Citat:
În prealabil postat de Ciprian Mustiata
Cred ca este clar ca cei ce iau in vedere crestinatatea primara, cand teoria evolutiei nu exista, cei mai multi parinti nu acceptau decat interpretarile literale. Insa crestinatatea, cu siguranta considera diferit creatia. Gnosticii considerau ca desi creatia era literala, era diferita de intelegerea noastra, apoi erau cu siguranta parinti (cel mai cunoscut sfant e Augustin, foarte predominant in lumea catolica) ce nu considerau Geneza ca fiind literala.
Foarte probabil Sfintii Parinti erau geocentrici, deoarece nu era idea lui Galileo ca pamantul e helio-centric. Asta nu inseamna ca ei nu ziceau adevarul, ci spuneau in natura sub care l-au inteles.
Nu vreau sa fac un argument Ad-populum, dar nu pot sa nu remarc ca in lumea evreeasca (sursa: http://en.wikipedia.org/wiki/Level_o..._for_evolution) doar 8.9% zic ca Geneza e literala, si 52.6% considera ca Geneza e formata ca legende.
In fapt multi dintre oamenii de stiinta cu care ne laudam au fost crestini (inclusiv crestini ortodocsi precum Theodosius Dobzhansky ce a zis: "Nimic nu are sens in biologie decat sub lumina evolutiei" - http://en.wikipedia.org/wiki/Nothing...t_of_Evolution ) sursa: http://en.wikipedia.org/wiki/Theisti...e_also_theists
T. Dobzansky a zis:
Cred ca si crestini trebuie sa acceptam acolo unde este adevarul. Intrebarile ce le-am pus, nu e ca sa "mergi pe mana mea", ci sunt intrebari legitime ce nu fac sens in realitatea ce o putem masura. Este irelevant ce a zis orice om inainte de Galilei ca pamantul este in centrul universului. Sunt sigur ca a fost un Sfant Parinte ce a afirmat asta, deoarece ideea de geocentrism e un adevar teologic de providenta, insa nu este afirmat stiintific. La fel ca si firmamentul (Facerea 1:6-8, Isaia 40:22, Iov 37:18, Ezekel 1:22, Facerea 7:11, Iov 38:22).
Mie mi se pare foarte greu sa aplici logica primelor secole din era noastra, a unor foarte invatati oameni, sa faca ca tot ce zic ca fiind adevarat.
Nu de alta, ca sunt 54% dintre ortodocsi in SUA accepta evolutia ( http://en.wikipedia.org/wiki/Level_o...ligious_bodies). Unii dintre ei sunt preoti, si ei au scris carti. Cu siguranta, chiar folosind ipoteza ca evolutia ar fi gresita, ei au sa scrie 95% dintre continutul cartilor ca fiind adevarate, si 5% ca fiind gresit (despre evolutie), ii face a nu fi ortodocsi sau a te pune in conflict cu restul de 95% din ce ei au scris? De ce oare Sfintii Parinti nu pot gresi, cel putin in mica masura, cand stiinta nu era atat de avansata?
|
Va multumesc pentru raspuns.
Eu nu am intentionat sa intru aici intr-o polemica despre adevarul/neadevarul evolutiei. Doar atrag atentia ca evolutionismul contrazice flagrant Adevarurile de Credinta Crestine.
Lasam la o parte faptul ca evolutionismul il prezinta pe Dumnezeu ca pe un neputincios care invata din eroare si care pentru a crea lumea a introdus moartea ca paradigma a universului (caci animalele mor inainte de caderea in pacat, nu-i asa?).
Lasam la o parte asta.
Problema de fapt este ca evolutionismul abandoneaza in fapt ideea unui Dumnezeu Atotputernic care poate crea tot universul intr-o secunda sau in sapte zile.
Evolutionismul teist, mai ales, pleaca de la premisa ca Sfintii Parinti nu au fost chiar sfinti, intrucat au fost lipsiti de intelepciunea Duhului Sfant. Noi stim insa ca ei n-au fost asa, ba din contra. Lucrarea Duhului Sfant cu ei a fost atat de puternica incat au ajuns la inaltimea teologica a Apostolilor, e evident. Sa spui ca pe ei Duhul Sfant i-a abandonat tocmai in aceasta problema atat de importanta inseamna sa le negi sfintenia.
Si daca abandonam Facerea pentru ca nu ne place cum incepe (nu concorda cu conceptia vremii noastre), daca abandonam pe Sfintii Parinti pentru ca erau "retrograzi" sau "neintelepti" dupa intelepciunea actuala, vom constata ca am abandonat Biserica. Caci, ce sa vezi, Hristos este cel care a vegheat asupra lui Moise cand a scris Facerea, si tot Hristos este cel care locuieste in si cu Sfintii lui. Noi insa unde suntem?
De-aceea spun, eu vreau cu Sfintii Parinti, vreau cu ei, ca sa ma mantuiesc si eu prin credinta Bisericii, in Hristos, ca si ei.