Citat:
În prealabil postat de Theodore_of_Mopsuestia
Fratilor, lumea e plina de "eroi", "martiri" si "sfinti" facuti pe criterii politice; e asa de recognoscibila geneza din impreunarea reflexului de turma cu calculul de politician cu/fara sutana...
|
În general, am remarcat că un sfânt al unei biserici are cu atât mai multe șanse să fie contestat cu cât activitatea sa a avut de-a face cu relațiile, sau reacțiile, sau și mai bine zis conflictele, inter-ecleziale.
Puțini ortodocși sau calviniști cu bun simț au ceva de obiectat împotriva Sfântului Francisc de Assisi sau împotriva Sfintei Tereza de Calcutta; puțini catolici cu bun simț au ceva de obiectat împoriva Sfântului Nectarie din Aegina. Ăștia sunt sfinții care au predicat Evanghelia, care au îngrijit săracii și bolnavii, care au cărat cu spatele pietre pentru a construi biserici, care s-au rugat lui Dumnezeu.
Pe de altă parte, cum să-l agreeze ortodocșii pe Sfântul Iosaphat, vârf de lance a uniatismului ? Cum să aibă romano-catolicii cultul Sfântului Cerularie, vârf de lance al schismei, sau al Sfântului Sofronie de la Cioara, vârf de lance al anti-uniatismului ?! Cum să aibă reformații - și, prin recul, ortodocșii - cultul Sfântului Ignațiu de Loyola, vârf de lance al contra-reformei ?