în adâncuri...
În concluzie, cred că ceea ce facem în biserică, la slujbe precum și acasă și în toate împrejurările vieții noastre este o continuă cufundare în adâncurile
înfruntării păcatului. Sau, în altă reprezentare, o continuă urcare la noi niveluri de înfruntare a păcatului din ființa noastră. Cu două variante: lepădare de câte o parte din păcat sau robie în păcat.
A rămâne la rutina listării acelorași păcate sau a altora (diferite ca formă dar aceleași în ascunsul lor) înseamnă a zace la același nivel, eventual cu iluzia mortală a autoliniștirii că totul e în regulă. Acesta e, pe scurt și simplist spus (că mai mult nu mă pricep) PERICOLUL MORTAL AL TRIUMFALISMULUI. Un cântec vechi, de-al fariseilor de demult...
A te mântui cred că înseamnă a traversa oceanul morții iadului prin nădejdea în Hristos. Moarte în iad și nădejde în Domnul - acesta e cuplul prin care traversăm păcatul. Posibil doar în Arca Biserică. Așa cred.