Cata, aici nu era vorba de compromisuri dogmatice cu catolicii. Era vorba doar de a raspunde binevoitor la salutul pascal sau de a adresa salutul pascal unui catolic.
In opinia mea, un asemenea fapt nu inseamna o incalcare a invataturii de credinta ortodoxe.
E doar bunavointa si atat.
O sa dau 2 exemple din Sf. Iustin Popovici pe care l-ai citat si tu si din parintele Staniloae, ambii aparatori ai deplinatatii dogmatice a Ortodoxiei si pe care nimeni nu-i poate acuza de ecumenism.
A aparut acum o carte de Sf. Iustin Popovici la editura Sophia care se numeste Abisurile gandirii si simtirii umane. In prefata acestei carti este prezentata marturia parintelui Atanasie Simonopetritul de la muntele Athos, imnograful aghiorit care a alcatuit in limba greaca slujba sfantului Iustin Popovici, la cererea ucenicilor sfantului. Cand parintele Atanasie l-a vizitat pe Sf. Iustin Popovici la manastirea Celije, Sf. Iustin l-a intrebat (citez):
- In sfantul munte le dati anafura catolicilor care vin in pelerinaj pe la manastiri ?
- Nu , nu obisnuim sa facem acest lucru la manastirea noastra.
- Ah, acest lucru este foarte aspru. Sarmanii, ei nu poarta nici o vina.
Acesta a fost raspunsul Sf. Iustin Popovici, plin de mila si dragoste, fara sa faca vreun compromis dogmatic, dar i s-a parut aspru ca pelerinilor catolici nu li se da nici macar anafura fiindca ei nu poarta nici o vina, cum s-a exprimat Sfantul.
Al doilea exemplu, din parintele Staniloae, merge chiar si mai departe. In convorbirile realizate de Sorin Dumitrescu, in ultima dintre ele - Despre sfarsitul timpurilor-ziua a opta,
pe la sfarsitul convorbirii, Sorin Dumitrescu il intreaba pe parintele Staniloae daca vor fi si catolici in Imparatia lui Dumnezeu. Dupa ce subliniaza ca Ortodoxia are deplinatatea credintei si ca ortodocsii vor fi in lumina cea mai puternica, parintele Staniloae spune zambind ca vor fi poate si catolicii pe undeva daca au fost de buna credinta.
Iata o atitudine care, fara sa pacatuiasca dogmatic, e smerita si nu incearca sa-L forteze pe Dumnezeu sa faca cum vrem noi. Mila lui Dumnezeu nu poate fi judecata de om.
Noi stim ca in Ortodoxie avem mantuirea. Dincolo nu suntem siguri. Dar nici nu putem noi sa-I spunem lui Dumnezeu ce sa faca. Aceasta e parerea mea.
|