Nebunia omului și tăcerea lui Dumnezeu
Hristos tăcea; dar, cu mulțimea dovezilor că era nevinovat, erau puși la stâlpul infamiei. Hristos tăcea, dar îi biruia pe cei ce vorbeau atâtea, pe cei ce se înnebuneau.
Dregătorul s-a minunat; și era într-adevăr de mirare să vezi pe Hristos că e atât de blând, că tace, deși avea atâtea și atâtea de spus. Nici arhiereii nu-l învinuiau pentru că îl știau cu vreo faptă rea, ci numai din ură și invidie.
Iudeii aveau obiceiul să elibereze un osândit; și Pilat a încercat să-L scape pe această cale, zicând: „Dacă nu vreți să-L eliberați ca nevinovat, dăruiți-L sărbătorii ca osândit (Matei 27, 15-17)!”. Ai văzut cum s-a stricat rânduiala? Rânduiala era făcută în așa fel încât cererea pentru eliberarea osândiților să fie făcută de popor, iar darea eliberării, de dregător. Acum s-a întâmplat contrariul: dregătorul cere poporului. Cu toate acestea nici așa nu s-au îmblânzit arhiereii și bătrânii poporului, ci s-au sălbăticit mai mult și strigau înnebuniți de patima invidiei.
Nici nu-i puteau aduce lui Hristos vreo vină! Hristos tăcea; dar, cu mulțimea dovezilor că era nevinovat, erau puși la stâlpul infamiei. Hristos tăcea, dar îi biruia pe cei ce vorbeau atâtea, pe cei ce se înnebuneau.
Pilat ar fi trebuit să caute doveziși mărturii și tot ce putea face dovada că Hristos a vrut să pună mâna pe putere, de pildă dacă a strâns oștire, dacă a adunat bani, dacă a făurit arme, dacă a încercat altceva asemenea. Dar, nu; se lasă dus de arhierei și de bătrâni. De aceea nici Hristos nu-l absolvă de vină, că spune: „Cel ce M-a dat ție mai mare păcat are (Ioan 19, 11)”. Deci din slăbiciune S-a plecat voinței arhiereilor și bătrânilor; din slăbiciune L-a dat să fie biciuit. Pilat era laș, un om slab; arhiereii însă, răi și vicleni. Căci ce uneltesc ei când Pilat a găsit un mijloc de a-L scăpa pe lisus? Găsesc legea sărbătorii care le poruncea să elibereze un vinovat.
„Au înduplecat mulțimea să ceară pe Varava” (Matei 27, 20). Evanghelistul Matei n-a spus că „aveau un tâlhar”, ci: „un tâlhar vestit (Matei 27, 16)”, adică vestit pentru răutatea lui, un tâlhar care făcuse nenumărate crime.
Și totuși arhiereii l-au preferat pe acela, Mântuitorului lumii. Nu s-au rușinat nici de timp, că era sfântă ziua aceea; nu s-au rușinat nici de legile iubirii de oameni; nu s-au rușinat de nimic altceva; i-a orbit invidia. Și odată cu răutatea lor au mai stricat și mulțimea, ca să primească cea mai mare osândă și pentru înșelarea poporului.
(Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei, traducere de Pr. D. Fecioru, în „Părinți și Scriitori Bisericești”, vol. 23, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1994, pp. 965-967).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|