Subiect: Holocaustul
View Single Post
  #485  
Vechi 06.02.2013, 22:06:13
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Memorialul Holocaustului din Bucuresti, opera a sculptorului Peter Jacobi, recuperează în registru estetic un trecut tragic, concentrandu-se pe componenta mnemotehnica, de aducere aminte si de tinere de minte pentru noi, de nu cumva chiar împotriva noastră, atunci când suntem, eventual, frisonați de amnezii colective, auto-induse. Ridicat în fața clădirii fostului Minister de Interne, locul de unde au plecat ordinele pentru pogromurile din România și pentru transporturile către Transnistria, Memorialul este un adevărat loc al memoriei, un loc al timpilor stratificați , perpetuand amintirea evenimentelor trecute. Ghidat de elemente conceptuale, receptorul parcurge un traseu în care trecerea de la concret la abstract susține travaliul memoriei.



"Coloana, secvențială și pulsatilă (ca o îndepărtată, dar invocabilă referință brâncușiană), funcționează drept cap de perspectivă foarte lungă, încă de la Operă privind, în lungul apei. Spațiul interior, care putea să trimită la templul ierusalimitan, măcar prin proporțiile reciproce ale laturilor, este scufundat în sol și partea muzeală, este subterană, anturând acest loc al procesiunilor și al amintirii de nume.

Piesele funerare prezente în muzeu sunt cutremurătoare în semnificația lor colectivă (au fost aduse de la Odessa să slujească drept materiale de construcție în capitală), dar și, apropo de relația monumentum-memorial, în reînvestirea cu sens tanathic a locului. În stânga, primul obiect speculează un efect de umbră care, proiectată pe planul înclinat, ne oferă amintirea unei stele a lui David deopotrivă prezentă și absentă.


La drept vorbind, acum nu acesta este primul obiect prezent pe explanadă, ci o ineptă cabină de plastic alb, a poliției comunitare, căci la noi integritatea monumentelor trebuie păzită de biata autoritate publică, devreme ce nu e firească, precum grija de mormintele părinților. În spate (poziția e reproșabilă, poate, în economia simbolică a memorialului), este roata frântă ce ne amintește că, pe aceste meleaguri tulburi, holocaustul a fost împărtășit și de o parte din populația rroma.

Printr-un efect de trompe l'oeil, calea ferată schițată în paviment pare mult mai lungă decât este de fapt. Fără îndoială, falsa perspectivă este doar o alegorie a transporturilor către lagăre și a timpului subiectiv asociat lor: la Yad Vashem, Moshe Saftie, arhitect al întregului complex, a imaginat același timp-limită prin suspendarea, pe o linie ferată ce duce în hău, a unui vagon de transport al evreilor spre lagărele de concentrare.


Astfel, am parcurs circular esplanada, înapoi la coloană, care, vizual, funcționează nu doar drept capăt de perspectivă (sabotat, însă, de ciotul fostului turn Bancorex, de pe Calea Victoriei), ci și ca balama care articulează acest loc memorial cu spațiul urban al Bucureștilor.

Căci aceasta este calitatea esențială a Memorialului Holocaustului: atributul de loc public dublu etajat, care primește și o colecție de obiecte, fiecare cu semnificația sa simbolică, dar niciunul monumental în sensul tradițional al termenului. Dimpotrivă, aparența minoră a cortenului, materialul din care sunt făcute acest obiecte și cu care sunt placați și pereții coborâtori ai muzeului de la subsol, este încă un element în plus în pledoaria împotriva grandilocvenței.

Există un cuvânt englezesc care caracterizează memorialul: subdued. Retras (nu modest), elegant (fără exhibițiile de la memorialul lui 1989, de pildă), cu spațiu interior (ca și memorialul de la Sighet, dar fără referința apăsat-religioasă de acolo), până și verticala coloanei este un serviciu adus orașului mai degrabă decât un gest auto-centrat, ca la același memorial al lui 1989, cu care, inevitabil, avem a compara totul).



Parcurgând esplanada, îmi aminteam critica caraghioasă a unui ONG, care reclama desființarea unui scuar și, deci, sacrificarea de spațiu verde pentru amplasarea acestui necesar (și îndelung amânat) memorial. Or, dimpotrivă: acesta este un loc salvat, un loc nou și bun al Bucureștilor lipsiți de spații publice adecvate. Vă mulțumesc, domnule Peter Jacobi, ca locuitor al acestei capitale zălude, pentru că l-ați imaginat pentru noi ca pe orice alt memorial bun: deopotrivă calm și neliniștitor în semnificații ". (Augustin Ioan)


sursa:
http://atelier.liternet.ro/articol/9...extul-sau.html
http://www.revistaarta.ro/memorialul-holocaustului


Last edited by ioanna; 06.02.2013 at 22:10:33.
Reply With Quote