<<Biserica
(lat. ecclesia = adunare; gr. ἐκκλησία — ecclisia)
— era numele dat primelor adunări creștine care aveau loc la început în anumite case pentru săvârșirea cultului. De la înțelesul de adunare termenul vecclisia s-a dat apoi și locului unde se ținea adunarea, loc care a devenit casa Bisericii (ὁ τῆς ἐκκλησίας οἶκος — o tis ecclisias ikos); termenul ecclisia este cel mai vechi pentru noțiunea de biserică în ambele ei înțelesuri (și „loc de cult“ și „adunare“) și așa s-a păstrat în limbile neolatine apusene (franc. eglise, ital. chiesa, span. iglesia). Denumirea latină basilica, gr. βασιλική, ἡ — basiliki = lăcaș împărătesc (de la βασιλεύς ὁ — basileus = rege), casa Domnului (lat. Domus Dei), s-a păstrat numai în două limbi neolatine: în lb. română biserică și reto-romană, baselgia. Inițial, clădirea numită basilica era în lumea greco-romană un edificiu folosit pentru diferite adunări publice: politice, comerciale, loc de desfășurare a activității judecătorești ș.a. Arhitectura unei basilici era în formă de navă dreptunghiulară, împărțită longitudinal în trei spații prin două șiruri de coloane care susțineau tavanul; la un capăt al sălii se afla o absidă având postamentul mai înălțat și care servea pentru tribună (la judecăți, Ia întruniri). Aceste basilici erau de obicei situate în forum, de unde și denumirea basilica forensis. O asemenea construcție, datând din sec. IV, s-a descoperit în Dobrogea, în cetatea Tropaeum Traiani (Adamclisi) și în Histria, ale cărei ruine se văd și azi în nordul Dobrogei, pe țărmul Mării Negre. Din epoca lui Constantin cel Mare, când creștinismul a căpătat libertatea de a se răspândi și numărul creștinilor a crescut, n-au mai fost suficiente spațiile de adunări (ecclisia) din casele particulare și au început a se construi lăcașuri proprii pentru nevoile cultului. Acestea aveau la început forma edificiilor spațioase și încăpătoare a basilicilor, cu linia lor alungită în formă de corabie. Ea a fost asemănată în simbolistica creștină cu Biserica, salvatoare a sufletelor din furtuna păcatelor, asemenea unei corăbii ce înfruntă furtuna valurilor. Și pe teritoriul țării noastre, în Scythia Minor (Dobrogea de azi) s-au descoperit, în urma săpăturilor arheologice, 25 de basilici creștine, datând din sec. IV. Existența lor, precum și păstrarea numelui de biserică în lb. română, de la basilica, arată că poporul nostru s-a născut și s-a dezvoltat ca popor creștin (Radu Vulpe și I. Barnea, Din Istoria Dobrogei, Români la Dunărea de Jos, București, 1968, p. 466-488). Stilurile arhitectonice ale bisericilor creștine au evoluat în timp, marcând deosebiri între Răsărit (stilul bizantin — construcții in formă de cruce treflată, rotunjită) și Apus (stilul romanic, alungit, stil basilical; (Liturgica generală, București, ed. a II-a. 1993, p. 347-438). Specificul bisericii creștine îl constituie împărțirea sa interioară în altar, naos, pronaos, indiferent de planurile și stilurile arhitectonice.>>
<<Cuvântul care denumește locașul de cult, biserica, se scrie cu literă mică. Se scrie BISERICĂ cu literă mare când e denumită obștea sau comunitatea religioasă a credincioșilor și se exprimă înțelesul dogmatic sintetizat în Crezul Ortodox: „Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească Biserică“, comunitatea creștină fiind „trupul tainic“ al cărui cap este Hristos, Care a întemeiat-o. De aceea este „Una și Sfântă“ și pentru că întemeierea ei istorică a fost sfințită de Duhul Sfânt, Care s-a „pogorât“ sub forma limbilor de foc, asupra Apostolilor, în a 50-a zi de la învierea Domnului, sfințindu-i ca preoți și propovăduitori ai Evangheliei. În ziua aceea s-a întemeiat prima comunitate creștină, prin botezarea a trei mii de oameni, în numele lui Hristos. Este „Sobornicească“ fiindcă trebuie să cuprindă toată lumea, „tot soborul omenesc“ (slv. suboriu = adunare, mulțime) și „Apostolească“ fiindcă se bazează pe învățătura propovăduită de Sfinții Apostoli care au primit-o de la Iisus Hristos, în mod direct. Prima condiție a membrilor comunității care formează Biserica lui Hristos este să primească Botezul în numele Sfintei Treimi, precum și celelalte Sfinte Taine, pe care, la momentul corespunzător, trebuie să le primească creștinul, spre a se putea mântui; la acestea se adaugă credința puternică în Dumnezeu și Domnul Iisus Hristos, faptele bune și trăirea învățăturilor pe care le propovăduiește Biserica. Comunitatea creștină (Biserica) e formată din poporul drepteredincios și săvârșitorii cultului, adică, preoții, clerul (din toate treptele ierarhice). Unitatea Bisericii se realizează în cultul divin, al cărui centru este Sfânta Liturghie și Sfintele Taine >>(Liturgica generală, București, ed. a II-a. 1993).
http://www.dervent.ro/dictionar.php?...zZXJpY2E=&dL=B
DECI:
- biserica este locasul de cult(sau cladirea)
- Biserica este obstea sau comunitatea religioasa a credincioșilor și se exprimă înțelesul dogmatic sintetizat în Crezul Ortodox: „Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească Biserică“, comunitatea creștină fiind „trupul tainic“ al cărui cap este Hristos, Care a întemeiat-o.
Ar trebui sa existe mai multa intelegere pe forumul crestin ortodox, mai multa rabdare pentru a intelege postarile. (daca site-ul este si altceva in afara de o simpla retea de socializare, ceea ce nu ar fi rau, e nevoie si de retele de socializare).
Pentru cine ne-a luminat prima data in acest sens: un gand bun si multumiri.
Cine a jignit, poate apar si scuzele.