| 
				 Judecata Universală 
 
			
			<<Noi poate nu vedem acum în semenul nostru pe Hristos, sau în  Hristos pe semenul nostru. Aceasta o știm deocamdată poate numai prin  credință. Dar faptul acesta ni se va face revelat la Judecata din urmă.  În Hristos vom vedea atunci chipul fiecărui om; în fiecare om vom vedea o  rază a feței lui Hristos. Atunci vom vedea că, neiubind un om, pe  Hristos nu L-am iubit în acel om și n-am lăsat pe Hristos să-l iubească  în noi. O pildă avem în raportul dintre chipul unui părinte și copiii  lui. Chipul părintelui cuprinde chipurile tuturor copiilor săi, și  chipul fiecărui copil reprezintă o rază din chipul părintelui, sau  specificul întreg al feței părintelui în acea rază. Cine nu iubește  chipul unui copil, nu iubește în întregime pe părintele lui și nu  urmează pilda părintelui lui. Hristos socotește ca referite la Sine  toate faptele de iubire sau de neiubire adresate oamenilor, așa cum noi  referim la noi înșine toate cinstirile sau necinstirile adresate mamei  noastre, sau fraților noștri, sau copiilor noștri. (…)
 Mult  stăruie Sfinții Părinți asupra descoperirii complete a tuturor faptelor  și gândurilor fiecăruia la acea judecată, în fața tuturor oamenilor și  îngerilor. Ziua aceea va fi ziua descoperirii depline a adevărului, cu  privire la toți, în fața fiecăruia. Nici un echivoc nu va mai plana  atunci în sufletul oamenilor, nu numai în ceea ce privește starea lor,  dar și a tuturor oamenilor. Mai ales în privința din urmă se va face  lumină în suflet, căci starea proprie se va cunoaște în mare măsură de  la judecata particulară. Răul va fi deplin demascat, și binele, ieșit de  sub acoperământ. Orice echivoc va înceta. Regimul pomului cunoștinței  binelui și răului își va fi încheiat stăpânirea ambiguă asupra lumii; nu  va mai umbri sufletul omenesc și planul divin din istoria lumii, pentru  că nimeni nu se va mai hrăni din el, minciuna lui fiind dată pe față.  Fiecare om va cunoaște urmările de după moarte ale faptelor sale și va  fi judecat și pentru ele și fiecare va cunoaște antecedentele faptelor  sale bune și rele în comportarea înaintașilor săi și va cunoaște just  faptele și valoarea tuturor. Astfel, Judecata din urmă va fi și o  revelare supremă a planului divin în istorie, a contribuției aduse de  oameni pentru a-l realiza sau împiedica.
 
 Aceasta va arăta că  omul a avut o responsabilitate și pentru desfășurarea creației de după  el în timp, nu numai pentru semenii lui imediați. Pilda rea sau bună a  fiecăruia a avut repercusiuni asupra lumii întregi. Dar aceasta va arăta  că fiecare a trebuit să se angajeze, în măsura posibilităților lui, și  direct în viața istoriei, susținând de exemplu credința mântuitoare,  ideile de dreptate, de frățietate între oameni. Pe de altă parte,  judecata universală va scoate nu numai toate măștile individuale de pe  oameni (grandilocvente, fățarnice etc.), ci și multe măști de care a  fost acoperită istoria ca întreg, sau diferite epoci și evenimente din  cursul ei. (…)
 
 Cei păcătoși vor fi descoperiți în toată starea  lor rușinoasă. Cât suntem pe pământ ne putem acoperi în măsură mai mare  sau mai mică, pentru că aproapele mai are îndoială asupra calității  noastre, sau pentru că, dacă unul ne cunoaște o faptă urâtă, ceilalți nu  ne-o cunosc. Atunci toți ni le vom cunoaște.
 
 Dar toți cei ce au  făcut binele se vor bucura deplin de recunoștința cu care vor fi  întâmpinați de toți cei asupra cărora s-a repercutat binele făcut de ei.  Tot binele și tot răul făcute în lume nu vor apărea ca entități  abstracte, ci imprimate în starea oamenilor și în recunoștința sau în  mustrarea cu care se vor întâmpina unii pe alții. Căci pe toți îi vom  vedea și îi vom recunoaște la Judecata din urmă, cu urmele faptelor  noastre în ei și cu răspunsul lor de recunoștință sau de mustrare pentru  faptele noastre. Îi vom vedea și îi vom recunoaște chiar pe cei asupra  cărora s-au repercutat indirect faptele noastre bune sau rele. „Să nu  socotească cineva că nu va recunoaște nici unul pe nici unul la acea  înfricoșată judecată și adunare. Fiecare va recunoaște pe aproapele lui,  nu după chipul trupului, ci după privirea pătrunzătoare a sufletului“1.  Iar Sfântul Ioan Gură de Aur zice: „Nu vom cunoaște numai pe cunoscuți  acolo, ci vom privi și pe cei care n-au ajuns niciodată la vederea  noastră“2. Sfântul Vasile cel Mare zice și el: „Stând de-jur-împrejurul  tău, cei nedreptățiți de tine vor striga către tine, căci oriunde ți-ai  întoarce ochii vei vedea chipurile faptelor tale rele. Aici orfanii,  dincolo văduvele, acolo săracii doborâți de tine, slujitorii pe care  i-ai azvârlit, vecinii pe care i-ai supărat“3.
 
 Din toate părțile  toți îi vor scoate celui ce a făcut rele la vedere și la suprafața  conștiinței toate relele făcute, toate refuzurile de dialoguri frățești  cu fapta și motivele pentru care de acum va fi lăsat într-o însingurare  înspăimântătoare și definitivă. Apoi va urma însăși această părăsire  totală și definitivă de către toți; tăcerea și singurătatea eternă îl  vor înconjura ca un ocean; va urma ieșirea lui din orice dialog, din  orice comunicare pentru totdeauna. Nu va mai putea apela la nimeni, nu  va mai avea ocazia să răspundă nimănui. Se va scufunda în întunericul  cel mai dinafară. Neputința dialogului va face inutilă și rugăciunea  pentru ei.>>
 
				__________________Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
 (Părintele Alexander Schmemann)
 |