| 
				 reptele iubirii de vrăjmași după Sfântul Siluan Athonitul 
 
			
			10. A zecea treapta e de a nu avea ura pentru cei ce ne maltrateaza.11. A unsprezecea treapta e de a nu simti ranchiuna, de a nu avea  nici manie, nici resentiment fata de vrajmasii nostri. “Iubirea – scrie  Sfantul Ioan Scararul – este propriu-zis lepadarea oricarui cuget  potrivnic, caci iubirea nu socoteste raul (1 Co 13, 5)”.
 12. A douasprezecea treapta e de a nu-i invinui pe vrajmasii nostri,  de a nu-i critica, de a nu vorbi rau drept de ei si chiar de a nu  descoperi altora raul pe care ni-l fac.
 13. A treisprezecea treapta e de a nu avea nici un dispret pentru ei.
 14. A paisprezecea treapta e de a nu avea in noi nici o urma de aversiune sau respingere fata de ei.
 15. A cincisprezecea treapta e de a nu incerca nici cea mai mica  amaraciune fata de ei la gandul a ceea ce ne-au facut, nici cea mai mica  intristare.
 16. A saisprezecea treapta e de a nu-i judeca defel, ci de a privi la  propriile noastre nedreptati. Acest lucru corespunde poruncii lui  Hristos: “Nu judecati, ca sa nu fiti judecati. De ce vezi paiul din  ochiul fratelui tau si nu vezi barna din ochiul tau?” (Mt 7, 1-3).
 17. A saptesprezecea treapta e de a ierta sincer. Aceasta atitudine  ne face vrednici sa-L chemam pe Dumnezeu pentru iertarea greselilor  noastre in rugaciunea pe care ne-a invatat-o Domnul: “Si ne iarta noua  greselile noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri” (Mt 6, 12),  si atesta ca luam in serios cuvintele lui Hristos: “Ca de veti ierta  oamenilor greselile lor, ierta-va si voua Tatal vostru Cel ceresc  greselile voastre” (Mt 6, 14).
 In forma ei cea mai inalta, aceasta iertare merge pana la a nu mai  tine minte ceea ce am suferit. Pe aceasta treapta, observa Sfantul  Simeon Noul Teolog, iubirea de vrajmasi sta in “a uita cu desavarsire  cele ce le-am suferit si a nu ne aduce aminte de ceva din cele ce ni  s-au intamplat, fie ca lipsesc, fie ca sunt de fata cei ce ne-au  suparat, si de a-i primi pe acestia la fel ca pe prieteni, in convorbiri  si la masa, fara nici un gand la cele intamplate.
 Aceste prime saptesprezece trepte insa nu ne fac sa intram in ceea ce  este propriu-zis iubirea, desi sunt conditii indispensabile si trepte  pregatitoare pe care trebuie sa le strabatem. Iubirea nu este simpla  absenta a animozitatii, ci este mai presus de ea.
 Sfantul Maxim Marturisitorul scrie in aceasta privinta: “Cine nu  pizmuieste si nu se manie pe cel ce l-a intristat si nu tine minte raul  de la el, inca nu are dragoste fata de acela. Caci poate sa nu  rasplateasca raul cu rau, chiar daca nu are multa dragoste, pentru ca  asa e porunca”; “cine nu iubeste pe cineva, prin aceasta inca nu si-l  uraste; iar cel ce nu-l uraste, inca nu-l si iubeste. Si poate sa stea  la mijloc: adica nici sa-l iubeasca, nici sa-l urasca”. Treptele  urmatoare ne vor introduce propriu-zis in iubire.
 18. A optsprezecea treapta e de a ne sili sa ne impacam cu vrajmasii  nostri, precum spune Hristos: “Du-te mai intai si te impaca cu fratele  tau” (Mt 5, 24), “impaca-te cu parasul tau degraba, pana esti cu el pe  cale” (Mt 5, 25). Prin aceasta atitudine se manifesta dorinta de unire  care e la temelia iubirii (opusul caruia e tendinta spre diviziune si  separatie).
 19. A nouasprezecea treapta e de a avea inima si compatimire pentru  ei. Aceasta atitudine corespunde sfatului lui Hristos dat in insusi  contextul poruncilor Sale privitoare la iubirea de vrajmasi: “Fiti  milostivi, precum Tatal vostru milostiv este” (Lc 6, 36). Sfantul Isaac  Sirul descrie astfel pe cel ce are o compasiune autentica pentru toate  fapturile creatiei si, prin urmare, si fata de vrajmasii sai: “Cand se  gandeste la ei si ii vede, ochii sai varsa lacrimi. Si atat de puternica  si naprasnica e compatimirea sa, si atat de mare e staruinta sa, incat  inima sa se strange si nu poate indura sa auda sau sa vada nici cel mai  mic rau si nici cea mai mica intristare in faptura”.
 20. A douazecea treapta implica nu numai renuntarea la fi razbunat de  Dumnezeu, dar si la dorinta ca El sa pedepseasca vreodata pe vrajmasii  nostri. Sfatul Apostolului: “Nu va razbunati singuri, iubitilor, ci  lasati loc maniei lui Dumnezeu, caci scris este: “A Mea este razbunarea;  Eu voi rasplati, zice Domnul”" (Rm 12,19), pare aici sa fi fost dat  pentru incepatorii care de-abia erau in stare sa renunte la propria lor  razbunare. Aceasta a douazecea treapta consta in mod pozitiv din a voi  ca Dumnezeu sa-i ierte pe vrajmasii nostri, sa-i pazeasca si sa-i  mantuiasca.
 21. A douazeci si una treapta e de a ne ruga lui Dumnezeu pentru ei.  Aceasta atitudine corespunde poruncii lui Hristos: “Rugati-va pentru cei  ce va vatama si va prigonesc” (Mt 5, 44; cf. Lc 6, 28).
 
				__________________Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
 (Părintele Alexander Schmemann)
 |